Adressen van een kwart miljoen Nederlanders die donateur zijn van het Parkinson Fonds, met daartussen vele patiënten die zelf aan deze ongeneeslijke hersenziekte lijden, worden te koop aangeboden aan bijvoorbeeld fabrikanten van gezondheidsproducten. Dit blijkt uit onderzoek naar het bedrijf Focum uit Zwolle, dat diverse adressenbestanden te koop aanbiedt.

Aspirant-kopers van de adressen worden onbeschaamd lekker gemaakt met beschrijvingen als ’senioren met affiniteit voor goede doelen’ en ’deze mensen zijn erg responsgevoelig’. Hun gevorderde leeftijd wordt daarbij vaak als een pluspunt genoemd: ’het zijn voornamelijk vrouwen, ouder dan 60 jaar’, ’ideaal voor postorder en gezondheid’.

In totaal worden er op deze manier vier miljoen adressen van donateurs aangeboden door het bedrijf. Het blijkt een lucratieve handel: ieder adres kost zo’n 0,25 euro voor eenmalig gebruik.

Alles bij de bron; Telegraaf [Thnx-2-Niek]

Big Data gaat om het vinden van de (gouden) speld in de hooiberg, die is opgebouwd uit andere hooibergen. Big Data is in de hoofden van marketeers een warme droom, in de ogen van verkopers een veelbelovend middel voor hun salestargets, en in de perceptie van veel consumenten een groot gevaar voor je privacy. Tegelijkertijd belooft Big Data jou ook veel voordelen.  

Ingenieurs bij Google hebben al openlijk gesteld dat dát het doel is van die zoekmachine: de data van de wereld ontsluiten.

Het simpelweg kopiëren of openbaar maken van gegevens is één ding. Het op allerlei manieren koppelen, combineren en analyseren van gegevens is een heel ander ding. Dat kan namelijk nieuwe inzichten opleveren waarop mensen, organisaties, bedrijven en overheden beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen...

....Vaak is daarbij privacy de prijs die wordt betaald. Maar vergis je niet; je hoeft niet gelijk bang te worden: Big Data staat niet per definitie gelijk aan datagraaien ten koste vanprivacy! De huidige trend lijkt wel die kant op te gaan, maar dat komt grotendeels door de excessen, die veel aandacht krijgen. Zoals de misstappen bij het grote verzamelen van data en koppelen van collecties door bijvoorbeeld giganten als Google en Facebook, maar ook door de Nederlandse Belastingdienst en andere, minder zichtbare partijen...

...Big Data gaat naar verwachting van experts en analisten nu een periode van bezinning in. De hype over het fenomeen heeft zijn piek wel zo'n beetje bereikt en de opgeblazen verwachtingen worden doorgeprikt....

...Tot op heden lijkt Big Data iets voor grote giganten die drijven op data. Denk aan internetreuzen als Google en Facebook, denk aan overheden, denk aan wetenschappers. Toch zijn er twee trends die zorgen voor een democratisering van Big Data.

De eerste is het fenomeen van open data. Steeds meer interessante dataverzamelingen zijn openlijk in te zien voor iedereen. Deels zijn dit openbare en opvraagbare gegevens van overheden en deels zijn dit datasets van online diensten zoals bijvoorbeeld Twitter, die hun systemen aanspreekbaar en bevraagbaar maken. 

De tweede democratiserende trend is het fenomeen opensource. Specifiek de Big Data-software Hadoop, krachtige gratis software. Belangrijker nog is dat in de toekomst de complexe programmatuur zijn taak kan doen op relatief goedkope standaardcomputers. Gewone thuis-pc's of instapservers zijn op dit moment nog niet toe aan Hadoop.

Alles bij de bron; CompTotaal

Via het project City Pulse wordt ervoor gezorgd dat het veilig blijft in uitgaansgebied Stratumseind in Eindhoven. Met grote aantallen sensoren wordt doorlopend in de gaten gehouden wat er op straat gebeurt. Wanneer dat nodig is, wordt er ingegrepen.

...Met behulp van Big Data Intelligence - het snel analyseren van zeer grote hoeveelheden gegevens - lukt het om mogelijke incidenten in het drukbezochte uitgaansgebied Stratumseind een stap voor te zijn. Analyses van deze Big Data stellen hulpdiensten en autoriteiten in staat om op tijd in te grijpen en zo de veiligheid te waarborgen.

...Er worden zowel Big Data als real-time data analyses gebruikt, waarbij de privacy van de verzamelde gegevens is gewaarborgd. De meetgegevens zijn niet te herleiden tot individuele personen. De data-analisten gebruiken intelligente patronen en inzichten uit de verzamelde data om autoriteiten te informeren en specifieke acties te triggeren. Een en ander wordt ook aangevuld met gegevens van sociale media.

atos-632-graphgic

Alles bij de bron; AutomGids

Door het analyseren van foto's die toeristen tijdens hun bezoek aan Amsterdam maakten en deelden via de site Flickr bracht Sander de bezoekersstromen in kaart. Hij studeerde er cum laude op af. Het Amsterdamse toerisme leek hem een goed onderwerp voor zijn scriptie, het slotstuk van zijn master Geo Information Sciences. Een interessant en urgent onderwerp, met maatschappelijke waarde.

Sander analyseerde 500.000 foto's die toeristen via de fotosite Flickr hadden gedeeld. 'Foto's van Flickr zijn vrij beschikbaar voor niet-commerciële doeleinden. En een foto heeft vrijwel altijd een relatie met de locatie waar deze is genomen. Toeristen nemen foto's op locaties die zij interessant vinden. Dat zijn over het algemeen de drukke plekken. Plus: het overgrote deel van de content op Flickr is geproduceerd door toeristen.' Ook onderzocht hij op welk tijdstip en op welke locatie de foto's waren genomen. Omdat toeristen doorgaans meerdere foto's per dag online zetten, kon hij met een algoritme vaststellen wat ongeveer de routes zijn die zij tijdens hun bezoek aan Amsterdam bewandelen.

Ook kon Sander zien waar de Amsterdamse hotspots zich bevinden en de toeristische routes er naar toe in kaart brengen zodat de gemeente gerichte stappen kan nemen om het toerisme in betere banen te leiden.

Alles bij de bron; Parool

Bijna de helft van alle verzekeraars (46%) maakt onvoldoende gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren. Slechts één op de tien (12%) verzekeraars stelt noemt klantervaring een prioriteit als het gaat om big data. Dit ondanks dat de klanttevredenheid in de sector zeer laag is.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction’ van Capgemini Consulting. Een eerder onderzoek van Capgemini uit 2014 wijst uit dat slechts een derde (29%) van de klanten van verzekeraars wereldwijd tevreden is met de dienstverlening die wordt geleverd.

Met het oog op de lage klanttevredenheid in de verzekeringssector noemt Capgemini Consulting het in het nieuwe rapport verbazingwekkend dat big data nauwelijks wordt ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Big data wordt vooral gebruikt om fraude te bestrijden, de winstgevendheid te vergroten en het toekomstige gedrag van klanten te kunnen voorspellen.

Alles bij de bron; ExecutivePPL

Als Nederland op het gebied van de digitale informatie-tsunami de krachten bundelt en de kansen grijpt, kunnen we ons verheugen op een nieuwe Gouden Eeuw. Dat vertellen de initiatiefnemers van de Big Data Alliance een breed informatieplatform.

,,Op dit moment is Nederland al één van de grootste internetknooppunten van de wereld’’, geeft voorzitter Alexander Rinnooy Kan van het bondgenootschap aan. Na de Tweede Wereldoorlog onderwees Nobelprijswinnaar Jan Tinbergen de beginselen van econometrie en dat is nu de basis voor hoogstaande data science-opleidingen die we nu kennen...

...Natuurlijk zijn er bedreigingen op het gebied van privacy en ethiek. Maar ondertussen zijn de toepassingen ongekend. Big data wordt al succesvol ingezet. Zo kan de voormalige schaakcomputer van IBM in moordend tempo allerlei medische verhandelingen met elkaar vergelijken om vervolgens de drie beste behandelmethoden te selecteren voor een patiënt met een zeldzame vorm van kanker. Inclusief verwacht slagingspercentage.

Alles bij de bron; NHD

Zeer trouwe klanten zijn goud waard. Maar klantentrouw ontstaat niet vanzelf. Met een modern loyaliteitsprogramma kun je je klanten aan je binden. De kunst is om de techniek in te zetten om een persoonlijke relatie met de consument op te bouwen. ‘De meeste consumenten zijn best bereid om gegevens te delen, zo lang ze er maar waarde voor terugkrijgen. De grootste fout is dan ook om dingen stiekem te doen of om er niets voor terug te geven.’

In zekere zin maakt de technologie een terugkeer naar vroeger mogelijk, zegt Jeroen Pietryga, ceo van IceMobile; ‘Vroeger hadden ondernemers een persoonlijke relatie met hun klanten. Die is door de schaalvergroting verloren gegaan. Met mobiele apps kunnen ze de persoonlijke band met hun klanten herstellen, maar dan met behoud van de efficiency van een grootschalige onderneming.’

Hoe je deze intimiteit van vroeger in een modern jasje bereikt? Volg deze 3 stappen:

 #1. Genereer de juiste data; 

Door de juiste data te verzamelen en aggregeren, zijn bedrijven steeds beter in staat een goed beeld van hun klanten te vormen. Let wel: de juiste data. Bedrijven verzamelen vaak lukraak klantgegevens om een volledig klantbeeld te krijgen. Maar dan dreigen ‘Big Data' te verworden tot 'Big Chaos', zoals Pietryga het uitdrukt. Beter is het - zeker bij de start van een loyaliteitsprogramma - je te beperken tot de belangrijkste soorten data.

#2. Maak de juiste analyse;

De cijfers die stap 1 oplevert spreken niet voor zich, maar moeten worden geanalyseerd om - voorzover mogelijk - van elke klant een goed profiel op te stellen en zijn wensen en behoeften in kaart te brengen. Dit is een kunst apart, en ook hier ligt weer 'Big Chaos' op de loer. Al was het maar omdat correlatie niet hetzelfde is als causaliteit. De menselijke interpretatie van data blijft belangrijk. 

#3. Actie!;

De communicatie met de klant kan via diverse kanalen verlopen, maar zal steeds vaker mobiel plaatsvinden nu de smartphone is ingeburgerd: ‘Een mobieltje is per definitie persoonlijk, persoonlijker dan bijvoorbeeld een PC. En omdat de consument zijn telefoon altijd bij zich heeft, is het vaak mogelijk hem altijd en overal te bereiken met relevante berichten’, aldus Pietryga. Let wel: een overload aan berichten – hoe relevant ze ook zijn – is hoe dan ook irritant. Vaak is het een kwestie van testen om tot een juiste dosering te komen. 

Alles bij de bron; ManagementTeam

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha