Één van de prioriteiten van de huidige Europese Commissie is "een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk". Dat betekent dat er vanuit Brussel veel wetgeving over digitalisering aan komt.

We geven je hier een overzicht van de nieuwe Europese regels waar we ons mee bezig houden, wat onze positie daarop is en in welke fase van het proces we nu zijn.

Artifical Intelligence Act

De Artificial Intelligence Act is de wet die kunstmatige intelligentie moet gaan reguleren. Burgers moeten er volgens ons op kunnen vertrouwen dat technologie wordt ingezet op een veilige manier, die voldoet aan de wet. De fundamentele rechten van burgers moeten daarbij geborgd worden. In dat kader zien we nog veel verbeterpunten voor het AI-Act-voorstel van de Europese Commissie. Zo zien we graag een geheel verbod op biometrische surveillance in de publieke ruimte. En we willen dat manipulatie en zogenaamde 'social scoring' van het gedrag van burgers verboden wordt. Ook willen we burgers die aan kunstmatige intelligentie-systemen onderworpen worden, beter beschermen.

Op dit moment zijn het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie bezig met de invulling van de AI Act. Ons werk bestaat dus uit het aanmoedigen van politici om een stap verder te gaan dan de Europese Commissie, zodat onze mensenrechten beter worden beschermd.

Rules to prevent and combat child sexual abuse regulation (CSAR)

Deze wet moet kinderen beschermen tegen seksueel misbruik. Maar het voorstel van de Europese Commissie slaat de plank volledig mis en zal vertrouwelijkheid op internet opheffen. In dat voorstel worden bedrijven namelijk gedwongen om mee te kijken met wat internetgebruikers bijvoorbeeld via een chat-app als Whatsapp of een platform als Instagram met elkaar delen. De Commissie lijkt dus van encryptie af te willen.

Het wetsvoorstel ligt er pas sinds mei. Dat betekent dat het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie nu hun positie moeten gaan bepalen. 

Political advertising regulation (PAR)

De political advertising regulation zal transparantie van politieke advertenties moeten gaan waarborgen en op tracking gebaseerde politieke advertenties en amplificatie reguleren. Betere regels rondom politieke advertenties zijn hard nodig, na schandalen als Cambridge Analytica en de leugens van Facebook over verkiezingsmanipulatie. Het wetsvoorstel is afgelopen winter bekend gemaakt. En ook hier geldt dat het nu in handen van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie ligt. 

Digital Services Act

De Digital Services Act (DSA) is de wet die gebruikers moet beschermen tegen online platformen. Deze wet reguleert online platformen, waardoor gebruikers weer controle moeten krijgen over hun online communicatie. In deze blog schreven we over de voor ons belangrijkste punten uit de wet. De wet stelt regels voor op tracking gebaseerde advertenties, aanbevelingssystemen, manipulatieve interfaces en contentmoderatie. Het is niet de progressiefste wet, maar we zijn blij met de stappen die worden gezet.

Komend najaar wordt de definitieve tekst verwacht, en de wet treedt begin 2024 in werking. De komende maanden zullen wij ons bezig houden met de uitrol van de wet: zodat we niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk beschermd worden.

Digital Markets Act

De Digital Markets Act (DMA) is de wet die de marktmacht van grote platformen moet gaan breken. Hierin zijn onder andere regels opgenomen over interoperabiliteit: waardoor we van de ene app berichten kunnen sturen naar de andere app. Ook komt er meer keuzevrijheid over welke app store en software mensen willen gebruiken. En regels over overnames van andere apps. Voor de DMA geldt hetzelfde als de DSA: de definitieve tekst wordt in het najaar verwacht en de wet treedt begin 2024 in werking.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom