De Europese privacywaakhond, de European Data Protection Supervisor, stelt een uitfasering en verbod voor op online targeted advertising gebaseerd op tracking. Ook wil de EDPS meer restricties op data dat over mensen verzameld wordt.
In december zijn er in het Europees Parlement twee wetsvoorstellen geïntroduceerd gericht op online diensten zoals Google en Facebook, de digital services act, of DSA, en de digital markets act, oftewel de DMA. The Register legt uit dat de DSA de verantwoordelijkheden van aanbieders van online diensten, platformen en gatekeepers moet verduidelijken op het gebied van het beschermen van de rechten van mensen online en dat de DMA moet toezien op bestuursstructuren die innovatie en concurrentie bevorderen, dus die monopolies en kartelvorming tegengaan.
In een opiniebericht (pdf) stelt Wojciech Wiewiorówski, directeur van de EDPS, een aanvulling op de digital services act voor die in het Europees Parlement ligt, gericht op aanbieders van targeted advertising, zoals giganten Google en Facebook. Wiewiorówski zegt dat transparantie van advertentieaanbieders niet genoeg is, maar dat gericht adverteren op basic van tracking en persoonlijke data uitgefaseerd moet worden, om uiteindelijk volledig verboden te worden. Hij spreekt van 'pervasive tracking'.
Alles bij de bron; Tweakers