Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn nog niet bereid om de biometrische controletechnologie Entry/Exit System in gebruik te nemen.
De vermelde landen zijn nog niet klaar om het nieuwe controlesysteem in de huidige grenscontrolesystemen te integreren, aldus statements van Eurocommissaris Ylva Johansson. Er is vooralsnog geen nieuwe datum voor de uitrol van het EES gepland. De 3 landen zijn verantwoordelijk voor zo'n 40 procent van alle reizigers van buiten de EU en krijgen statistisch gezien het meeste te maken met het biometrische controlesysteem.
Reizigers van buiten de Schengenlanden moeten onder het EES een vingerafdruk- en gezichtsscan afstaan. Deze gegevens worden drie jaar in een database opgeslagen en moeten ervoor zorgen dat overheden beter kunnen controleren of reizigers van buiten de EU de EU verlaten vóór het verlopen van hun toegestane verblijfsduur. Nationale opsporingsdiensten en Europol hebben ook toegang tot de database. Het systeem zou het stempelen van paspoorten moeten vervangen.
De Europese Unie wilde het systeem op 10 november in gebruik nemen, maar dat gaat voorlopig niet door. Dit is de derde keer dat de uitrol van het controlesysteem is uitgesteld. Er zouden momenteel gesprekken zijn over de mogelijke uitrol van een beperkte versie van het EES of een gefaseerde uitrol ervan, maar daar is nog geen officiële informatie over gepubliceerd.
Alles bij de bron; Tweakers
Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat politiediensten ook bij kleine misdrijven telefoons van betrokkenen mogen doorzoeken.
Het Hof zegt dat de EU-lidstaten wel over een wetgevend kader moeten beschikken waarbij met voldoende precisie wordt aangegeven wanneer en in welke gevallen een inbreuk op het privéleven van een persoon rechtsgeldig is, en in welke gevallen dat niet het geval is. Ordediensten die toegang tot data op een mobiele telefoon van een betrokkene willen krijgen, moeten in niet-dringende gevallen vooraf toestemming vragen.
Die toestemming kan door een rechter worden verleend of door een onafhankelijke administratieve autoriteit. De betrokkene wiens data wordt ingekeken, moet ook worden geïnformeerd over de gronden waarop die toestemming is verleend.
Alles bij de bron; Tweakers
Het kabinet is er nog niet uit of het akkoord gaat met een compromis voor het omstreden Europese wetsvoorstel tegen online kindermisbruik. Men heeft nog veel vragen over het aangepaste voorstel en is er nog niet uit.
Al jaren wordt er in Brussel gewerkt aan een wet waarmee online kindermisbruik aangepakt kan worden. Er is de afgelopen jaren al veel gesleuteld aan het voorstel, omdat er grote zorgen leven over onder meer de privacy.
Veel EU-lidstaten staan achter het wetsvoorstel. Maar Nederland hoort bij de zogenoemde blocking minority, een klein groepje dat nog tegen is. Als Nederland de draai maakt, betekent dit dat de onderhandelingen met het Europees Parlement na jaren van start kunnen.
Op 11 oktober stemmen de justitieministers van alle EU-lidstaten formeel over het wetsvoorstel. Maar op woensdag 2 oktober wordt deze vergadering al voorbereid door diplomaten. Over het algemeen volgen de ministers een week later de lijn die daar is bepaald. Het kabinet zal begin volgende week dus een knoop moeten doorhakken.
Alles bij de bron; NU
De Europese Unie, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk behoren tot de landen die een internationaal verdrag sluiten over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI).
Het doel is om een juridisch kader te creëren voor het gebruik van AI-systemen. Het kader moet ruimte bieden voor innovatie, maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat AI de mensenrechten, de democratie en de rechtsstaat niet ondermijnt.
Het verdrag is een initiatief van de Raad van Europa. Andere landen wereldwijd kunnen zich bij het verdrag aansluiten. Nu ondertekenen ook Andorra, Georgië, IJsland, Noorwegen, de Republiek Moldavië, San Marino en Israël het AI-Verdrag.
Dit is een bindend verdrag dat een juridisch kader moet bieden voor de levenscyclus van AI-systemen. Volgens vicevoorzitter van de Europese Commissie Vera Jourova zet het verdrag belangrijke stappen in de richting van het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van AI-toepassingen die onze waarden respecteren en de mensenrechten, de democratie en de rechtsstaat beschermen.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Deze week staat ‘regulering ter preventie en bestrijding van seksueel kindermisbruik’ op de agenda van het Europees Parlement.
