'De meeste big data-analyses en toepassingen van algoritmes zijn vaak niet gebaseerd op een duidelijk wettelijk kader', schrijft de Privacycommissie in haar gloednieuwe Big Data-rapport. De Commissie formuleert 33 aanbevelingen.

Het argument dat big data géén risico vormen voor persoonsgegevens omdat enkel gewerkt wordt met anonieme data, veegt de Privacycommissie resoluut van tafel. 'Er zijn niet altijd afdoende garanties voorhanden die de mogelijkheid van heridentificatie volledig uitsluiten.' Gecodeerde of geanonimiseerde gegevens beschouwen als een sluitende waarborg voor de privacy, is volgens de commissie niet altijd correct. 'Onderzoekers hebben de afgelopen jaren herhaaldelijk aangetoond dat zelfs zogezegd geanonimiseerde of gecodeerde data zonder veel moeite tot specifieke individuen te herleiden zijn met het daarbij horende risico op heridentificatie.' Denk aan de analyse van je aankoopgedrag, het tracken van je telecommunicatie of het volgen van je online activiteit met behulp van cookies: het risico van heridenficatie loert telkens om de hoek. 

Nog een waarschuwing: niet-gevoelige persoonsgegevens of ogenschijnlijk onschadelijke gegevens kunnen volgens de Privacycommissie potentieel worden omgezet in gevoelige persoonsgegevens. 'Uit publiek beschikbare Facebook-"likes" zou bijvoorbeeld een computermodel kunnen worden opgesteld dat op accuratere wijzere de persoonlijkheid van een persoon kan beschrijven dan mogelijk is voor vrienden, collega's, echtgenoten of familie. Ook seksuele oriëntatie, etniciteit, religieuze en politieke overtuigingen en het gebruik van verslavende middelen zoals alcohol, tabak en drugs kan automatisch en accuraat uit de likes worden afgeleid. Big data-analyses van dagdagelijkse gegevens -verzorgingsproducten, maat van aangekochte kleding, locatiegegevens, financiële transacties- kunnen dikwijls met succes een correlatie aantonen met bijvoorbeeld gezondheidsgegevens -zoals ziekte, zwangerschap, kans op overlijden- of een criminaliteitsfenomeen.'

Het rapport verwijst ook naar bestaand onderzoek waaruit blijkt dat datamining een 'ineffectieve methode' zou kunnen zijn om terroristen, georganiseerde misdaad of mensensmokkel op te sporen. De reden? 'Deze fenomenen hebben vaak een onvoldoende regelmatig karakter.' De Privacycommissie pleit dan ook voor een 'versterkte technische en statistische capaciteit' bij onder meer het Comite P en het Comite I, de controleorganen van de politie- en inlichtingendiensten.

Modellen zoals "predictive policing" en fraudeopsporing aan de hand van correlaties moeten volgens de Privacycommissie behandeld worden als buitengewone opsporingsmethodes. Ook daar moet een nieuw wettelijk kader voor komen. 'Anders is er geen garantie dat de techniek op een maatschappelijk verantwoorde wijze wordt ingezet. (...) Voor predictive policing zou bijvoorbeeld expliciet kunnen worden voorzien dat het Controle Orgaan voor het Beheer van de Politionele Informatie een specifieke controleopdracht krijgt om de wenselijkheid en efficiëntie van het i-Politie project van de Federale Politie te beoordelen.'

Alles bij de bron; Knack [registratie verplicht]


 

Zowel Europese burgers als derdelanders - personen met een nationaliteit anders dan die van de Europese Unie - moeten voortaan een systematische veiligheidscontrole ondergaan wanneer ze de EU binnenkomen of verlaten. Enkel een paspoort of identiteitskaart tonen aan de buitengrens volstraat dus niet langer.

Door een aanpassing van de Schengengrenscode, vandaag in het Europees Parlement goedgekeurd met 469 stemmen tegen 120, moeten lidstaten aan de buitengrenzen niet enkel derdelanders controleren, maar voortaan ook alle Europese burgers. 

Iedereen die de Europese Unie dus binnenkomt via de buitengrenzen, zal worden opgezocht in databanken als het 'Schengen Informatie Systeem' (SIS) en de databank over verloren en gestolen reisdocumenten. De verplichting geldt ook bij het verlaten van EU-grondgebied. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Cambridge Analytica maakt deel uit van het moederbedrijf Strategic Communication Laboratories, dat zich op zijn website voorstelt als een "vooraanstaand verkiezingsmanagementbureau". 

Het bedrijf maakt gebruik van 'big data': big data zijn in feite alle sporen die we door ons online- en offline-gedrag achterlaten, zoals een aankoop met onze kredietkaart, een 'like' op Facebook, een zoekterm in Google of zelfs elke beweging die we maken met onze smartphone in onze broekzak. Wat bedrijven met die informatie allemaal kunnen doen, tart alle verbeelding.

De aanpak van Cambridge Analytica is gestoeld op psychometrie, een tak van de psychologie die persoonlijkheidskenmerken meet aan de hand van data. Daarbij worden mensen beoordeeld op de vijf OCEAN-criteria: openheid, plichtsbesef, extravertheid, inschikkelijkheid en neuroticisme (in het Engels: Openness, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness, Neuroticism). 

Bedrijfsleider Alexander Nix legde uit dat zijn bedrijf data aankoopt bij de meest uiteenlopende bronnen, zoals klantenbestanden van winkels en autobedrijven, gegevens van klantenkaarten, lidmaatschappen van clubs, de abonneegegevens van magazines, enzovoort. Deze informatie combineert Cambridge Analytica met online data (afkomstig uit onder andere je Facebookactiviteit, apps die gebruikt,...) om een OCEAN-persoonlijkheidsprofiel op te stellen. 

Cambridge Analytica stelde aan de hand van die informatie 32 persoonlijkheidsprofielen op, waarin de gebruikers van Facebook en digitale televisie werden ingedeeld. Vervolgens werd het voor Cambridge Analytica mogelijk om kiezers via sociale media en digitale televisie heel gerichte berichten te sturen: elke kiezer kreeg boodschappen die op zijn emoties, interesses, angsten en waarden waren afgestemd.

In november 2015 maakte Nigel Farage bekend dat hij Cambridge Analytica had ingeschakeld om zijn online campagne voor de brexit te steunen. Het bedrijf wil geen informatie vrijgegeven over de recente gesprekken met de Britse premier Theresa May, maar Nix bevestigt dat hij ondertussen een omvangrijk klantenbestand uitbouwt over de hele wereld en dat hij onder andere al vragen kreeg uit Zwitserland, Duitsland en Australië. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Fingerbank een opensourceproject dat ruim 5 jaar geleden tijdens de Defcon-hackerconferentie werd gelanceerd en de vingerafdruk van apparaten verzamelt, heeft inmiddels meer dan 3 miljoen vingerafdrukken in de database opgeslagen, zoals mac-adres, user-agent en dhcp-vingerafdruk.

De makers zijn tevens verantwoordelijk voor PacketFence. Dit een open source network access control (NAC) systeem. Via dit systeem kan er worden bepaald of een apparaat met het netwerk verbinding mag maken. Eén van de kenmerken om een computer te identificeren is de dhcp-vingerafdruk. Het een passieve en goedkope identificatiemethode, wat de reden voor de ontwikkelaars was om Fingerbank te starten. Inmiddels maken duizenden gebruikers gebruik van de Fingerbank-database, die dagelijks meer dan 300.000 verzoeken versturen. De vingerafdrukken zijn van de community en PacketFence-gebruikers afkomstig.

Allesbij de bron; Security


 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is kritisch over de plannen van de maker van Philips-tv's om op smart-tv's gepersonaliseerde reclames te laten zien. Philips maakt zelf geen tv's meer maar verkocht de merknaam een paar jaar geleden aan TP Vision. Dat bedrijf kondigde gisteren aan meer reclames op smart-tv's te vertonen, in een hoek van het scherm in de menu's en voor het starten van een app.

Ook zei het bedrijf in de toekomst de reclames 'relevanter' te willen maken. "We weten heel veel van het kijkgedrag, welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt." Het bedrijf zegt tegen de AP dat de functie voor persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op toestellen die nu op de markt zijn.

Alles bij de bron; NOS


 

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) waarschuwt in een rapport dat gegevens over iemands mediagebruik steeds meer worden ingezet voor gepersonaliseerde reclame. "Gerichte reclame, het personaliseren van reclame, is een nieuwe trend", zei professor Peggy Valcke van de VRM in het Vlaams Parlement. "Dit gebeurt doorgaans op het internet, maar we zien het nu ook op digitale tv verschijnen. Niet alleen de advertenties, ook het media-aanbod zelf wordt overigens meer en meer gepersonaliseerd. Door het gebruik van nieuwe technologieën geeft de consument al dan niet bewust veel persoonlijke informatie vrij. Die heeft potentieel een enorme waarde. De overheid moet waakzaam zijn over de manier waarop deze informatie wordt gebruikt."

Gatz vindt de waarschuwing terecht. "Ik wil kijken hoe we hier bijkomende stappen kunnen zetten", reageert hij. Samen met de federale ministers die bevoegd zijn voor Privacy wil hij de consument beter beschermen. Mogelijk worden de taken van de VRM uitgebreid. Eerder deze week kwam de Europese Commissie met een pakket aan nieuwe privacyregels. Van Europa mogen de gegevens die worden verzameld via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger of Gmail niet langer worden gebruikt voor reclameboodschappen op maat. Het gaat daarbij niet enkel om de inhoud van de boodschappen, maar ook om metadata als plaats en tijdstip.

Alles bij de bron; deRedactie


 

Aan de hand van rekeningen voor de aankoop van kleding en schoenen, zou MasterCard immers een benaderende berekening kunnen maken over het gewicht van de passagiers. Die gegevens zouden door luchtvaartmaatschappijen kunnen worden gebruikt om zetels aan passagiers toe te wijzen. Op die manier zou een comfortabele reis voor iedereen kunnen worden nagestreefd.

Het bedrijf merkt op geen onmiddellijke plannen te hebben om van het patent gebruik te maken. Het dossier toont echter aan dat uitgevers van betaalkaarten toegang hebben tot informatie die ook voor allerhande handelaars bijzonder interessant kunnen zijn. In de patentaanvraag wordt opgemerkt dat de informatie niet alleen toelaat om het gewicht van de kaarthouder te bepalen, maar ook van de rest van het gezin. Bovendien kan informatie worden verzameld over de samenstelling van het huishouden, maar tevens zou kunnen worden herkend wanneer de aankopen een cadeau moeten zijn voor een persoon buiten het eigen gezin.

In de aanvraag wordt specifiek gewag gemaakt van toepassingen voor de reiswereld, maar MasterCard benadrukt dat de applicatie voor een brede waaier van andere sectoren oplossingen kan aanreiken. 

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Al deel jij bewust geen relatiestatus toch kan Facebook achterhalen of jij al dan niet vrijgezel bent. In een studie van Facebook die ze "The Formation of Love" doopten, verklaren ze hoe ze jouw liefdesleven analyseren.

Als jij dacht je privégegevens netjes af te schermen, dan vindt Facebook wel een achterpoortje om toch zoveel mogelijk over jou te weten te komen. In een studie onder de noemer "The Formation of Love", gingen wetenschappers op zoek naar gemeenschappelijke kenmerken tussen profielen die recent hun status hadden veranderd van "vrijgezel" naar "in een relatie". Ze vroegen aan die profielen wanneer hun relatie exact gestart was, en analyseerden de Facebookposts van die gebruikers tot 100 dagen voor de relatie begon.

"Tijdens de 100 dagen voor de relatie begon, zien we een duidelijke toename van het aantal posts, in vergelijking met wanneer de personen later in een relatie zitten," legt Carlos Diuk uit, die voor het departement gegevensonderzoek van Facebook werkt. Zodra de relatie begint, neemt het aantal posts af. Volgens de gegevens zijn het vaker vrijgezellen die gemiddeld twee keer per dag posten. Wie één keer of minder post, zit vaker in een relatie, volgens de gegevens. Die advertenties voor datingsites op Facebook, terwijl je nergens aangeeft dat je vrijgezel bent? Die zijn bij dezen dan ook meteen verklaard.

Bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha