De Europese spoorbedrijven vrezen dat de nieuwe Belgische verplichting om gegevens van treinreizigers door te sturen kan leiden tot het einde van het internationale treinverkeer van en naar België. Dat schrijft de topman van de Gemeenschap van Europese spoorweg- en infrastructuurbedrijven (CER) in een brief aan de Belgische regering...

...Om de screening mogelijk te maken, zullen spoorwegmaatschappijen allerlei gegevens van hun passagiers moeten doorsturen naar de Passagiersinformatie-eenheid (PIE), een nieuwe dienst van het Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken. Dit moet gebeuren op vier tijdstippen: 48 en 24 uur voor vertrek, maar ook net voor het vertrek en bij aankomst van de trein.

Later zullen spoorwegmaatschappijen bij het instappen ook moeten nakijken of de naam op het treinticket overeenkomt met het identiteitsbewijs van de passagier, net zoals bij een vliegreis dus. Door al deze maatregelen zullen internationale ritten met hogesnelheidstreinen door België zeker 20 tot 30 minuten langer gaan duren, voorspelt de Europese spoorkoepel, en mogelijk nog langer. 

Bovendien zal het de concurrentiekracht van de spoorbedrijven aantasten, vreest de CER-topman, omdat het de bedrijven op extra kosten zal jagen die ze op hun beurt moeten doorrekenen naar hun klanten.

Alles bij de bron; VRT