De Europese Commissie werkt al vele maanden aan een antwoord op de vraag of (en hoe) ze de Amerikaanse internetzoekgigant Google gaat aanpakken, en afgelopen vrijdag werd de kans daarop iets groter, toen aan het licht kwam dat Google in 2012 bijna hard was aangepakt door de Amerikanen door chantagepraktijken waaraan Google zich indertijd schuldig maakte.

Uiteindelijk trof Google een (kleine) schikking met de drie bedrijven die ervoor zorgde dat een verdeelde FTC niet overging tot het uitdelen van een forse boete. Maar het toont wel aan dat Google er niet voor terugdeinst om, ook in Amerika, zijn zoekresultaten zodanig te manipuleren dat de eigen diensten altijd voorrang hebben.

Laat dat nu net een van de redenen zijn waarom de Europese Commissie Google wil aanpakken. Want waarom zou het bedrijf in Europa niet doen wat het in Amerika nu wel aantoonbaar heeft gedaan? En dan is het marktaandeel van Google in Europa ook nog hoger (90 procent) dan in de VS (78 procent).

En dan is er natuurlijk nog Google News. Spanje is zo onvoorzichtig (of verstandig) geweest om begin dit jaar een wet in te laten gaan die Google verplicht om uitgevers te betalen als er nieuws van hen op Google News verschijnt. Gevolg: Google News Spanje is uit de lucht en blijft dat ook nog wel even. Eerder speelde iets dergelijks ook in Duitsland, maar daar zijn de uitgevers op hun schreden teruggekeerd. Zonder Google kregen zij nauwelijks nog verkeer op hun nieuwssites.

Alles bij de bron; HPdeTijd