Albert Heijn gaat persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken, gebaseerd op eerder aankoopgedrag. Het gaat voorlopig alleen om boodschappenlijstjes voor het doen van online boodschappen.

De boodschappenlijstjes worden met behulp van machine learning samengesteld op basis van wat klanten kopen en hoe vaak. Appels kunnen bijvoorbeeld elke week op het lijstje staan, terwijl vuilniszakken misschien maar eens in de maand gekocht worden. Nadat het boodschappenlijstje is gegenereerd moeten klanten die controleren en eventueel producten wegstrepen of toevoegen.

Na een testfase waarin meer dan 2.000 klanten het persoonlijke boodschappenlijstje hebben getest, zoekt Albert Heijn nu 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart om van de dienst gebruik te maken. Het gaat hierbij om klanten die al regelmatig online boodschappen doen. In 2018 wil Albert Heijn alle klanten met een geregistreerde bonuskaart van persoonlijke boodschappenlijstjes voorzien, zowel in de winkel, in de app als online.

Alles bij de bron; Security


 

Tegenwoordig willen apps van alles van ons weten en toegang tot foto's, contacten, je Facebookprofiel en je muziek. We moeten ons echt zorgen maken als het gaat om onze privacy als we apps gebruiken. Dat zegt Mary-Jo de Leeuw, veiligheidsexpert van Revnext. Apps willen steeds vaker toegang tot zaken op je telefoon of tablet die de app helemaal niet nodig heeft. 

Ondanks dat het de gewoonste zaak van de wereld is tegenwoordig om een app te gebruiken, bijvoorbeeld om een pizza te bestellen of de vertrektijden van de trein te checken, kleven er ook risico's aan het gebruik van apps. Als de app je gegevens niet versleuteld verstuurt, bijvoorbeeld als je een hotelovernachting boekt, kunnen je gegevens onderschept worden. Het gebeurt ook dat apps steeds vaker toegang vragen voor onnodige zaken, zoals je camera of muziekbibliotheek. Bedenk goed als je de vraag krijgt of een app je foto's mag inzien, of dat echt nodig is. Er zijn ook apps die ongevraagd toegang tot je gegevens hebben en informatie opslaan op je telefoon of tablet, zonder dat je het doorhebt.

Het is niet zo dat gratis apps minder zorgvuldig omgaan met je privacy dan betaalde apps. "De ANWB heeft een app gehad voor bootbestuurders. Daarmee bleek de ANWB vaarbewegingen in kaart te brengen. Men kon dus zien waar je met je boot naartoe ging. Dat was een betaalde app. Die gegevens waren heel waardevol.", aldus Mary-Jo de Leeuw.

Alles bij de bron [incl. video van het gesprek] bij de bron; TROS-Radar


 

De digitalisering van de infrastructuur heeft voordelen voor burgers, maar zet ook publieke waarden als toegankelijkheid, leveringszekerheid, bescherming van privacy en democratische controle onder druk, zo laat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport weten (pdf).

Volgens het PBL is de kans groot dat digitale innovaties om van de infrastructuur gebruik te maken een tweedeling in de samenleving zullen versterken. Digitalisering kan er namelijk toe leiden dat bepaalde groepen zoals laag opgeleiden en ouderen worden uitgesloten van dienstverlening als zij niet over de vereiste vaardigheden of draagkracht beschikken om de nieuwe infrastructuurdiensten te benutten. Er zijn ook voorbeelden dat geautomatiseerde systemen bepaalde buurten van deelneming uitsluiten.

Ook andere publieke waarden kunnen in het geding zijn, zoals veiligheid, het recht op privacy en zelfbeschikking over persoonlijke data die vaak ongemerkt worden verzameld en gedeeld. Zo kunnen mondiaal opererende platforms in korte tijd een enorme concentratie van marktmacht verwerven, ongehinderd door nationale regels op het gebied van privacy en eerlijke concurrentie. "Zo verzamelen autofabrikanten, maar ook leveranciers van vervoersdiensten, allerlei persoonlijke gegevens van hun gebruikers. Ze kunnen deze combineren, analyseren en verkopen, ook voor toepassingen die het verbeteren van hun mobiliteitsproduct ver te buiten gaan. De vraag of de samenleving dat wil toestaan lijkt bij uitstek een publiek en politiek vraagstuk", aldus de organisatie.

Alles bij de bron; Security


 

Om te controleren of werkzoekenden ­effectief naar werk zoeken, wil de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB online bijhouden wie op welke vacatures klikt. Wie niet ­genoeg klikt, dreigt een sanctie te krijgen. 

De VDAB is al langer aan het experimenteren met de informatie die hij uit het surfgedrag op zijn website haalt. Tot nog toe met als doel bezoekers beter te bedienen, zoals dat ook op commerciële websites gebeurt. ­Genre: “Andere surfers die deze vacature aanklikten, bezochten ook deze en deze vacature.” VDAB wil zo “de Amazon van de arbeidsmarkt” zijn, zoals gedelegeerd bestuurder Fons Leroy het omschrijft. 

Maar nu wil zijn dienst nog een stapje verder gaan. De VDAB wil de gegevens over het surfgedrag ook gebruiken om te controleren of werkzoekenden wel actief genoeg zijn in de zoektocht naar een job. “We zijn daarvoor nu met een experiment bezig”, zegt VDAB-woordvoerster Shaireen Aftab. “Daarin bekijken we op welke manier we klikgedrag kunnen inzetten om het actieve zoekgedrag van een werkzoekende te controleren.” Wie niet actief genoeg is, zou dan voor een gesprek worden uitgenodigd. Een volgende stap zou dan een eventuele sanctie zijn.

Kritisch geluid komt er wel van de socialistische vakbond ABVV. “Dit geeft een Big Brother-gevoel. Ik begrijp dat je online gegevens gebruikt voor een betere dienstverlening, maar die mogen niet voor controle gebruikt worden. Ik zal de zaak omdraaien: mogen die gegevens dan ook gebruikt worden om de werkgevers te controleren? Om na te gaan welke sectoren en bedrijven niet goed scoren in een eerlijke aanwerving op basis van leeftijd en geslacht?”

Alles bij de bron; NieuwsBlad [Thnx-2-Luc]


 

Een groep studenten uit Amsterdam wil een raadgevend referendum om de wet te blokkeren die inlichtingendiensten in staat stelt grote hoeveelheden data te onderzoeken. Dat betreft ook data van mensen die nergens van worden verdacht.

Het ziet er naar uit dat het referendum daadwerkelijk gaat plaatsvinden, al zijn nog wel ruim 280.000 handtekeningen nodig. De Kiesraad heeft de afgelopen twee weken al bijna twintigduizend handtekeningen ontvangen. Dat is tweemaal het verplichte minimum van 10.000 voor de eerste fase van de aanvraag. De tweede fase houdt in dat voor 16 oktober het minimale aantal van 300.000 handtekeningen verkregen moet worden. Als dat lukt gaat het raadgevend referendum door. 

De aangepaste Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2017 maakt het vanaf 2018 mogelijk voor de inlichtingendiensten (de AIVD en de MIVD) om op grote schaal online communicatie en informatie te verwerven, ook van burgers die nergens van worden verdacht. Daarnaast wordt het in sommige gevallen mogelijk toegang te krijgen tot databases van andere instanties. Al deze informatie kan, zelfs zonder het analyseren ervan, gedeeld worden met buitenlandse inlichtingendiensten. Er mag een geheime DNA databank worden begonnen waar iedere burger in terecht kan komen. Ook mogen de geheime diensten alle geautomatiseerde apparaten hacken (bijvoorbeeld telefoons, computers, smart-tv’s en andere IoT-apparaten).

Wie dit geen prettig idee vindt, kan de studenten vanaf 4 september via hun website steunen met een digitale handtekening.

Alles bij de bron; BeveiligingsNieuws


 

Het oudste en meest bekende verdienmodel op het internet is marketing. Onze persoonlijke data is eenvoudig te standaardiseren en wordt tussen verschillende bedrijven uitgewisseld. Een bekend paar schoenen achtervolgt je tijdens het surfen. Gepersonaliseerde advertenties financieren gratis platforms, maar inmiddels worden ook de webwinkels en andere online-diensten gepersonaliseerd. Tijd voor een marketing-update...

...Met de standaardprofielen komen onze autonomie en onze privacy al onder druk te staan. De afstand tussen marketeers en de consument neemt toe. Persuasion profiling lijkt nog veel kwalijker dan de standaardprofielen. Omdat jouw onbewuste voorkeuren worden geprofileerd kan het profiel meer over je zeggen dan jij over jezelf weet. Bovendien is het gebruik minder zichtbaar. Bij het zien van een bekende schoen zijn we op ons hoede, maar een terugkerend type verkoopargument wordt minder snel herkend.

Daarbij zijn deze profielen ook nog eens doelonafhankelijk en kunnen dus ook buiten het consumentendomein ingezet worden. De stap van een persuasion profile dat schoenen verkoopt tot een profiel dat gebruikt wordt om jouw keuze voor de Tweede Kamerverkiezingen te beïnvloeden lijkt niet heel groot.

Alles bij de bron; BoF


 

Het internet leeft van advertenties. Daar is weinig aan te doen. En voor goede advertenties zijn data nodig van gebruikers, veel data. Elsevier legt in een uitgebreid stuk uit hoe online dataverzameling werkt. Anonimiteit online bestaat niet, zo begint het artikel. Smartphones en tablets identificeren zichzelf online met een uniek MAC-adres. Wie thuis online gaat verraadt zichzelf met zijn IP-adres dat door Ziggo of KPN eenvoudig kan worden gelinkt aan een naam.

Vervolgens zijn er de cookies. Dit zijn tekstbestandjes die een server informatie geven over de bezoekers van een site. Garry Turkington (47), technisch directeur van het Nederlandse online-advertentieplatform Improve Digital, legt uit: “Wie een website van onze klanten bezoekt, stuurt via cookies automatisch data door naar ons platform. We zien je IP-adres, waar je vandaan komt en het apparaat waarmee je bent verbonden. Als we zien dat je in Duitsland zit en een paar sportpagina’s bezoekt, zou je een advertentie kunnen krijgen van bijvoorbeeld Adidas.”

De tracking cookies van Google zijn op vele sites en platforms actief, waardoor de techgigant zeer specifieke klantprofielen kan opstellen. Met je Google-account maak je jezelf bekend. Zo weet de zoekmachine welke websites je bezoekt, waar je bent geweest en welke video’s je hebt bekeken. De smartphone speelt daarin een steeds grotere rol. Gemiddeld kijkt de Nederlander drie uur per dag op zijn telefoon. Facebook haalt al 87 procent van zijn inkomsten uit mobiel. Het toestel is extra interessant voor adverteerders omdat er sensoren voor locatie- en bewegingsgedrag op zitten. Het gaat verder vooral om de data die mensen prijsgeven door akkoord te gaan met de gebruikersvoorwaarden van apps. 

Eduard Nandelall, onlinemarketingspecialist van reclameconsultant Optimus-Ad: “Data zijn als melk. Nadat een koe is gemolken, gebeurt er van alles mee. Het eindigt als boter, kaas, yoghurt of wordt verwerkt in chocolade. Hetzelfde geldt voor data. Sommige data gaan rechtstreeks naar een adverteerder, andere data worden in stukjes opgeknipt, samengevoegd met andere data en verkocht als datapakketjes. Er zitten zo veel partijen tussen dat het onmogelijk is om te achterhalen welke data waar eindigen.”

Privacywaakhonden waarschuwen voor de groeiende dataverzameling van de techgiganten. “Op zich is met het advertentiemodel niet zoveel mis,” zegt David Korteweg van Bits of Freedom, “maar het wordt vervelend als er negatieve beslissingen worden genomen op basis van data. Moet iemand die veel naar ziektesymptomen zoekt, straks een hogere zorgpremie betalen? Of: kan iemand die in een slechte buurt met schuldenproblematiek woont, nog wel een lening krijgen? Omdat de markt zo intransparant is, valt dit lastig te controleren.”

Alles bij de bron; WelIngelichteKringen


 

De discussie speelt al jaren: mogen verzekeraars een hogere premie vragen aan mensen die ongezond leven. Gek genoeg vindt veertig procent van de Nederlanders dat een goed idee, maar willen ze niet dat de overheid zich daarmee bemoeit. Dus een verzekeraar mag wél voor je bepalen hoe je moet leven, maar de overheid niet.

Het is vooralsnog verboden om hogere premies te heffen voor ongezonde of zieke mensen, maar wat wel mag is mensen die vrijwillig gezond leven belonen met cadeautjes. Menzis biedt al vijf jaar klanten de mogelijkheid om punten te verdienen door te wandelen of te fietsen. Menzis wil dan natuurlijk wel de data zien die je verzamelt in haar SamenGezond-app. Verzekeraar Oscar Health in de VS geeft klanten nu al kortingen bij Amazon, als ze het stappendoel halen dat Apple’s gezondheidsapp hun oplegt.

Dit is niet alleen onwenselijk, omdat verzekeraars een hele berg data over je verzamelen en altijd over je schouder meekijken als jij een rondje loopt of fietst, maar ook omdat niet iedereen mee kan doen. Als je geld hebt, gezond leeft en graag beweegt, ja dan vind je het wel leuk om cadeautjes en kortingen bij elkaar te sparen. Maar eerlijk is het niet.

Alles bij de bron; WelIngelichteKringen


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha