De ministers van Binnenlandse zaken hebben een EU plan besproken dat voorstelt een ​​enkel toegangspunt te creëren voor de autoriteiten om de persoonlijke gegevens van de mensen, met inbegrip van vingerafdrukken en gelaatsscan in te zien, door een tiental grens en rechtshandhaving databases op elkaar aan te sluiten. De aankondiging volgt op de goedkeuring van de controversiële wet op de vlucht gegevens gegevens van iedereen die Europa in en uit vliegt.

"Onze gegevens systemen moeten aanvullend, doorzoekbaar, interoperabele en onderling verbonden zijn met één enkele klik" zei EU-commissaris voor Binnenlandse Zaken Dimitris Avramopoulos. De Nederlandse minister Ard van der Steur zei dat het voorstel waarschijnlijk juridische en praktische problemen zal opleveren. 

De aankondiging komt op het moment dat de woede over het aangenomen EU-PNR besluit nog volop voortduurt. Het EU-PNR besluit geeft de politie de toegang tot informatie, zoals namen, adressen, telefoonnummers, creditcardgegevens, rondreizen, en ticket en bagage-informatie. Burgerrechten activisten stellen dat dit de fundamentele rechten schendt terwijl andere critici stellen dat het meeste van deze informatie al lang en breed beschikbaar is voor politie & justitie in de vorm van de zogenaamde advanced passenger information (API) database.

Een EU woordvoerder benadrukte dat deze nieuw voorgestelde koppeling niet zal betekenen dat de agent op straat toegang zal hebben tot het PNR systeem. Het plan is om de reeds bestaande centrale databases als het Schengen Informatie Systeem (SIS), de vluchtelingen vingerafdruk databank Eurodac het Visa informatiesysteem en de EU-PNR en andere databases samen te koppelen. Ook zijn er plannen voor een nieuw hoofdsysteem genaamd Entry-Exit Systeem (EES) dat van iedereen die Europa in komt vingerafdrukken en gezichtscans op zal slaan. Vooralsnog van iedere niet EU-ingezetene maar als de Franse regering haar zin krijgt ook van EU-burgers. Politie & Justitie ambtenaren krijgen toegang tot dat systeem.

Alles bij de bron; EuNu [engelstalig]


Nederlanders hechten groot belang aan dataprivacy en hun online veiligheid. Tegelijkertijd maken bijna drie op de vier mensen zich zorgen of bedrijven hun data wel goed genoeg beschermen en of ze deze niet doorverkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van Interxion onder ruim 500 Nederlanders.

Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders vier maal zoveel belang hechten aan hun privacy dan aan het delen van persoonlijke zaken via social media en het ontvangen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Tegelijkertijd maakt 69 procent van de Nederlanders zich zorgen tot ernstig zorgen of hun gegevens wel veilig zijn en of hun dataprivacy afdoende wordt gewaarborgd door bedrijven. Bij een bijna even groot percentage (65%) bestaat de vrees dat bedrijven persoonlijke gegevens doorverkopen aan derde partijen.

De zorgen van mensen lijken voor een belangrijk deel voort te komen uit onwetendheid (79%) over wat bedrijven en organisaties wel en niet met hun persoonlijke gegevens mogen doen en daadwerkelijk doen. Ook geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat ze niet weten of dezelfde wet- en regelgeving geldt voor data die bij een Nederlandse dan wel buitenlandse cloud service provider wordt opgeslagen.

Alles bij de bron; EMerce


Niet de nieuwste creaties van topchefs en voedselhypes, maar big data gaat op uw bord belanden, schrijft onder meer de Rabobank in een recent rapport.

Chef Watson, ontwikkeld door het IT-bedrijf IBM, is geen normale chef, het is een computer die op basis van duizenden recepten, informatie over eetgewoontes en kenmerken van ingrediënten die vaak worden gecombineerd, gerechten creëert. Niet dat deze kok geen fouten maakt. Het systeem is zelflerend en vraagt daarom de gebruikers om feedback.

Het project van IBM is een van de vele voorbeelden van hoe big data onze eetgewoontes kan veranderen. Het idee is dat grote hoeveelheden gegevens zo worden geanalyseerd dat nieuwe en onverwachte patronen aan de oppervlakte komen. De potentie daarvan voor de voedselindustrie is groot, concludeerde zowel ABN Amro als de Rabobank recent in een rapport over het onderwerp. Zeker nu ook de voedselketen steeds meer gedigitaliseerd wordt - denk aan de boer die zijn akker vol sensoren heeft staan tot de klantenkaart in de supermarkt die het koopgedrag nauwkeurig bijhoudt. 

Zo analyseert het Amerikaanse project Food Genius online duizenden menukaarten van restaurants om te ontdekken welke gerechten populair zijn. Welke combinaties van ingrediënten doen het goed? Voor een vergelijkbaar project analyseerden de websites Wired en FoodNetwork online commentaren. In al die online reacties op sociale media en op foodwebsites die we als consumenten achterlaten, zit sowieso een schat aan informatie. Ook voor supermarkten, die daardoor weten wat de laatste trends zijn.

In Nederland komt Albert Heijn nog het dichtste in de buurt van de inzet van big data. Sinds twee jaar geleden de nieuwe bonuskaart werd ingevoerd, kunnen klanten die dat willen er hun persoonlijke informatie aan koppelen. In ruil daarvoor krijgen ze gerichte aanbiedingen. Dergelijke analyses zijn nog redelijk simpel. Interessanter wordt het al als de supermarkt op basis van wat je koopt, probeert te voorspellen welke producten je óók aantrekkelijk zult vinden, misschien wel zonder het zelf nog te beseffen. Dat doen ze door patronen te herkennen in het aankoopgedrag van een heleboel mensen die op elkaar lijken. Koopt de groep waar jij toe behoort - een jong gezin met katten bijvoorbeeld - vaak bepaalde producten, dan ben jij er misschien ook wel in geïnteresseerd.

Op die manier beïnvloedt Albert Heijn dus misschien wel uw boodschappenlijst. Als het aan de supermarkt ligt gaat dat in de toekomst nog een stukje verder. Want wat als we die grote berg aan gegevens kunnen inzetten om de consument gezonder te laten eten?

Wynand Alkema, big data specialist bij Nizo, merkt dat de voedselindustrie de potentie van big data-analyses steeds meer inziet. Dat komt ook doordat de benodigde gegevens inmiddels in de hele voedselketen op grote schaal voor handen zijn. "Als je naar de mogelijkheden kijkt, dan kan big data ons voedsel flink veranderen", zegt Alkema. "Zo wordt er al onderzoek gedaan naar gepersonaliseerd voedsel. Dat is het idee dat je op basis van kenmerken in je DNA kunt zeggen dat jij prima vette kaas kunt eten, maar ik beter niet."

Het is wel de vraag of alles wat mogelijk is ook ooit wordt toegepast, er zijn nog genoeg losse eindjes voordat data-analyses echt de wereld van ons voedsel op z'n kop gaat zetten, zegt Alkema. Zo wordt er op dit moment meer data geproduceerd dan bedrijven kunnen behappen. De gegevens slaan ze wel op, maar wat moet je er vervolgens mee doen? Ook ABN Amro concludeert in het rapport 'Voedsel wordt bits en bytes' dat er eerst nog een flinke investering nodig is voordat big data werkelijk zorgt voor een efficiëntere of beter op de wensen van de consument aansluitende industrie.

En dan nog blijft de vraag: hoeveel willen consumenten eigenlijk prijsgeven over het eten dat ze in hun mond stoppen of over smaak? Willen we dat de supermarkt of de producent ons met zachte hand richting de gezonde producten duwt, of willen we vooral zelf blijven bepalen dat die vette worst gewoon in de winkelwagen verdwijnt?

Alles bij de bron; Trouw


Nu auto's steeds meer in rijdende computers veranderen wil Bovag dat automobilisten meer controle krijgen over de gegevens die hun auto verzamelt. Gegevens die auto's verzamelen komen nu bij de fabrikant terecht.

Volgens Bovag gaat het bij het verzamelen, verrijken en delen van informatie eerst en vooral om het bieden van keuzevrijheid voor de consument. "Daar hoort een belangrijke randvoorwaarde bij: het waarborgen van de privacy. Dat wil zeggen de plicht om te borgen dat data niet op plekken belanden waar je als klant niet voor gekozen hebt", zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag. 

De brancheorganisatie wil dan ook dat klanten de regie over de toegang en distributie van de verschillende gegevens uit zijn auto heeft. "De klant zou dus zelf moeten kunnen aangeven dat hij de fabrikant niet toestaat om de diverse data uit de auto te verzamelen of door te verkopen aan derden", aldus Eckhardt. Verder wil Bovag dat klanten het gebruik en verzenden van gegevens die naar de persoon herleidbaar zijn eenvoudiger kan uitschakelen, tenzij wetgeving of zwaarwegende belangen dit voorkomen. Eckhardt stelt dat fabrikanten op dit moment behoorlijk de regie over de gegevens hebben die de auto genereert, waarbij het lijkt alsof er vooral van het eigen belang wordt uitgegaan. 

AutoData

Het Duitse ADAC, de zusterorganisatie van de ANWB, deed onlangs onderzoek naar de data die een moderne auto verzamelt. Met name de elektrische exemplaren blijken te grossieren in informatie. Telkens als de auto stopt, stuurt de auto tal van gegevens door: of de deuren en ramen dicht zijn, de laatste tien ingevoerde bestemmingen, status van de accu en locatie, acceleratie, rijstijl. 

De lijst is eindeloos. Zo blijken auto's de gegevens van de mobiele telefoon op te slaan. Dat is handig als er vlot via bluetooth verbinding moet worden gemaakt, maar die gegevens gaan de auto nooit meer uit.
Drie kwart van de automobilisten is zich er niet bewust van dat de auto privacygevoelige data opslaat, onderzocht de FIA, de Europese auto-organisatie waarbij ook de ANWB is aangesloten.

Alles bij de bronnen; Security & AD


 

Het is niet meer voldoende dat de barista's van Starbucks je naam weten of je favoriete brouwsel. De koffiegigant wil met zijn software meer weten van jou - en daarmee meer geld verdienen. "Met meer dan 90 miljoen transacties per week weten we een boel over mensen, wat ze kopen, waar ze kopen en hoe ze kopen", zegt Martin-Flickinger, de nieuwe CTO van Starbucks, "En als we die informatie combineren met andere data, zoals het weer, promotie-acties, voorraad, lokale gebeurtenissen, kunnen we de diensten nog meer op de persoon afstemmen." Ook als de klant bij een Starbucks binnenkomt waar hij nog niet eerder is geweest kan een persoonlijke ervaring worden geleverd, zegt Martin-Flickinger.

"We detecteren dat je een trouwe klant bent en je koopt vrijwel elke dag hetzelfde, op ongeveer dezelfde tijd. Dus als je via de app wil bestellen, laten we je direct je gewoonlijke bestelling zien en de barista heet je met je naam welkom. We laten tevens je favoriete eten erbij zien via een foto. Klinkt dat gek? Nee, eigenlijk helemaal niet. In de komende maanden en jaren zal technologie onze menselijke interacties steeds meer verrijken. "

Alles bij de bron; CIO


In de gebruikersvoorwaarden van Oculus' virtualrealitybril Rift is opgenomen dat de Rift behalve digitale informatie van de gebruiker zoals het ip-adres ook data mag verzamelen zoals de bewegingen die de gebruiker maakt met de bril op.

Wanneer een gebruiker de software installeert die nodig is voor het gebruik van de Rift dan wordt er een programma aangemaakt met volledige systeemtoegang, genaamd 'OVRServer_64.exe'. Dit programma is altijd aan tijdens gebruik van de Rift en stuurt geregeld informatie door naar de servers van Oculus-eigenaar Facebook.

Uit de gebruikersvoorwaarden blijkt dat de Rift-software een scala aan informatie verzamelt. Hierin is het vergelijkbaar met de informatie die de Vive van HTC ook verzamelt over zijn gebruikers. Ook verzamelen beide brillen precieze locatie-informatie, door middel van onder andere het ip-adres, gps-signalen en wifi-netwerken. Verschil in de voorwaarden is dat de Rift-gebruiker toestemming geeft voor het verzamelen van informatie over de fysieke bewegingen die worden gemaakt tijdens gebruik van de headset.

Alles bij de bron; Tweakers


Met boetes tot vier procent van de wereldwijde omzet is privacy compliance inmiddels een serieus bedrijfsrisico geworden. Een goede ontwikkeling, volgens Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. “Dit zorgt ervoor dat er op het hoogste niveau in organisaties over belangrijke thema’s als data en privacy wordt gesproken.”...

...De DDMA-directeur juicht deze ontwikkeling toe: “Door mobile, social en het Internet of Things is er een spectaculaire groei van digitale gegevens ontstaan. Alles wat consumenten doen levert data op en dit zorgt voor compleet nieuwe, vaak datagedreven businessmodellen en grote economische kansen voor bedrijven. Met zoveel consumentengegevens in omloop is privacybescherming belangrijker dan ooit. Daarom heeft elke organisatie een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken en ik zie gelukkig dat dit steeds vaker gebeurt.”

Janssen stimuleert bedrijven een stap verder te gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving. De DDMA-directeur pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. “Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal. Hiermee laten organisaties zien dat ze respect hebben voor de privacy van burgers en hun vertrouwen willen winnen en behouden.” 

Alles bij de bron; Persberichten


Na de aanslagen in Brussel en Zaventem gaan hier en daar stemmen op voor strengere identiteitscontroles. Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open Vld) wil niets weten van het idee om van elke Belg vingeradrukken in een databank te bewaren. Wel vindt Tommelein dat de gegevens uit de bestaande databanken beter met elkaar vergeleken moeten worden. 

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) opperde gisteren dat privacy in sommige gevallen moet kunnen wijken voor veiligheid. Eerder had ook zijn partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) er al voor gepleit om op elke identiteitskaart vingerafdrukken te zetten. Maar Tommelein is niet te vinden voor dat idee; "Het is nu al de derde keer dat ik die druk voel van regeringspartners om met de nodige soepelheid om te gaan met onze privacy. Ik moet wel zeggen dat de druk de eerste keer, na de aanslagen bij Charlie Hebdo, veruit het grootste was. De druk is nu veel minder dan die eerste keer. Het besef is gegroeid dat het opgeven van privacy niet de mirakeloplossing is. Het opgeven van de privacy betekent niet méér veiligheid."

Nog meer databanken zijn geen oplossing, denkt Tommelein. "Denk je nu echt dat zo'n databank de aanslagen van gisteren had kunnen voorkomen?", klinkt het. "Volgens de informatie die we vandaag hebben zaten de vingerafdrukken van de terroristen al in verschillende databanken. Ik ben er zelfs van overtuigd dat nog meer databanken het werk nog moeilijker maken. Als de hooiberg groter is, wordt het alleen maar moeilijker om de speld te vinden. Dat soort databases moet beperkt blijven tot risicovolle groepen."

Alles bij de bron; deMorgen


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha