In de app Whisper kunnen gebruikers anoniem bekentenissen en geheimen delen. De app is ook beschikbaar in Nederland.

Onafhankelijke onderzoekers ontdekten de database en lieten deze aan de krant zien. De onderzoekers konden bijna 900 miljoen gegevens inzien. Het gaat om gegevens van mensen die de app tussen 2012 en nu gebruikt hebben. 

De database bevat geen echte namen, maar koppelde de geheimen aan door gebruikers opgegeven leeftijden, etniciteiten, geslachten, geboorteplaatsen en locatiegegevens, schrijft The Washington Post. De journalist vond in de database eveneens gegevens van minderjarigen. Een zoekopdracht naar appgebruikers van vijftien jaar oud leverde 1,3 miljoen resultaten op.

"Dit heeft de maatschappelijke en ethische normen wat betreft de bescherming van kinderen op het internet ernstig geschonden", zegt een van de onderzoekers tegen de krant. Hij spreekt van "grove nalatigheid".

Alles bij de bron; NU


 

Bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn ze op zoek naar twee onbeveiligde externe harde schijven met daarop 6,9 miljoen gedigitaliseerde donorkeuzeformulieren. De schijven liggen niet in de kluis waar ze werden bewaard. 

De vermiste harde schijven bevatten kopietjes van ingescande formulieren waarop burgers hadden aangegeven of ze orgaandonor wilden zijn. Behalve hun donorkeuze staat op elk formulier algemene persoonlijke informatie, zoals voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum, adresgegevens, burgerservicenummer en een handtekening.

De scans werden gemaakt in het kader van het digitaliseringsproject van het Donorregister. Het project liep vanaf 2011. Formulieren die tussen februari 1998 en juni 2010 op papier waren ingevuld en ingestuurd, werden gedigitaliseerd. Een kopie van de miljoenen bestanden werd opgeslagen op twee externe harde schijven.

Alles bij de bron; Computable


 

Verschillende populaire adblock- en vpn-apps hebben in het geheim gegevens van miljoenen mensen verzameld, zo claimt BuzzFeed News op basis van eigen onderzoek. Het gaat om Free and Unlimited VPN, Luna VPN, Mobile Data, en Adblock Focus die in de Google Play Store zijn en waren te vinden. Van Adblock Focus was ook een iOS-versie in de Apple App Store beschikbaar. 

De apps blijken van het analyticsbedrijf Sensor Tower te zijn. Gebruikers wordt echter niet verteld dat hun data naar dit bedrijf gaat. Het inlichtingenplatform van Sensor Tower wordt door ontwikkelaars, durfinvesteerders, uitgevers en andere partijen gebruikt om de populariteit, gebruikstrends en omzet van apps te volgen.

Wegens het overtreden van de regels waren eerder meerdere Sensor Tower-apps al uit de App Store verwijderd. Luna VPN is echter nog steeds te downloaden. 

Alles bij de bron; Security


 

ANPR-camera’s (Automatic Numberplate Recognition) die op honderden locaties in Nederland hangen registreren 135 miljoen kentekens per maand, zo heeft de politie vandaag bekendgemaakt. Naast de kentekens worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen.

Sinds 1 januari vorig jaar worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist. 

Sinds de nieuwe bevoegdheid van kracht werd hebben rechercheurs ongeveer 1100 keer kentekengegevens opgevraagd. "In een aantal gevallen heeft dit bijgedragen aan het – versneld – opsporen van verdachten", zo laat de politie weten. Er zijn 120 politiemensen opgeleid en door de minister geautoriseerd om de database te doorzoeken. Het Openbaar Ministerie moet voor elke bevraging toestemming geven en bestuurders die op de opgevraagde foto te zien zijn worden onherkenbaar gemaakt.

ANPR

Alles bij de bron; Security


 

Het meisje van de Albert Heijn probeerde het als een neutraal advies te brengen: “U kunt ook doorlopen naar onze zelfscankassa.” Maar ik meende er ook een vermoeide vermaning in te horen. Hadden ze daar speciaal hypermoderne zelfbedieningsterminals geïnstalleerd, bleven wij klanten koppig in de rij staan voor die ene bemande kassa.

Ik glimlachte beleefd, maar ze bleef me aankijken, dus voelde ik me verplicht om mijn verzet tegen de vooruitgang te verdedigen. Maar het is vaak heel makkelijk om uit te leggen hoe technologie alles simpeler maakt, en een stuk ingewikkelder om uit te leggen waarom je er liever niet aan meedoet.

Want technologie is nooit alleen maar handig. Het is vaak ook een manier om economische en sociale veranderingen een aura van onvermijdelijkheid te verlenen, door ze in een schijnbaar neutraal ontwerp te verpakken. Bij die zelfscankassa is er natuurlijk allereerst het economische effect: ik betaal nog steeds hetzelfde, maar de werkgelegenheid in mijn wijk daalt, doordat ik de scanarbeid vrijwillig overneem. Op het hoofd­kantoor komt meer geld binnen, en ik word gecompenseerd met een iets kortere wachttijd; zonder caissières passen er immers meer kassa’s in de winkel.

Natuurlijk werd de kassa net die dag bemand door een chagrijn die me geen blik waardig keurde, wat me op weg naar huis weer deed twijfelen of ik er niet te dramatisch over deed, die zelfscanner. Ik tank toch ook bij een zelfbedieningspomp?

Tot ik afgelopen week een item zag over de volgende stap in deze revolutie: Amazon heeft in de VS een geheel kassaloze supermarkt geopend. Je checkt in met een app, daarna volgen honderden zelflerende intelligente camera’s welke artikelen je in je tas doet, en welke je weer teruglegt, en het geld wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Een dystopie waarin consumentengemak en surveillancekapitalisme samenvloeien, waarin mensen gereduceerd worden tot uitleesbare bronnen van winst, en waarin ons geld zonder haperen of onhandig gedoe aan de kassa direct naar de baas van Amazon stroomt: Jeff Bezos, nu al de rijkste man ter wereld.

Doe mij dan maar die chagrijnige caissière.

Alles bij de bron; Trouw


 

Sensoren worden steeds meer ingezet op de werkvloer. TNO heeft na onderzoek infobladen ontwikkeld die beschrijven hoe sensoren kunnen worden gebruikt op de werkplek, ze beschrijven ook de mogelijke vraagstukken op het gebied van ethiek en privacy die dat oproept.

Sensoren bieden veel mogelijkheden om blootstelling op de werkvloer in kaart te brengen en ze verzamelen ook veel data, die vaak betrekking hebben op personen en dat ligt gevoeliger juist doordat sensordata informatiever zijn. Sensordata geven nl ook informatie over het gedrag van personen. Deze informatie zou bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek ook tegen een persoon kunnen worden gebruikt (negatief).

TNO heeft infobladen ontwikkeld per toepassing van sensoren die een aantal ethische kwesties beschrijven die zich voor kunnen doen. Met behulp van deze infobladen kunnen werkgevers en werknemers zich gezamenlijk voorbereiden op de inzet van sensoren op de werkplek.

Alles bij de bron; TNO


 

In een recent verschenen Amerikaans rapport staat dat slimme televisies gevoelige gegevens doorsturen naar techgiganten als Amazon en Google. Zij ontvangen informatie over het kijkgedrag en het gebruik van de apparaten in het algemeen, waaronder locatiegegevens. Het rapport geeft aanleiding om eens een nadere blik te werpen op de privacyverklaring van producent Samsung.

Via een smart-tv kunnen fabrikanten nauwkeurig bijhouden wat iemand voor programma’s bekijkt en hoelang. Kijkgedrag levert interessante informatie op voor bedrijven, met name adverteerders. Zij gebruiken die gegevens om gerichte aanbiedingen te doen aan kijkers of advertenties te tonen.... 

Samsung geeft in de privacyverklaring aan dat persoonsgegevens worden doorgegeven naar onder meer Zuid-Korea. Op de website van de Europese Commissie staat dat de gesprekken over een adequaatheidsbesluit met Zuid-Korea nog lopen. Dat betekent dat Samsung tot die tijd extra zekerheden moet inbouwen om de persoonsgegevens te beschermen. Het bedrijf had de kijkers moeten informeren dat er voor Zuid-Korea (vooralsnog) geen adequaatheidsbesluit is afgegeven.

Samsung informeert de kijker via de privacyverklaring wel over het delen met derden. Toch is niet helemaal helder in welke subsector deze bedrijven opereren en welke persoonsgegevens ze krijgen. Dit kan dus transparanter.

Alles bij de bron; PCMWeb


 

Ooit stond de auto symbool voor vrijheid, maar anno 2020 lijkt onze heilige koe vooral een mooie dataverzamelaar. Autofabrikanten, maar ook andere partijen gedragen zich als ‘big brothers’. Privacybewakers willen die datalust aan banden leggen. Maar of er een weg terug is?

....Autorijden is niet meer een pleziertje, zoals vroeger. Dat komt allemaal door de boordcomputer die veel gegevens vastlegt en doorstuurt naar de fabrikanten. Vaak zonder dat we het zelf weten. De automerken zijn niet erg happig om te vertellen wat ze precies met al die data doen.

Het Financieele Dagblad zit er al een tijdlang bovenop. Dat komt mede omdat de toezichthouders die waken over de privacy van de Europeanen, de digitale datalust van de autobranche aan banden willen leggen. Zo’n moderne, slimme auto kan zelfs de grondrechten van de mens ondermijnen, stelt Aleid Wolfsen...

...U kunt wel zeggen, hohoho, ìk ben de baas over die data. En dan zeg ik, ja dus...? Het is net als met plassen in een grote rivier. Ja, het is van u. Maar zie het er maar eens weer uit te krijgen. Van veel data weten we niet wat ermee gebeurt. Daarin zijn we grenzeloos naïef. Ons complete bestaan is handelswaar. Dat gaat ook nooit meer veranderen. Van u bestaat een digitale variant die zwerft tussen de duizenden datacenters op de planeet. Hoe slimmer de algoritmes, hoe meer er van die data aan elkaar geknoopt kunnen worden. De koper van uw data is al geboren.

Alles bij de bron; Tubantia


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha