Het is niet meer voldoende dat de barista's van Starbucks je naam weten of je favoriete brouwsel. De koffiegigant wil met zijn software meer weten van jou - en daarmee meer geld verdienen. "Met meer dan 90 miljoen transacties per week weten we een boel over mensen, wat ze kopen, waar ze kopen en hoe ze kopen", zegt Martin-Flickinger, de nieuwe CTO van Starbucks, "En als we die informatie combineren met andere data, zoals het weer, promotie-acties, voorraad, lokale gebeurtenissen, kunnen we de diensten nog meer op de persoon afstemmen." Ook als de klant bij een Starbucks binnenkomt waar hij nog niet eerder is geweest kan een persoonlijke ervaring worden geleverd, zegt Martin-Flickinger.

"We detecteren dat je een trouwe klant bent en je koopt vrijwel elke dag hetzelfde, op ongeveer dezelfde tijd. Dus als je via de app wil bestellen, laten we je direct je gewoonlijke bestelling zien en de barista heet je met je naam welkom. We laten tevens je favoriete eten erbij zien via een foto. Klinkt dat gek? Nee, eigenlijk helemaal niet. In de komende maanden en jaren zal technologie onze menselijke interacties steeds meer verrijken. "

Alles bij de bron; CIO


In de gebruikersvoorwaarden van Oculus' virtualrealitybril Rift is opgenomen dat de Rift behalve digitale informatie van de gebruiker zoals het ip-adres ook data mag verzamelen zoals de bewegingen die de gebruiker maakt met de bril op.

Wanneer een gebruiker de software installeert die nodig is voor het gebruik van de Rift dan wordt er een programma aangemaakt met volledige systeemtoegang, genaamd 'OVRServer_64.exe'. Dit programma is altijd aan tijdens gebruik van de Rift en stuurt geregeld informatie door naar de servers van Oculus-eigenaar Facebook.

Uit de gebruikersvoorwaarden blijkt dat de Rift-software een scala aan informatie verzamelt. Hierin is het vergelijkbaar met de informatie die de Vive van HTC ook verzamelt over zijn gebruikers. Ook verzamelen beide brillen precieze locatie-informatie, door middel van onder andere het ip-adres, gps-signalen en wifi-netwerken. Verschil in de voorwaarden is dat de Rift-gebruiker toestemming geeft voor het verzamelen van informatie over de fysieke bewegingen die worden gemaakt tijdens gebruik van de headset.

Alles bij de bron; Tweakers


Met boetes tot vier procent van de wereldwijde omzet is privacy compliance inmiddels een serieus bedrijfsrisico geworden. Een goede ontwikkeling, volgens Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. “Dit zorgt ervoor dat er op het hoogste niveau in organisaties over belangrijke thema’s als data en privacy wordt gesproken.”...

...De DDMA-directeur juicht deze ontwikkeling toe: “Door mobile, social en het Internet of Things is er een spectaculaire groei van digitale gegevens ontstaan. Alles wat consumenten doen levert data op en dit zorgt voor compleet nieuwe, vaak datagedreven businessmodellen en grote economische kansen voor bedrijven. Met zoveel consumentengegevens in omloop is privacybescherming belangrijker dan ooit. Daarom heeft elke organisatie een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken en ik zie gelukkig dat dit steeds vaker gebeurt.”

Janssen stimuleert bedrijven een stap verder te gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving. De DDMA-directeur pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. “Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal. Hiermee laten organisaties zien dat ze respect hebben voor de privacy van burgers en hun vertrouwen willen winnen en behouden.” 

Alles bij de bron; Persberichten


Na de aanslagen in Brussel en Zaventem gaan hier en daar stemmen op voor strengere identiteitscontroles. Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open Vld) wil niets weten van het idee om van elke Belg vingeradrukken in een databank te bewaren. Wel vindt Tommelein dat de gegevens uit de bestaande databanken beter met elkaar vergeleken moeten worden. 

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) opperde gisteren dat privacy in sommige gevallen moet kunnen wijken voor veiligheid. Eerder had ook zijn partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) er al voor gepleit om op elke identiteitskaart vingerafdrukken te zetten. Maar Tommelein is niet te vinden voor dat idee; "Het is nu al de derde keer dat ik die druk voel van regeringspartners om met de nodige soepelheid om te gaan met onze privacy. Ik moet wel zeggen dat de druk de eerste keer, na de aanslagen bij Charlie Hebdo, veruit het grootste was. De druk is nu veel minder dan die eerste keer. Het besef is gegroeid dat het opgeven van privacy niet de mirakeloplossing is. Het opgeven van de privacy betekent niet méér veiligheid."

Nog meer databanken zijn geen oplossing, denkt Tommelein. "Denk je nu echt dat zo'n databank de aanslagen van gisteren had kunnen voorkomen?", klinkt het. "Volgens de informatie die we vandaag hebben zaten de vingerafdrukken van de terroristen al in verschillende databanken. Ik ben er zelfs van overtuigd dat nog meer databanken het werk nog moeilijker maken. Als de hooiberg groter is, wordt het alleen maar moeilijker om de speld te vinden. Dat soort databases moet beperkt blijven tot risicovolle groepen."

Alles bij de bron; deMorgen


In een uiterste poging om de huurverhoging voor scheefwoners terug te draaien, daagt de Woonbond de Belastingdienst, de overheid en verhuurders voor de rechter...

...Om te bepalen of iemand te veel verdient, kunnen woningcorporaties sinds 2013 inkomensgegevens opvragen bij de Belastingdienst. Die praktijk - door tegenstanders omgedoopt tot gluurverhoging - is echter in strijd met de privacywetgeving, zo bepaalde de Raad van State onlangs.

Volgens de Woonbond betekent die uitspraak dat honderdduizenden huurders ten onrechte te veel huur hebben betaald. Met de Belastingdienst en verhuurdersorganisaties wilde de Woonbond daarom over een schikking praten, maar dat verzoek hebben die organisaties afgelopen week afgeslagen.  

Alles bij de bron; AD


1.       Een 360 graden beeld van de klant

Dit is de meeste gebruikte toepassing van big data onder bedrijven. Online winkels willen weten wat hun (potentiële) klanten precies op hun websites doen; welke pagina’s bezoeken ze, waar blijven ze even hangen, hoe lang blijven ze op welke pagina en wanneer verlaten ze de site weer? Dat is allemaal ongestructureerde data die kan worden samengevoegd met transactionele data – zeer gestructureerde data – uit ERP-systemen. Daarnaast kan ook social media aan de mix worden toegevoegd, waardoor een zeer compleet beeld van de klant ontstaat. Op die manier kan een online winkelier zeer gericht aanbiedingen doen aan zijn klanten. Hij weet immers niet alleen wat de klant in het verleden al heeft gekocht, maar ook wat het gedragspatroon is en welke voorkeuren de klant heeft.

2.       Het internet der dingen

Een andere veelgebruikte toepassing is die waarbij informatie wordt gehaald uit apparatuur die is voorzien van secoren, ofwel the Internet of Things. Al deze apparatuur verzamelt continu gegevens over onder meer het gebruik, de toestand en de beveiliging van de devices. Met speciale software kan deze informatie worden vergaard en georganiseerd.

3.       Datawarehouse optimalisatie ...

4.       Big data dienstenzuivering ...

5.       Informatiebeveiliging ...

Alles bij de bron; AutomGids


De persoonlijke gegevens die worden geregistreerd met de afvalpas die wordt gebruikt in de gemeente Arnhem, worden op geen enkele wijze gebruikt. "We doen er niks mee", zei wethouder Ine van Burgsteden maandagavond de gemeenteraad toe.

Aanleiding was een proces bij de Raad van State in Den Haag over eventuele schending van de privacy, aangespannen door een Arnhemmer. Hij heeft ernstige bedenkingen tegen de groeiende hoeveelheid gegevens die overheden en bedrijven van burgers verzamelen. 

Alles bij de bron; deGelderlander


Het UBO-register (waarbij UBO staat voor Ultimate Beneficiary Owner) vloeit voort uit de Vierde Europese anti-witwasrichtlijn. Alle Europese lidstaten moeten in 2017 zo’n register hebben opgetuigd zodat bedrijven snel en gemakkelijk kunnen controleren of hun diensten niet worden misbruikt voor frauduleuze zaken of terrorisme... 

Doel van deze identificatie is het voorkomen van terrorismefinanciering, een belangrijk thema waaraan verzekeraars uiteraard hun bijdrage willen leveren. De enorme kosten en tijd (ook van klanten) die hier nu mee gemoeid zijn, lijken echter nauwelijks op te wegen tegen het handjevol verdachte transacties dat verzekeraars jaarlijks registeren...

...Het Verbond zegt uiteraard begrip te hebben voor bezwaren in het bedrijfsleven tegen volledige openbaarmaking van het register. Het kan bijvoorbeeld ongewenste aandacht voor vermogende personen opleveren. Maar dit risico kan beperkt worden door een geautomatiseerde oplossing waarbij uitsluitend en met gegronde reden naar de UBO van bedrijven gezocht kan worden door slechts enkele medewerkers uit een organisatie. Daarbij kan dan bijvoorbeeld ook getraceerd worden wie welke UBO-informatie heeft ingezien. Zo gebeurt dat nu ook bij gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dat scheelt tijd, moeite en financiële middelen die volgens het Verbond beter besteed kunnen worden.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha