De nieuwe Europese privacyregels kunnen wel eens een flinke streep door de rekening van Facebook betekenen. De precieze tekst is nog niet vrijgegeven, maar de grote lijnen zijn bekend. ‘Er zal voor het eerst zwart op wit staan dat de Europese regels van toepassing zijn op Amerikaanse bedrijven die in Europa diensten aanbieden', zegt prof. Patrick Van Eecke, hoogleraar ICT-recht aan de Universiteit Antwerpen.
Facebook zou gebruikers meer controle moeten geven over hun eigen gegevens, en zou het daardoor moeilijker hebben om die gebruikers aangepaste advertenties te vertonen. En laat dat nu net de kern zijn van het zakenmodel van Facebook. Minstens zou Facebook expliciet vooraf toelating moeten vragen aan gebruikers om hun gegevens te gebruiken.
Een aantal andere principes:
Het recht om te worden vergeten.
Overdraagbaarheid van gegevens.
Sommige persoonsgegevens krijgen extra bescherming.
Daaronder vallen mogelijk ook ‘biometrische' gegevens, zoals het systeem voor gelaatsherkenning dat ingebouwd zit in Facebook. Volgens Van Eecke wordt de nieuwe tekst een Europese verordening, wat betekent dat hij meteen toepasbaar zou zijn in alle lidstaten. Het ontwerp moet eerst nog naar de Europese Ministerraad en het Europees Parlement geraken.
Alles bij de bron; destandaard