Nieuws uit Brussel

Het Europese verbod op 'ongerechtvaardigde geoblocking' is op maandag ingegaan. In februari van dit jaar nam het Europees Parlement de nieuwe wetgeving aan.

Een consument uit Nederland of België mag vanaf nu op bijvoorbeeld een Franse website niet automatisch doorgestuurd worden naar een eventuele Nederlandse site van die winkel of te maken krijgen met een blokkade. De originele site die de consument wilde openen moet beschikbaar zijn en voor een redirect is toestemming nodig. De Europese Commissie wil met de maatregel prijstransparantie bevorderen, door voor consumenten de mogelijkheid open te houden meerdere nationale sites van winkels te kunnen bezoeken.

Een verkoper is echter niet verplicht om overal in de EU te leveren. Het ophalen van een product moet wel tot de mogelijkheden behoren. Ook kan de consument zich beroepen op levering in het land van de verkoper, net als lokale klanten.

De uitzondering is auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals films, games en muziek. Dit is omdat daarmee distributierechten gemoeid zijn die per land verschillen, wat die zaak aanzienlijk minder simpel maakt.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Vorige week gingen alle landen van de Europese Unie akkoord met het voorstel van de Europese Commissie om de opslag van vingerafdrukken op identiteitskaarten te verplichten, maar Nederland heeft hierbij wel een kanttekening geplaatst. 

"Nederland heeft het onderhandelingsmandaat gesteund, omdat de concept-verordening identificatie in heel Europa op basis van de diverse identiteitskaarten en verblijfsdocumenten veiliger en betrouwbaarder zal maken", aldus Knops. "Nederland heeft wel met een stemverklaring een kanttekening geplaatst bij de proportionaliteit van de verplichte opname van vingerafdrukken."

Vanuit privacyorganisaties en de Europese databeschermingsautoriteit (EDPS) is er felle kritiek op het voorstel. Zo is er volgens de EDPS geen voldoende rechtvaardiging om twee soorten biometrische gegevens te verwerken en op te slaan, namelijk de vingerafdruk en een gezichtsafbeelding. Ook stelt de Europese databeschermingsautoriteit dat het voorstel een vergaande impact op EU-burgers zal hebben.

Het voorstel moet nog door het Europees Parlement worden goedgekeurd. "Zodra het Europees Parlement een standpunt heeft ingenomen zal de volgende fase van de onderhandeling starten: de triloog tussen het Europees Parlement, de Commissie en de Raad. Het is de verwachting dat die voor het einde van het jaar zal starten", besluit de staatssecretaris zijn brief aan de Tweede Kamer.

Alles bij de bron; Security


 

Er komen nieuwe regels voor het Schengen­informatie­systeem (SIS). Doel is om mogelijke lacunes in het systeem weg te werken en, de soorten signaleringen die kunnen worden ingevoerd ingrijpend te veranderen. Zo kan in de hele EU een hoog veiligheidsniveau worden gegarandeerd, wat de bestrijding van terrorisme en zware criminaliteit ten goede komt. Ook het migratiebeheer wordt gefaciliteerd...

...Met de ontwerpverordeningen worden extra signaleringscategorieën toegevoegd aan het systeem:

  • signaleringen met het oog op ondervragingscontroles, een tussenstap tussen onopvallende en gerichte controles die het mogelijk maakt mensen te ondervragen
  • signaleringen van onbekende verdachten of gezochte personen, waardoor er in het SIS vinger- of handpalmafdrukken kunnen worden ingevoerd die op de plaats van ernstige misdrijven of terroristische incidenten zijn aangetroffen en vermoedelijk van de dader zijn
  • preventieve signaleringen van kinderen die het risico lopen te worden ontvoerd door een van hun ouders, en van kwetsbare personen die voor hun eigen bescherming moet worden belet te reizen (bijvoorbeeld als reizen een risico op een gedwongen huwelijk, vrouwelijke genitale verminking of mensenhandel met zich mee kan brengen)
  • signaleringen met het oog op terugkeer, d.w.z. in verband met terugkeerbesluiten ten aanzien van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, waardoor de uitwisseling van informatie in verband met terugkeerbesluiten kan worden verbeterd

Ook maken de verordeningen het mogelijk om voor meer voorwerpen signaleringen in te voeren, zoals valse documenten, identificeerbare waardevolle voorwerpen en IT-apparatuur.

De verordeningen maken het mogelijk om gezichtsopnamen te gebruiken voor identificatie­doeleinden, met name voor de consistentie in grenstoezichtprocedures. Ook kunnen er DNA-profielen worden ingevoerd om gemakkelijker vermiste personen te identificeren wanneer vingerafdrukken, foto's of gezichtsopnamen niet beschikbaar zijn of niet geschikt voor identificatiedoeleinden.

Alles bij de bron; EuNu


 

Op de chip in nieuwe identiteitskaarten van EU-burgers moeten twee vingerafdrukken van de kaarthouder komen te staan. Ambassadeurs van de 28 lidstaten zijn woensdag akkoord gegaan met dit voorstel van de Europese Commissie...

...Als het Europees Parlement er ook mee heeft ingestemd, hebben EU-landen twee jaar de tijd om het besluit door te voeren. Bestaande kaarten zonder vingerafdrukken verliezen tien jaar daarna hun geldigheid.

Alles bij de bron; NU


 

De Europese privacyautoriteiten hebben achttienduizend meldingen van datalekken gekregen sinds de inwerkingtreding van de privacywet AVG in mei. Dat zegt Andrea Jelinek, de voorzitter van de toezichthouder European Data Protection Board (EDPB) bestaande uit de privacywaakhonden van de 28 leden van de Europese Unie en een onafhankelijke Europese toezichthouder..

De Europese privacywet trad op 25 mei in werking en verplicht bij een datalek, bijvoorbeeld het kwijtraken van documenten, USB-sticks of laptops met persoonlijke informatie, een e-mail waarbij persoonsgegevens ten onrechte naar meerdere ontvangers zijn gestuurd, of een hack waarbij gevoelige gegevens zijn buitgemaakt, dit te melden bij de landelijke privacyautoriteit. In Nederland geldt de meldplicht al sinds 2016.

Alles bij de bron; NU


 

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd over de nieuwe Europese auteursrechtwet. Die is op twee fronten erg controversieel: artikel 11 en artikel 13. Tegenstanders van de wet vrezen dat die het open internet zoals we dat kennen onder druk zetten.

Artikel 11 verplicht websites die nieuwsberichten bundelen en toegankelijk maken (zoals Google News) om de rechten te kopen om te mogen linken naar websites van nieuwsuitgevers. Die maatregel wordt in de volksmond de linktaks genoemd.

Artikel 13 verplicht platforms zoals YouTube en Facebook om vooraf content te filteren op inbreuk van het auteursrecht. Nu is het nog zo dat de meeste platforms dat achteraf doen en dan content offline halen als er sprake is van inbreuk. Deze maatregel is controversieel omdat de angst bestaat dat veel berichten onterecht weggefilterd worden.

Europarlementariër Marietje Schaake is teleurgesteld in de uitkomst van de stemming. "Dit is een dramatische uitkomst voor de bescherming van onze fundamentele rechten, gewone internetgebruikers en Europa's rol om een belangrijke speler te worden op het vlak van kunstmatige intelligentie. Het Parlement had nu de kans om de scherpste randen van de hervorming af te vijlen. Die kans is nu verspeeld." 

De Europese Commissie, de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement gaan nu samen in overleg om de laatste plooien glad te strijken, voor de regels ook daadwerkelijk van kracht worden.

Alles bijde bron; RTLZ


 

De Nederlandse overheid is het eens met de kritiek van de Europese databeschermingsautoriteit (EDPS) op het plan van de Europese Commissie om het opnemen van de vingerafdruk op alle Europese identiteitskaarten te verplichten. Dat heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken op Kamervragen van D66 laten weten.

Volgens de EDPS is er geen voldoende rechtvaardiging om twee soorten biometrische gegevens te verwerken en op te slaan, namelijk de vingerafdruk en een gezichtsafbeelding. Verder stelde de databeschermingsautoriteit dat het voorstel van de Europese Commissie een vergaande impact voor de 370 miljoen EU-burgers zou hebben en dat 85 procent van de EU-bevolking aan verplichte vingerafdrukeisen zal worden onderworpen.

"De EDPS neemt hetzelfde standpunt in als dat Nederland in de afgelopen periode heeft ingenomen met betrekking tot het opnemen van de vingerafdrukken op identiteitskaarten. Belangrijkste reden is het tot op heden beperkte gebruik van vingerafdrukken in paspoorten bij grenscontroles en de afwezigheid van grenscontroles binnen het Schengengebied vanwege het vrije verkeer van personen en goederen", laat Knops weten. "Net als de EDPS heb ik de proportionaliteit van het opnemen van de vingerafdrukken in relatie tot het beperkte gebruik onder de aandacht gebracht en blijf ik daarvoor aandacht vragen."

