45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Databases

Met het patiëntgeheim alleen is de privacy nog niet gewaarborgd

Voor de bescherming van digitale, persoonlijke gegevens over ziekte en gezondheid is de invoering van het patiëntgeheim een belangrijke stap maar er zijn aanvullende maatregelen nodig, zeggen Maartje Niezen en Petra Verhoef, onderzoekers bij het Rathenau Instituut.

Onze medische gegevens zijn steeds meer in digitale vorm in te zien. Midden volgend jaar gaat iedere Nederlander zelf al die data beheren via persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo’s). Dit zijn digitale datakluisjes met al onze eigen gezondheidsgegevens uit verschillende bronnen, zoals medische dossiers en apps. We kunnen dan deze data delen met andere zorgverleners.

Handig, want zo hoeft je oude moeder niet telkens bij iedere zorgverlener haar verhaal opnieuw te vertellen...

...Het vraagt van burgers namelijk de nodige digitale vaardigheid bij het inzien, controleren, interpreteren en (toestemming geven tot) delen van de eigen gezondheidsdata.

Daarnaast moeten burgers er ook op kunnen vertrouwen dat professionals in de zorg of hun naasten hen helpen om hierbij goede keuzes te maken. Verder zijn er andere vangnetten nodig. Te denken valt aan het oprichten van een instantie of fonds waar burgers terecht kunnen om verhaal te halen als gegevens onrechtmatig zijn gebruikt of tot een onjuiste diagnose leiden.

Kortom, een patiëntgeheim invoeren is een belangrijke stap om burgers en hun gezondheidsgegevens beter te beschermen, maar aanvullende maatregelen zijn nodig. Overheid en professionals in de zorg moeten burgers ondersteunen in hun nieuwe rol als datamanager en er moet een vangnet komen voor als het toch misgaat.

Alles bij de bron; Trouw


 

LSP-weigeraars maken zich vooral zorgen over privacy

Mensen die geen toestemming geven om hun medische data via het Landelijk Schakelpunt (LSP) te delen maken zich vooral zorgen over mogelijke schending van hun privacy en onvoldoende beveiliging van hun gegevens. Dat laat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weten.

Van de mensen die met het LSP bekend zijn [80% van 17 milj. = 13,6 milj.] heeft zestig procent toestemming [8,2 milj.] gegeven om zijn of haar medische gegevens via dit netwerk te delen. Veertien procent heeft geen toestemming gegeven of is hier niet om gevraagd en het overige kwart wist niet meer of zij hebben toegestemd.

Volgens de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), beheerder van het LSP, zijn inmiddels 13,4 miljoen [= 79% ??] Nederlanders op het Landelijk Schakelpunt aangesloten. Via de website Volgjezorg.nl kan toestemming voor het delen van gegevens via het LSP worden ingetrokken.

Alles bij de bron; Security


 

Persoonsgegevens uit failliete boedels; Uw gegevens voor de hoogste bieder

Elke organisatie in Nederland was het afgelopen jaar in de ban van de nieuwe, strenge privacywetgeving uit Brussel. Toch staat te midden van al deze strenge regelgeving nog één achterdeur wagenwijd open.

Want gaat een bedrijf onverhoopt failliet, dan zijn de privacygevoelige klantenbestanden plotseling prooi voor de hoogste bieder, zo ontdekte platform voor onderzoeksjournalistiek Investico in samenwerking met De Groene Amsterdammer en Trouw. Curatoren verkopen volledige klantenbestanden met persoons- en betaalgegevens om opbrengsten te genereren voor de schuldeisers van een failliet bedrijf.

Wanneer Nederlandse ondernemingen op de fles gaan blijken privacybeloftes in de praktijk niets meer waard. Dan worden onze gegevens zonder problemen verpatst aan de hoogste bieder. De toezichthouder heeft dit tot dusver ongestraft laten gebeuren.

...Curator Maria Bowmer, van Bowmer & Nuiten Advocaten in Rotterdam, is van die school en ze windt er geen doekjes om. ‘Het belang van de boedel gaat gewoon voor, daarin ben ik mogelijk wat minder genuanceerd dan mijn collega’s.’ Afgelopen voorjaar verkocht Bowmer het klantenbestand van een gewichtskliniek. Bowmer informeerde de klanten van de gewichtskliniek niet en vroeg ze ook niet om toestemming om hun persoonlijke gegevens te verkopen. ‘Dat is ook wel lastig, om aan vijfduizend mensen toestemming te gaan vragen.' 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de afgelopen twintig jaar maar liefst drie verschillende standpunten ingenomen over deze kwestie. Daarom vroeg Investico de AP opnieuw hoe het nu zit. ‘Wanneer in een privacystatement staat dat persoonsgegevens nooit met derden worden gedeeld, mag dit ook na faillissement niet’, zegt de woordvoerder van de privacywaakhond nu resoluut. ‘Persoonsgegevens zijn niet zomaar handelswaar. Een curator heeft dezelfde verantwoordelijkheden als het failliete bedrijf.’ De Autoriteit Persoonsgegevens wil niet zeggen of ze al een zaak is gestart tegen curatoren die handelen in strijd met de privacywet.

Alles bij de bron; deGroene


 

Google biedt een ‘sleepnet voor locatiedata’ om misdrijven op te lossen

Google staat erom bekend dat ze gigantische hoeveelheden locatiedata verzamelen. Google gebruikt de data die ze verzamelen vooral voor advertenties. Maar het kan ook worden gebruikt voor het oplossen van misdrijven.

Met een bevelschrift kunnen politiediensten data opvragen bij Google, om te kijken welke personen op een bepaald tijdstip op een specifieke plek zijn geweest. Dit kan het gemakkelijker maken om de verdachte op te sporen. Maar het leidt volgens de New York Times echter ook tot veel valse positieven, waarbij onschuldige mensen kunnen worden meegesleept in een moordzaak.

Dat gebeurde bijvoorbeeld in Phoenix, waar Jorge Molina als verdachte werd aangehouden en moest uitleggen waarom hij negen maande eerder op een bepaalde plaats was geweest. Molina bracht een week in de cel door, omdat de politie vond dat zijn aanwezigheid in combinatie met enkele persoonlijke eigenschappen hem een geloofwaardige verdachte maakten. Uiteindelijk kwam nieuwe informatie beschikbaar en bleek dat iemand anders de moord had gepleegd. Daarmee was de zaak niet afgedaan, want Molina raakte door het vooral zijn baan én zijn auto kwijt.

Volgens de New York Times gebruikt de Amerikaanse politie de locatiedata van Google als een soort sleepnet voor het opsporen van verdachten. Die data worden verzameld door Android-smartphones maar ook door Google-apps op de iPhone. In 2016 werd het voor het eerst gebruikt en inmiddels is het gegroeid tot 180 dataverzoeken per week. Google heeft een interne database die door medewerkers ‘Sensorvault’ wordt genoemd en die de locatiedata van honderden miljoenen toestellen wereldwijd bevat, met een historie die soms tot 10 jaar terug gaat.

Alles bij de bron; iCulture


 

Opinie; Big Brother wordt nu geboren uit een huwelijk tussen Big Data en Big Moraal

'Vlaanderen dreigt China achterna te gaan in pestgedrag, reglementitis en controle-ijver', schrijft Jean-Marie Dedecker nu de discussie over het rekeningrijden is gaan liggen...

...Big Brother komt niet meer voort uit het gevaar voor een atoomoorlog zoals bij Georges Orwell, maar zal ontstaan uit het huwelijk tussen Big Data en Big Moraal. De eerste voedt de uitvergroting van de tweede...

...'Bestudeer de Sterke Natie' of 'Xue Xi Qiang Guo' is de Chinese smartphone-applicatie waarmee de grote communistische roerganger Xi Jinping zijn onderdanen in de gaten en aan de ketting houdt schrijft journalist Kristof Bohez van Het Nieuwsblad in 'Xi ziet wat jij niet ziet: hoe China de eerste Big Brother-staat ter wereld wordt'. Elke kameraad krijgt er een hoeveelheid punten aan sociaal krediet. Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

Niets is nog veilig voor Big Brother. Al lijkt de Chinese achtervolgingswaanzin nog op Stasimethodes uit het DDR-tijdperk, toch sijpelen die praktijken hier ook langzaam door. Via het cameraoog op de laptop of de TV kunnen hackers in je huiskamer gluren. Als dat de overheid maar niet op ideeën brengt. Nu al gaan we de deur uit, en passeren we aan ettelijke ANPR-camera's. We worden gevolgd en belast door trajectcontroles en à volonté geflitst vanop bruggen en zelfs vanuit het struikgewas. Straks volgt nog de kilometerheffing en het rijbewijs met punten.

Irisscanning en gezichtsherkenning criminaliseren de burger. Elke GSM of GPS is een potentiële enkelband, een identiteitskaart met vingerafdrukken is een gegevensbank, en selfies en Facebookpagina's zijn verklikkers. Via slimme energiemeters weet men waar, wanneer en hoeveel stroom iemand verbruikt en wenkt energieschaamte om de hoek wegens zondig klimaatgedrag. Bancontact en visakaart vervangen het anonieme cashgeld en verraden onze consumptiebehoeftes. Wie surft of shopt op het internet wordt geregistreerd en gooit zijn privacy te grabbel bij overheden en bedrijven als Facebook, Google, Twitter, Instagram & Co. Een team van duizenden Amazon-werknemers luistert mee naar de opnames van alledaagse huiskamerconversaties die de spraakcomputer Alexa maakt via zijn Echo-speakers en in de mobiele Alexa-app...

...Toch is er nog een sprankeltje hoop in deze bange dagen. De dictatuur van het scherm leidt blijkbaar ook tot schermangst, schreef de Nederlandse Kelli Van Der Waals in De Volkskrant. De digitale kloof is aan het omslaan. De nerds van Silicon Valley die het digitale tijdperk zowat uitgevonden hebben met hun computer en ICT-religie zijn nu panisch geworden van de schermcultuur bij hun kinderen. Bill Gates van Microsoft gaf zijn kinderen een technologie-arme opvoeding, en van Steve Jobs kregen zijn koters zelfs geen iPad. De uitvinders van de digitale maatschappij weten blijkbaar meer dan wij over de gevaren en de onbeperkte controlemogelijkheden van een smartphone. Ze kennen de gevaren van Big Brother, hun eigen monster van Frankenstein, beter dan wie ook.

Alles bij de bron; Knack


 

Boete voor zwangerschapsclub die data 14 miljoen mensen deelde

De Britse zwangerschapsclub Bounty is veroordeeld tot een boete van omgerekend 460.000 euro wegens het illegaal delen van de gegevens van meer dan 14 miljoen mensen. Bounty verzamelde de persoonlijke informatie voor lidmaatschappen en deed dit via de website, mobiele app en direct via nieuwe moeders in het ziekenhuis.

Het bedrijf was ook actief als datahandelaar en verstrekte gegevens aan derde partijen die dit voor direct marketing gebruikten, zonder dat dit duidelijk aan de personen was gemaakt wiens data het betrof. Daarmee heeft Bounty de Britse databeschermingswetgeving van 1998 overtreden, zo stelt de Britse privacytoezichthouder ICO.

Tussen juni 2017 en april 2018 deelde het bedrijf zo'n 34,4 miljoen records van meer dan 14 miljoen mensen met kredietbeoordelaars en marketingbureaus, waaronder Acxiom, Equifax, Indicia en Sky. De persoonlijke data die werd gedeeld was niet alleen van moeders of aanstaande moeders, maar ook van kinderen, waaronder geboortedata en geslacht van het kind.

Alles bij de bron; Security


 

Retailers kunnen echt niet meer zonder predictive analytics

De strijd tussen winkels van steen en online concurrenten is nog lang niet gestreden. Elke innovatie die hierbij kan helpen, wordt met open armen ontvangen. Zo ook predictive analytics, een glazen bol, maar dan vol met data.

Dankzij predictive analytics wordt het verschijnsel big data omgetoverd in concrete inzichten. Zo kun je als retailer je klanten beter begrijpen en bereiken. Uit onderzoek blijkt dat winkeliers die hun data goed benutten hun marges tot 60 (!) procent kunnen verbeteren. Waar je voor traditionele analysemodellen data gebruikt om de huidige situatie te duiden, gebruik je voor predictive analytics data om de toekomst te voorspellen. In de bulk aan beschikbare gestructureerde en ongestructureerde informatie kunnen dankzij slimme algoritmes patronen worden ontdekt, die ons iets vertellen over de richting waarin het naartoe gaat. Uit deze patronen rollen modellen, die weer worden getraind en zo steeds nauwkeuriger worden in hun voorspellingen. De voordelen voor de retail zijn legio.

Maar waar moet je nou op letten bij de keuze voor de juiste tools? Daarom een illustratie hoe je predictive analytics softwarevoor je bedrijf kunt inzetten;

Blijvende en blijere klanten: Wat vindt hij leuk? Hoe kijkt hij tegen je product aan? En hoe gedraagt hij zich daarbij? Met deze data voed je je analysemodel tot een duidelijk profiel per klant. Dit vertelt uiteindelijk welke producten hij nog meer leuk vindt, hoe hij benaderd wil worden en welke marketingcampagnes hierbij werken. Ook het punt waarop de klant zijn liefde voor het merk begint te verliezen, is een belangrijk moment om te onderscheppen. De juiste software herkent dit moment niet alleen, maar geeft meteen suggesties voor een gerichte aanpak om de klant te behouden – zoals persoonlijke aanbiedingen en andere prikkels.

Persoonlijke en gerichte marketing: personalisatie is inmiddels niet meer weg te denken. Het draagt bij aan zowel winst als klantloyaliteit. Winkels hebben de uitzonderlijke positie dat ze gemakkelijk een grote hoeveelheid data kunnen verzamelen over individuele klanten, zoals voorkeuren, aankoopgeschiedenis en winkelgedrag. Wanneer je hier de juiste software op loslaat, kun je elk aspect van je marketing- en engagementstrategie personaliseren. Met modellen op basis van specifieke klantinformatie worden data zodanig inzichtelijk dat je er gerichte aanbiedingen op kunt baseren.

Data-analyse op microniveau: Door de beschikbare data op microniveau te analyseren, focus je op individuele interacties van klanten in plaats van de grote lijnen. Zo kun je klantgedrag beter begrijpen, inzien welke producten kans van slagen hebben, prijsstellingen verbeteren, marketing beter voor je laten werken en risico’s in je voorraadbeheer verminderen. De software is er klaar voor.

Alles bij de bron; CustomerTalk


 

Politie test ‘superflitspaal’ in België: ook je gedrag in de auto kan worden beboet

De politie voert in ons land tests uit met een nieuw soort van flitspaal, die niet alleen snelheidsovertredingen vaststelt maar het ook ziet wanneer iemand belt in de auto, de gordel niet draagt of langs rechts inhaalt. Wettelijk is het nog niet om iemand te beboeten op basis van beelden die de camera maakt.

De ‘Mesta Fusion’ is krachtiger en foutlozer dan de flitspalen die wij gewoon zijn, en heeft als voornaamste extra functie dat hij niet alleen snelheidsovertredingen kan vaststellen maar het ook ziet als bestuurders iets anders doen dat niet toegelaten is.

De camera kan bijvoorbeeld vaststellen of iemand zit te bellen met de gsm in de hand, zijn gordel niet draagt, inhaalt langs rechts of te weinig plaats laat tussen zichzelf en de auto voor hem/haar. Ook door het rood of een stopbord of te traag rijden heeft de camera telkens gezien. Hij controleert ook elke nummerplaat.

Alles bij de bron; NieuwsBlad [thnx-2-Luc]