Wij experimenteren continu met mensen, zegt OkCupid, een van de grootste online datingplatforms in de VS. Het bedrijf schaamt zich daar ook niet voor, en geeft openheid van zaken.  De aanleiding is de commotie over een experiment waarbij Facebook zijn gebruikers als proefkonijnen gebruikte. Voor een wetenschappelijk onderzoek naar de 'besmettelijkheid van emoties'.

De kritiek was niet mals. Maar Christian Rudder, oprichter van OkCupid, veegt op zijn blog de vloer aan met al die critici: wie zich op het internet begeeft, is nu eenmaal aan de lopende band het doelwit van experimenten.  Die zijn nodig ook: je kunt als website van alles bedenken, maar alleen in de praktijk blijkt of je plannen ook werken. "De meeste ideeën zijn slecht. Zelfs goede ideeën kunnen beter. Met experimenten krijg je daar inzicht in."

Een voorbeeld van zo'n slecht idee: zijn bedrijf was anderhalf jaar bezig met het ontwikkelen van een app voor 'blind dates'. Zonder profielfoto's, dus. Binnen een half jaar was het bedenksel alweer over de kop.... 

...Er werden beduidend minder berichten verstuurd aan andere gebruikers, dat was nog wel te verwachten. Maar die berichten werden wel vaker beantwoord, en leidden vaker tot langere gesprekken, en het uitwisselen van telefoonnummers. "Kortom, OkCupid werkte beter."

Op een gegeven moment maakte de site de profielfoto's weer zichtbaar, ook voor de mensen die net in een chat met een onbekende verwikkeld waren. Alle chats verstomden gelijk weer. "Alsof we het licht aan hadden gedaan in een bar na middernacht."

Alles bij de bron; Trouw