De livefoto's die bij de automatische grenscontroles op Schiphol worden gemaakt moeten 24 uur worden bewaard, zo vindt minister Faber van Asiel en Migratie. Volgens de bewindsvrouw is dit nodig voor de veiligheid. Wat betreft het bewaren van deze foto's is er geen Europese standaard of richtlijn.
Onlangs vond er een debat in de Tweede Kamer plaats over 'de grondslag voor het gebruik van biometrie bij automatische grenscontrole'. Met name GroenLinks-PvdA had vragen over de proportionaliteit van de maatregel.
"We hebben het hier over de biometrische gegevens van tienduizenden mensen die we 24 uur gaan opslaan, en we hebben geen onderbouwing waarom. Ja, omdat de Koninklijke Marechaussee het vraagt. En waarschijnlijk, dat is verschrikkelijk, zijn ze understaffed en moet het efficiënter, zodat ze beter hun werk kunnen doen. Maar we hebben geen idee om welke aantallen het gaat. Hoeveel mensen gaan we hiermee pakken? Is dit proportioneel?", stelde PvdA-GroenLinks-Kamerlid Kathmann de vraag.
De minister noemt de bewaartermijn essentieel voor de grensbewaking. "Weliswaar zullen daarbij ook gegevens van goedwillende reizigers voor worden bewaard. Echter, gezien de zwaarwegende belangen van bestrijding van onrechtmatige grenspassage en strafbare feiten, en daarmee de nationale veiligheid, wordt de huidige bewaartermijn noodzakelijk en proportioneel geacht."
Alles bij de bron; Security
Spanje gaat toeristen die het land in willen met een vragenlijst zo'n veertig persoonlijke gegevens ontfrutselen die de hotel- of campinguitbater aan de overheid moet overdragen.
Het gaat onder meer om je adres, je bankrekeningnummer, je e-mailadres, je telefoonnummer, en ze willen zelfs weten welke relatie je hebt met je reisgenoten.
Christoph Van Daele, een Belgische hoteluitbater in Spanje, is er niet over te spreken. "Ik vind het echt een regelrechte inbreuk op de privacy. Al die gegevens moeten wij doorsturen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. Wat daarmee gedaan wordt, weten we niet."
"Van twee mannen die bij mij een kamer boeken, moet ik neerpennen wat de relatie tussen die twee mannen is. Dat gaat mij eigenlijk niet aan, dat gaat niemand aan. Dat kunnen gewoon twee vrienden zijn, twee fietsers, maar dat kan ook een koppel zijn."
Alles bij de bron; redactie24
Koning Willem-Alexander heeft radio-dj Serginio Piqué en zijn drie vrienden donderdag excuses aangeboden voor hun arrestatie met getrokken vuurwapens in Antwerpen, omdat zij zonder het te beseffen exact dezelfde route hadden gereden als kroonprinses Amalia.
De Koning ‘erkent dat de vier mannen slachtoffer zijn’ van het misverstand dat zij Amalia mogelijk wat zouden hebben willen aandoen. Het Koninklijk Huis ‘betreurt dat en betuigt medeleven’, zo is Piqué gezegd, ‘het Koninklijk Huis begrijpt hoe vervelend en beangstigend het is geweest’.
De aanhouding is ‘een onfortuinlijk gevolg van de noodzaak om het Koninklijk Huis te beveiligen’, zei de woordvoerder van de koning.
De vier mannen waren op 2 augustus vanuit de Amsterdam naar Antwerpen gereden. Op de Frankrijklei in de Antwerpse binnenstad werden ze door een zwaarbewapende politie-eenheid klemgereden, onder schot genomen en gearresteerd.
Op een filmpje dat een getuige maakte, is te zien hoe de Amsterdammers ‘uit de auto worden gepraat’ door de leden van het arrestatieteam.
Die richten met gestrekte armen hun vuurwapens, gelasten de mannen één voor één op straat te knielen, hun voeten te kruisen en hun handen op hun hoofd te doen. Ze worden geboeid en naar een politiebusje geleid.
De Belgische agenten vertelden door een Nederlandse veiligheidsdienst te zijn ingelicht dat de vrienden met de auto precies dezelfde route hadden afgelegd als prinses Amalia, die in exact hetzelfde tijdsbestek ook van Amsterdam naar Antwerpen was gereden.
Radio dj Serginio Piqué laat via zijn advocaat Vito Shukrula weten verheugd te zijn door de excuses. “Serginio en ik zijn erg blij met deze erkenning en het medeleven van het Koninklijk Huis,” aldus de raadsman. “We waarderen het dat ze persoonlijk contact hebben opgenomen.”
Alles bij de bron; Parool
Sakir Khader is een Palestijns-Nederlandse fotograaf en filmregisseur.
Hij kampt sinds 2017 met intimidatie, urenlange ondervragingen, inreisverboden en zelfs opsluiting in een cel zodra hij internationale reizen maakt.
In Londen, Parijs, Dubai, Istanbul en Antalya werd hij uit de menigte gevist. Hij kreeg klappen, werd onder schot gehouden en meermaals het land uitgezet. Jarenlang tastte hij in het duister waarom juist híj er telkens werd uitgepikt.
Tot hij vorig jaar tot zijn verbijstering ontdekte dat zijn naam op de terrorismelijst prijkt van de Amerikaanse veiligheidsdienst FBI, tussen leden van IS, Al Qaida, Hamas, de Taliban, daders van de aanslagen op Charlie Hebdo en de Bataclan, en de Noorse extreemrechtse terrorist Anders Breivik.
In deze Terrorist Screening Database, ook wel terrorist watchlist genoemd, staan ongeveer twee miljoen mensen van over de hele wereld die volgens de FBI mogelijk te linken zijn aan terrorisme.
Ook tientallen andere Nederlanders staan op de terrorist watchlist. Onder hen zijn mensen van wie vaststaat dat ze nooit verdacht zijn geweest van terrorisme.
Mensen met keurige banen, vaak zonder strafblad. Mensen die lange tijd geen idee hadden hoe ze ooit op deze terrorismelijst waren beland. Ook zij worden bij grensovergangen ondervraagd, geweigerd en soms zelfs opgesloten – zonder toelichting. Veel van hen proberen al jaren duidelijkheid te krijgen, maar krijgen daarbij naar eigen zeggen bijzonder weinig hulp van de Nederlandse overheid, die in sommige gevallen zelfs de oorzaak blijkt van de signalering.
De Terrorist Screening Database (TSDB) ontstaat in 2003 na de schok van de aanslagen van 11 september 2001. Vanaf het begin drukken de Amerikanen hard op andere landen om namen aan te leveren.
Nederland besluit volop mee te werken. Vanaf 2013 deelt de Nederlandse politie haar lijsten met potentiële verdachten integraal met de FBI.
Een probleem daarbij is dat de Nederlandse politie de ondergrens voor signalering op haar lijsten erg laag legt, zegt Jelle van Buuren, universitair hoofddocent in Leiden en gespecialiseerd in terrorisme en veiligheidsdiensten. Zo registreert de politie niet alleen potentiële terroristen en uitreizigers, maar ook opvallende mensen daaromheen, zoals vrienden, kennissen en familieleden.
‘Met een flinterdunne verdenking kun je al in een CTER-bakje komen (de Contraterrorisme, Extremisme en Radicalisering-lijst, red.). De kans op fouten is heel groot.’
Alles bij de bron; Volkskrant [lang weekend artikel]
Voor de veiligheid van Nederland heeft de AIVD in 2023 niet alleen veel maar vaak ook urgente dreigingen moeten onderzoeken. Het grimmige beeld dat de AIVD vorig jaar schetste is in veel opzichten slechter geworden. Dat stelt de AIVD in het jaarverslag 2023.
Steeds vaker zijn nationale dreigingen verbonden met internationale ontwikkelingen. Nederland is dagelijks doelwit van cyberaanvallen om te spioneren en economische voordelen uit te buiten.
Alles bij de bron; DutchITChannel
Politiechefs van Europese politiediensten hebben techplatforms en politici opgeroepen om ‘dringend’ actie te ondernemen waarmee de openbare veiligheid op socialemediaplatforms wordt gewaarborgd.
Ze vrezen vooral de gevolgen van privacymaatregelen zoals end-to-end-encryptie. Die belemmeren de mogelijkheden van wetshandhaving: bewijsmateriaal bij ernstigste misdrijven wordt dan moeilijker te vergaren.
‘Wij zullen simpelweg de bevolking niet meer veilig kunnen houden’, aldus de verklaring van de Chiefs of Police.
Alles bij de bron; CopsInCyberspace
Er is een groot risico dat de Britse overheid op een gegeven moment met een 'catastrofale ransomware-aanval' te maken krijgt en dat de huidige plannen onvoldoende voor een dergelijk situatie zullen zijn. Ransomware moet dan ook hoger op de politieke agenda komen, zo staat in een vandaag verschenen rapport van het Joint Committee on the National Security Strategy (JCNSS) van het Britse parlement.
Volgens de parlementscommissie is er meer politieke aandacht en middelen nodig. Het Britse National Crime Agency moet dan ook meer middelen krijgen zodat het ransomwaregroepen kan aanpakken, zo laat het rapport weten.
Als de Britse politiek niet meer doet, krijgt het op een gegeven moment met een 'catastrofale ransomware-aanval' te maken, waarschuwt de commissie. "Het is essentieel dat ransomware een belangrijkere politieke prioriteit wordt en dat er meer middelen worden vrijgemaakt om deze dreiging aan te pakken", aldus het JCNSS.
Alles bij de bron; Security
Nederlandse inlichtingendiensten zijn op dit moment onvoldoende in staat om cyberaanvallen door landen het hoofd te bieden. Dat stellen ministers Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Kajsa Ollongren (Defensie). Ze hebben een voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd om de AIVD en MIVD meer ruimte te geven in de strijd tegen die statelijke actoren.
Het wijzigingsvoorstel is een aanvulling op een eind 2022 ingediende tijdelijke wet. De voorgestelde wijziging moet de AIVD en de MIVD helpen om beter onderzoek te doen naar de voortdurende activiteiten van landen met een offensief cyberprogramma tegen Nederland of Nederlandse belangen. Het gaat bijvoorbeeld om dreigingen op verstoring of sabotage van kritische infrastructuur zoals het betalingsverkeer of de energievoorziening en spionage gericht op innovatieve technologieën.
De wijziging gaat over bulkdatasets die zijn verkregen met bijzondere bevoegdheden. De ministers willen de mogelijkheden van de inlichtingendiensten vergroten om die datasets te onderzoeken. In het oorspronkelijk wetsvoorstel was dit namelijk beperkt tot onderzoek naar landen met een offensieve cyberdreiging. In de onderbouwing van de aanpassing staat dat bulkdatasets ook bij onderzoeken buiten het cyberdomein een belangrijke rol spelen.
De krijgen als de wijziging wordt aangenomen dus ruimere bevoegdheden om buitgemaakte datasets te doorzoeken. Ook zijn afspraken vastgelegd over een ruimere bewaartermijn en voorwaarden het doorzoeken van de data. Volgens het voorstel zal de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) voortaan ook vooraf toestemmingen geven voor realtime interceptie van verkeers- en locatiegegevens. Nu moet dat nog per geval gebeuren, dat is in de praktijk niet werkbaar.
Het is nog niet duidelijk wanneer het voorstel in de Tweede Kamer wordt behandeld.
Alles bij de bron; Computable
De VVD wil dat er een nationale cloud op Nederlandse bodem komt voor de opslag van defensiegegevens. Ook moet er meer cameratoezicht komen, mag privacywetgeving niet in de weg staan bij het 'verbeteren van de veiligheid van burgers' en moet alles wat op straat geldt ook online gaan gelden....
....Een ander punt in het programma gaat over het delen van informatie om de veiligheid te verbeteren. "Wanneer privacywetgeving in de weg staat bij het verbeteren van de veiligheid van burgers, moeten we dat oplossen. De mogelijkheden voor publieke organisaties (zoals sociaal domein, zorg en veiligheid bij gemeenten), private partijen en samenwerkingsverbanden om onderling relevante informatie uit te wisselen om georganiseerde criminaliteit tegen te gaan of fraude te voorkomen worden verbeterd", aldus het programma.
Als het gaat om gezondheidsgegevens wil de VVD dat die in spoedgevallen direct bij de juiste zorgprofessional beschikbaar zijn. "Privacy is belangrijk, maar moet niet leiden tot situaties waarin het leven van patiënten in gevaar komt. Misbruik van zorggegevens bestraffen we streng." De IND moet daarnaast de bevoegdheid krijgen om mobiele telefoons van asielaanvragers aan het begin van de asielprocedure uit te lezen.
De partij pleit ook voor meer cameratoezicht. Zo moeten er meer ANPR-camera’s in de grensregio’s komen. Gegevens van ANPR-camera’s mogen vaker worden gebruikt door de politie in de aanpak tegen de georganiseerde misdaad.
Alles bij de bron; Security
Het demissionaire kabinet heeft een voorstel dat de AIVD en MIVD bulkdatasets langer laat bewaren naar de Tweede Kamer gestuurd. De AIVD en MIVD hebben bulkbevoegdheden waardoor ze grote hoeveelheden gegevens kunnen verzamelen van miljoenen mensen, waarvan het overgrote deel gaat over mensen waar de diensten geen onderzoek naar doen of zullen gaan doen.
Dat doen de inlichtingendiensten naar eigen zeggen om een klein deel binnen te kunnen halen dat wél relevant is voor een onderzoek. Vervolgens moeten alle gegevens die niet relevant zijn zo snel mogelijk worden vernietigd. De bulkdatasets mogen op dit moment maximaal anderhalf jaar worden bewaard.
Vorig jaar oordeelde de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) na een klacht van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom dat de AIVD en MIVD vijf bulkdatasets moesten vernietigen, wat inmiddels ook is gedaan. De diensten bleken de bulkdatasets namelijk langer dan anderhalf jaar te bewaren.
Waar Bits of Freedom stelde dat de beslissing van de CTIVD laat zien dat de geheime diensten zich niet laten begrenzen door regelgeving, stelt het kabinet dat de beslissing bevestigt dat de huidige wetgeving tekort schiet voor de omgang met bulkdatasets.
Afgelopen december werd een wetsvoorstel dat de AIVD en MIVD meer bevoegdheden geeft voor onderzoek naar landen met een offensief cyberprogramma naar de Tweede Kamer gestuurd. Het kabinet wilde een aantal weken later door middel van een nota van wijziging het wetsvoorstel op twee punten wijzigen. Zo komt er een voorafgaande bindende toets op toestemming voor de real-time verzameling van verkeers- en locatiegegevens. Daarnaast mogen de inlichtingendiensten, na toestemming van de CTIVD, bulkdatasets langer bewaren.
"Vanwege een aantal ontwikkelingen, waaronder een uitspraak van de afdeling klachtbehandeling van de CTIVD inzake de relevantiebeoordeling van enkele bulkdatasets, is de regering, samen met de CTIVD en de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB), van mening dat deze onderwerpen in het belang van de nationale veiligheid en voor de bescherming van fundamentele rechten zo snel mogelijk wettelijk moeten worden geregeld. Daarbij kan dus niet gewacht worden op de algehele herziening van de Wiv 2017", zo stelt de regering.
Alles bij de bron; Security