De voortgang van leerlingen in het basisonderwijs moet door leerkrachten worden bijgehouden in meerdere volgsystemen. Vragenlijsten verzonnen door managers die iets meetbaars nodig hebben voor hun cijferfetisjisme, nulmetingen en procentuele verbeteringen. Alleen worden belangrijkste leerpunten niet getoetst. Wel taal en rekeningen, niet houding, gedrag en karakter. Kinderen, ouders & onderwijzers blijven achter met de illusie dat de toets belangrijk is en verliezen de rest van de ontwikkeling en opvoeding uit het oog...

...Deze microregistratie is ook een aanval op een veilige omgeving van leerlingen om fouten te maken en daarvan te leren. Het geeft een alles-telt-mee-cultuur. Al die testscores vertekenen de verwachtingen van leerkrachten, die verwachtingen blijken een selffulfilling prophecy. 

Een kind heeft een veilige omgeving nodig om fouten te maken en daarvan te leren. Niet een productieplek waar de leerkracht als middle management de leerling vooruit moet schoppen. Moet een leerkracht wel alles over leerlingen verraden? Een patiënt heeft een vergelijkbare vertrouwensrelatie nodig om over zijn (mentale) gezondheid te praten met een arts.

Daarom heeft een arts een beroepsgeheim. Eentje die gesneuveld is in de nieuwe sleepwet. De arts hoeft niet te verklaren, maar zijn pc mag wel gekraakt worden. De artsenfederatie KNMG en huisartsenvereniging LHV zijn daarom beide fel tegen de sleepwet. Patiënten zouden terughoudend kunnen worden in het melden van klachten...

Alles wat vastgelegd wordt, kan en zal tegen u gebruikt worden. Leerkrachten en leerlingen, artsen en patiënten, maar ook journalisten en kiezers hebben een stukje privacy nodig om zonder angst, represailles en sabotage hun werk te doen. Gun die ruimte. Teken. Laat andere mensen tekenen.

Alles bij de bron; GeenStijl


 

De politie werkt aan een Pokémon-achtige app met de naam ’Automon'.  "Burgers kunnen kentekens fotograferen en controleren of de wagen gestolen is", legt de korpschef Erik Akerboom uit. "Of de burger wordt gevraagd in zijn omgeving te zoeken naar een specifiek kenteken. Bij een 'hit' kan de speurder punten krijgen."

De app is een van de projecten in het kader van de 'politie van de toekomst'. Zo is de politie ook bezig met een app waarbij de hulp van mensen bij het zoeken naar een vermiste wordt geprofessionaliseerd.

Alles bij de bron; NU


 

De CM wil niet dat ziekenhuizen anonieme patiëntengegevens doorverkopen aan een Amerikaanse multinational. Dat bedrijf, QuintilesIMS, probeert momenteel overeenkomsten te sluiten met de Belgische ziekenhuizen om zulke gegevens te verkrijgen. Het gaat dan bijvoorbeeld over de ziektes waaraan patiënten lijden en welke medicatie er gebruikt wordt. 

QuintilesIMS is een Amerikaans bedrijf en wereldwijd een van de grootste dienstverleners in de medische sector, zowel aan ziekenhuizen als aan de farmaceutische sector. "De firma verwerkt die gegevens dan en stelt ze ter beschikking van derden (de farmaceutische bedrijven, red.)", zegt Tom Joos, nationaal secretaris van de CM. "Het ziekenhuis krijgt een benchmark, zodat ze zich bijvoorbeeld qua geneesmiddelengebruik kunnen vergelijken ten opzichte van de anderen. Ze kunnen ook andere gratis diensten krijgen, zoals vorming of software."

Voor de farmaceutische bedrijven zijn dergelijke gegevens van goudwaarde: welke medicatie wordt waar gebruikt, hoe groot is de markt, waar kunnen ze meer verkopen, enzovoort. De CM vreest dat de farmabedrijven nog meer grip zullen krijgen op de gezondheidszorg. De gegevens zijn geanonimiseerd en dus niet gelinkt aan namen, maar toch stelt de CM zich ook vragen bij de privacy van de patiënten. "De privacycommissie is hier heel licht overgegaan", stelt Joos.

Het ziekenfonds is niet per se tegen het uitwisselen van gegevens, maar dat moet wel in een strikt wettelijk kader gebeuren, luidt het. De ziekenfondsen delen zelf trouwens ook gegevens maar volgens Joos gaat het om een heel andere kwestie. "We hebben samen een gezamenlijk agentschap en we leggen al onze data daar bijeen. Maar wij verkopen geen gegevens, we stellen die alleen ter beschikking, mits een kleine behandelingskost. Dat gaat voor 99 procent ook om overheden en universiteiten. De bedoeling is om het gezondheidsbeleid mee te ondersteunen."

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

De iOS-app van Uber kon het beeldscherm van de iPhone filmen. Volgens onderzoekers had Uber toestemming van Apple om die mogelijkheid in te bouwen in de app. De mogelijkheid werd ingebouwd om een oude versie van de app beter te laten samenwerken met de Apple Watch, zeggen de onderzoekers.

Volgens een woordvoerder van Uber was het op die manier mogelijk om Uber Maps op de achtergrond van een iPhone te laten renderen, om het vervolgens naar de Apple Watch te sturen.

Mocht een hacker echter misbruik weten te maken van de functie, dan kon diegene mogelijk wachtwoorden en persoonlijke informatie die op het scherm verschijnt stelen. Uber zegt dat de functie niet langer gebruikt wordt, omdat het niet meer nodig is nu er nieuwere versies van de app zijn. Apple heeft nog niet op de ontdekking gereageerd.

Bron; NU


 

Hoewel vrijwel iedereen tegenwoordig ervan op de hoogte is dat je beter niet je hele leven kunt delen op social media, is er toch nog veel onbekend rondom privacy op het internet. Want hoeveel weet een app nu echt van je, nadat je deze toegang hebt verleend tot je persoonsgegevens? 

Vrij veel, zo blijkt na onderzoek van The Guardian journalist Judith Duportail. Ze besloot de proef op de som te nemen en Tinder te contacteren met de vraag of ze haar alle persoonlijke gegevens op konden sturen waarover zij beschikten, fysiek welteverstaan. Na een flinke dosis geduld kwam er een verbazingwekkend pakketje van maar liefst 800 pagina’s aan persoonlijke informatie haar kant op.

 Daarin stond onder andere haar ‘likes’ op Facebook, foto’s op Instagram van haar verwijderde account, opleiding, de leeftijdscategorie mannen waar ze interesse in heeft, hoe vaak ze verbinding maakte met de app, wanneer en waar de chatconversaties plaatsvonden op Tinder, het houdt simpelweg niet op. Digitaal technologiesocioloog Luke Stark van Dartmouth University meldt in een reactie dat men verleid wordt tot het weggeven van je gegevens. We kunnen de data die we vrijgeven namelijk niet voelen. Pas als je het in print ziet komt het echt binnen, aangezien we fysiek ingestelde wezens zijn volgens de deskundige.

Privacy-activist Paul Oliver Dehaye doet er echter nog een schepje bovenop en vertelt dat deze schat aan persoonlijke gegevens verder gaat dan enkel wie je als eerste ziet op Tinder. Het bepaalt namelijk ook wat voor baanaanbod je ontvangt op LinkedIn, je autoverzekering, de reclames die je overal ziet en nog veel meer. 

Bron; AppaRata


 

Wat weet Google over mij? Met die vraag ben ik gaan kijken naar wat Google allemaal bijhoudt van mijn surfgedrag. Na mijn zoektocht kan ik maar tot één conclusie komen. Google weet veel over mij. Heel veel...

...In 2015, nadat er heel wat vragen rezen over de privacy, richtte Google een pagina op waarop alles wordt uitgelegd. Zo krijg je ook controle op de gegevens die Google van je verzamelt. Je kan daar een einde aan maken door op de pagina privacy.google.com naar je account te gaan.  Je moet maar eens een kijkje nemen in “Mijn Activiteit”. Je zal versteld staan van wat er allemaal wordt bijgehouden.  

Heel veel websites, zoals Google of Facebook, zorgen ervoor dat je standaard veel prijsgeeft. Het is belangrijk dat je als gebruiker zelf laat weten hoeveel je prijsgeeft. Zelf zorg ik ervoor dat Google mijn zoekresultaten en locatie niet opslaat. Daarnaast heb ik gepersonaliseerde reclame afgezet. Ik gebruik ook al jaren een adblocker. De adblocker zorgt ervoor dat er geen lastige pop-ups verschijnen als je surft.  

Belangrijke boodschap: lees aandachtig de privacy-instellingen als je je aanmeldt op een website. Of probeer althans achteraf de instellingen aan te passen. Nog een tip. Als je jouw smartphone niet gebruikt om te navigeren, zet je best de locatievoorzieningen af. Niet alleen spaar je je batterij, maar men zal je ook niet kunnen traceren.

 Alles bij de bron; VRTNieuws [Thnx-2-Luc]


 

Volgens de Britse 'biometrics commissioner' worden er door de politie 20 miljoen foto's bewaard van onschuldige burgers - onrechtmatig. De toepassing van gezichtsherkenning gaat volgens Paul Wiles, de biometrische toezichthouder, verder dan de oorspronkelijke doelstellingen voor detentie. In 2012 oordeelde het 'High Court' dat het bewaren van foto's van onschuldige burgers onrechtmatig was. Die beelden moeten worden verwijderd. Maar de politie moest dat zelf doen: er kwam geen onafhankelijk toezicht op de naleving van de wet.

De politie gebruikt de beelden en gezichtsherkenning om individuen te herkennen op in de openbare ruimte. Naast gezichtsherkenning gebruikt de politie volgens de commissioner ook stemherkenning, irisscans, beweging ('gait') en aderen - allemaal analyses die op de commerciële markt beschikbaar zijn.

Digitale beelden en de opslag in een nationale database, gecombineerd met krachtige algoritmes en het gebruik van die technologie 'op straat' maakt het een nieuwe toepassing. In tegenstelling tot DNA en vingerafdrukken kan een scan van een gezicht worden gemaakt zonder medeweten of toestemming van de betrokken burger.

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

Met KLM communiceren doe je straks via WhatsApp, een berichtendienst van Facebook. Zo lekken er allemaal persoonlijke gegevens van passagiers uit, waarschuwt Niek J. Bouman. 

De beslissing van KLM om in zee te gaan met WhatsApp (lees: Facebook) is naïef. Tegenwoordig is het geen verrassing meer dat uw gegevens het product zijn bij een online dienst die „gratis” is. Veel mensen (dus ook veel klanten van KLM) hebben echter te weinig kennis van de digitale wereld om de gevolgen voor de privacy van hun handelen in die wereld in te kunnen schatten. Grote bedrijven dienen zich bewust te zijn van hun voorbeeldfunctie bij het maken van strategische keuzes op digitaal gebied (zoals het in zee gaan met Facebook) die de privacy van hun klanten negatief kunnen beïnvloeden.

Aannemend dat er geen backdoor in WhatsApp is ingebouwd (omdat de programmacode van WhatsApp niet openbaar is, kunnen we dit niet verifiëren), is de inhoud van berichten weliswaar versleuteld, maar desalniettemin lekken er allerlei metadata naar de tussenpartij Facebook: dat u een klant bent van KLM, dat er een reden voor u is om contact op te nemen met de klantenservice, en dat u dit daadwerkelijk doet (een assertief persoon?), het tijdstip van uw interactie, de duur ervan, een schatting van de locatie waar u zich bevindt, etcetera....

...KLM zou de communicatie met haar klanten op een zodanige manier kunnen organiseren dat de daaraan gerelateerde metadata weliswaar verzameld worden, maar exclusief eigendom blijft van, en exclusief toegankelijk is voor KLM zelf. Zo kan KLM op basis van deze data haar eigen diensten blijven verbeteren. Dit lijkt mij een betere digitale strategie dan impliciet het ‘tafelzilver in het digitale tijdperk’ (data) gratis weg te geven aan een Amerikaanse datareus.

Alles bij de bron; pdfNRC [aboversie]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha