Stel je hebt een ernstig auto-ongeluk en je bent niet in staat om de hulpdiensten te bellen. Binnenkort kan uw auto het voor u doen. Vandaag stemde de commissie Interne markt in met de invoering van eCall, het automatische waarschuwingssysteem voor auto's. Na de stemming spraken wij met rapporteur Olga Sehnalová over de noodzaak van eCall, hoe gegevens worden beschermd en wat het de consument zal kosten. De plenaire stemming staat gepland voor eind april...

...Veel mensen maken zich zorgen over privacy

We hebben vanaf het begin veel nadruk op de bescherming van persoonsgegeven gelegd. We wilden dat het absoluut duidelijk was dat er geen continue monitoring onder dit systeem zou komen.

De informatie wordt alleen overgebracht op het moment dat zich een ernstig ongeval voordoet en airbagsensoren worden geactiveerd. Dan wordt een standaardset informatie verzonden naar de reddingsdiensten, in overeenstemming met het systeem van de bepaalde lidstaat. Vervolgens wordt een spraakverbinding tot stand gebracht om te voorkomen dat hulpdiensten naar kleine ongevallen worden gestuurd.

Alles bij de bron; EuNU