De staatssecretaris zal dit onder andere aanstaande vrijdag doen tijdens de eerstvolgende Raadwerkgroep, "Tijdens de onderhandelingen in de Raadswerkgroep, en later dit jaar in de Raad van de Europese Unie, zal Nederland blijven wijzen op de proportionaliteit van deze maatregel. Daarbij zal Nederland dan ook verwijzen naar de opinie van de EDPS op dit onderwerp", laat Knops weten.

Naast de kritiek op het plan om een vingerafdruk aan de identiteitskaart toe te voegen, waarschuwde de EDPS ook voor het risico dat lidstaten op basis van de verordening eigen vingerafdrukdatabases gaan ontwikkelen. "In de aankomende Raadswerkgroep zal ik specifieke aandacht vragen voor deze observatie van de EDPS", aldus de staatssecretaris. 

Alles bij de bron; Security


 

Hoe reguleer je ‘het internet’? Dat is een vraag die steeds prangender wordt. Afgelopen week leerden we dat Rusland en Iran onze meningen proberen te beïnvloeden via sociale media-accounts. En dat Google je locatiegegevens bijhoudt via je mobiele telefoon zelfs als je hebt ingesteld dat je dat niet wil.

Hoe we het internet vooral níet moeten reguleren, zien we in China. Daar zijn Google en Facebook gewoon verboden. Zoekmachines en chatfuncties die wél actief zijn in het land worden op ongeziene schaal gecensureerd, zelfs privéberichten tussen gebruikers. Technologie is daar inmiddels een krachtig middel om de burger te controleren. Als je je niet gedraagt op sociale media, krijgt je zogenoemde ‘sociale kredietscore’ een knauw, waardoor je minder makkelijk een lening kan krijgen of kan reizen.

De Verenigde Staten blinken dan weer uit in de tegenovergestelde richting, daar is geen allesomvattende privacywetgeving zoals in Europa, waardoor persoonlijke data te koop zijn voor de hoogste bieder. De enige regels die zouden moeten gelden zijn de regels van de vrije markt.

Gelukkig zijn er alternatieven, het internet is in essentie een serie ‘domme’ kabels die het mogelijk maakt snel en veilig informatie door te geven. Die kabels verbinden ons ook wereldwijd en maken ons wederzijds afhankelijk. Daarin ligt precies de sleutel om het internet slim te reguleren. Overheden moeten er alles aan doen om de technische infrastructuur van het internet intact en open te houden, maar tegelijkertijd moeten ze het gedrag van grote spelers die gebruikmaken van die structuur beter regelen. We zullen alleen slimme oplossingen vinden als we ons laten leiden door de basisprincipes van liberale democratie, zoals transparantie en verantwoording door bedrijven, eerlijke concurrentie en het beschermen van onze fundamentele rechten zoals privacy en vrije meningsuiting.

Een goed voorbeeld van slimme regulering is de wetgeving die netneutraliteit bewaart. Met die wet verhinder je dat internetaanbieders meer worden dan een neutraal doorgeefluik van data en informatie. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen snellere toegang aanbieden tot hun eigen diensten ten nadele van concurrenten, of extra geld vragen voor het aanbieden van diensten. 

Helaas is die netneutraliteit in de VS afgeschaft en dat zet een bijl aan de wortel van het open internet. Een flinke stap in de verkeerde richting.

In de Europese Unie hebben we regels die grote techbedrijven aan banden leggen. Europese privacywetgeving is leidend voor de hele wereld en dwong de grote techreuzen hun praktijken aan te passen. Dat is echter nog niet voldoende. We hebben meer inzicht nodig in hoe de algoritmes van de grote techbedrijven werken om ze echt verantwoordelijk te kunnen houden voor hun acties. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat Europese staten nooit het internet misbruiken als een instrument voor nationale veiligheidsdoelen, bijvoorbeeld door het verzwakken van encryptie: de essentiële methode om data te beveiligen. Wie die verzwakt, stelt onze digitale samenleving bloot aan grote veiligheidsrisico’s, die niet opwegen tegen de vermeende voordelen voor inlichtingendiensten.

De mate waarin wij er in de open samenlevingen over de hele wereld in slagen om de rechtsstaat ook online te laten bestaan, zal moeten zorgen dat we hier niet vervallen in Chinese of Amerikaanse toestanden. De EU moet dus vol aan de bak, en de op waarden gebaseerde aanpak ook uitdragen in haar buitenlandpolitiek. 

Marietje Schaake is Europarlementariër voor D66. Dit is een bewerkte versie van de speech die zij op 27 augustus gaf voor SIB Groningen.

Alles bij de bron; DVHN


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha