Tientallen Amerikaanse bedrijven, waaronder Adobe, Salesforce, Datalogix, Marketo en Oracle-dochter Bluekai, leggen zonder melding of toestemming uitgebreide dataprofielen aan van talloze Europeanen. Naast online en mobiele tracking worden adresgegevens, financiële details, familie- en sociale connecties vergaard.

Deze extreem privacygevoelige profilering gebeurt veelal stilzwijgend en is daarmee illegaal. Waakhond FTC moet daarom deze bedrijven aanpakken, aldus de digitale burgerrechtenbeweging Center for Digital Democracy (CDD) in een klacht.

Amerikaanse bedrijven die persoonsgegevens van Europeanen willen verwerken moeten zich namelijk houden aan de Safe Harbor-belofte. Safe Harbor is een cruciale regeling tussen de EU en VS, die sinds 2000 van kracht is, ligt al jaren onder vuur en wordt al tijden zwaar misbruikt.

De Europese Commissie dreigde vorig jaar het akkoord te schrappen na nieuwe misstanden. Tussen de EU en de VS wordt nu koortsachtig onderhandeld over de kwestie. De druk wordt steeds groter, nu ook het Europees Hof zich over de Safe harbor-regeling buigt. 

Alles bij de bron; WebWereld