De uitgevers van de Roze Doos, die jonge ouders krijgen bij de geboorte van een kindje, moeten een boete van 50.000 euro betalen. Family Service, het bedrijf dat het pakket al sinds 1952 verdeelt, springt onvoorzichtig om met persoonlijke gegevens. "Je krijgt een doos maar in ruil gebruiken ze 18 jaar je gegevens," zegt de Gegevens­beschermingsautoriteit bij "De inspecteur" op Radio 2...

...Bij de geboorte van je kindje krijg je een Roze Doos in het ziekenhuis of bij de gynaecoloog. Daar zit informatie in over de verzorging van je baby, cadeautjes en kortingsbonnen. "Het lijkt iets officieels, maar het is een commercieel product", benadrukt Hielke Hijmans, voorzitter van de Gegevensbeschermingsautoriteit, “Ze noemen zichzelf de nationale dienst voor kinderartikelen. Zo lijkt het alsof het een overheidsbedrijf is of een initiatief van Kind en Gezin."

Wanneer je de Roze Doos cadeau krijgt en tekent voor akkoord, geef je toestemming om je gegevens 18 jaar lang te mogen gebruiken. "Maar mensen weten niet welke gegevens ze achterlaten en in de huidige opzet kunnen ze het niet weten. Je krijgt een cadeau, dat is iets leuks, en daarna krijg je in eerste instantie aanbiedingen voor luiers en babyvoeding. Maar 10 jaar later krijg je reclame voor andere zaken die niets met kinderen te maken hebben."

Het bedrijf achter de Roze Doos geeft dus je gegevens door aan andere bedrijven. “Dat doet het bedrijf al jaren en jaren, dat mag niet en dat moet veranderen.“

Alles bij de bron; VRTNieuws