Daarmee lijkt Europa het voorstel rond Chatcontrol nieuw leven in te blazen. Het controversiële voorstel werd vlak voor de zomer op het laatste moment van de agenda gehaald.
Chatcontrol is wetgeving die formeel dient om de verspreiding van beelden van seksueel misbruik van kinderen te voorkomen. Maar de wet gaat zeer ver in het aantasten van onze privacy, zonder garantie dat het verspreiders van kinderporno zal tegenhouden.
Tegen het voorstel is veel weerstand. Zo trokken onder meer 250 wetenschappers begin mei aan de bel over de impact van het wetsvoorstel op de privacy van Europeanen.
De documenten van het Parlement geven aan dat het om een eerste lezing gaat. Waarbij parlementsleden van commissies rond burgervrijheden, justitie en binnenlandse zaken een herziening van de tekst bespreken.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
De European Health Data Space Verordening (EHDS) treedt zo goed als zeker volgend jaar in werking, wat inhoudt dat zorggegevens van burgers standaard zullen worden gedeeld. Dat schrijft minister Agema van Volksgezondheid in een brief aan de Tweede Kamer.
De EHDS is een voorstel van de Europese Commissie voor het delen van medische gegevens in de Europese Unie in een gemeenschappelijk gebruikt formaat.
Standaard zullen gezondheidsgegevens voor zowel primair als secundair gebruik worden uitgewisseld. Bij primair gebruik gaat het om het gebruik van gezondheidsgegevens voor het verlenen van zorg. Bij het secundaire gebruik van gezondheidsgegevens gaat het om zaken zoals onderzoek, onderwijs, ontwikkeling van diensten en producten, inclusief AI, beleidsvorming en leveren van gepersonaliseerde zorg door behandelaars.
"De verwachting is dat de EHDS-verordening eind dit jaar of begin volgend jaar zal worden bekrachtigd. Kort daarna zal de Verordening in werking treden. De EHDS-verordening zal echter niet direct van toepassing zijn, daarvoor zijn verschillende transitieperioden van 2, 4 en 6 jaar na inwerkingtreding opgenomen", aldus Agema. De minister voegt toe dat ze op dit moment kijkt hoe de EHDS-verordening in Nederland zal worden geïmplementeerd. Zo wordt onderzocht welke aanpassingen precies nodig zijn op het gebied van nationale wet- en regelgeving.
Nederlanders die niet willen dat hun gezondheidsgegevens worden gedeeld moet hier twee keer actief bezwaar tegen maken, aangezien er wordt gewerkt met een opt-out in plaats van een opt-in. Daar komt bij dat overheden een ‘opt-out’ kunnen negeren, als dat noodzakelijk wordt gevonden voor het ‘algemeen belang’, beleid, statistiek of onderzoek. Voor het afmelden voor primair gebruik van gezondheidsgegevens is er het Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH) en voor secundair gebruik de Health Data Access Body (HDAB).
"Zo verliezen burgers dus toch de zeggenschap over hun eigen gezondheidsgegevens. Van een echte mogelijkheid om ‘uit te stappen’ is geen sprake. Dit dwingt zorgverleners het medisch beroepsgeheim te schenden en kan gevolgen hebben voor de vrije toegang tot zorg", zo stelden onderzoekers David Ollivier de Leth en Irene Schipper in een opinie voor De Volkskrant.
"De Europese Unie zet met de EHDS niet de patiënt, maar de datahonger van overheden en bedrijven centraal."
Alles bij de bron; Security
Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, overschrijdt Europese regels bij het gebruik van persoonlijke data van gebruikers, stelt de Europese Commissie vast. Daarom start de Commissie een onderzoek met mogelijk juridische gevolgen als uitkomst.
Volgens de Commissie voldoet Meta niet aan de eisen van de Wet op de Digitale Markten (DMA) als het gebruikers maar twee opties geeft, namelijk ofwel akkoord gaan met het gebruik van persoonlijke data voor advertenties, ofwel te moeten betalen voor een advertentievrije omgeving.
Volgens de DMA moeten gebruikers namelijk ook de optie krijgen minder persoonlijke data te verstrekken aan een provider, maar toch behoorlijke dienstverlening te ontvangen die neutraal werkt en minder gebruikmaakt van persoonlijke data.
De nieuwe regels van de DMA moeten de macht van zogenoemde 'poortwachters' aan banden leggen. Dat zijn techbedrijven met platforms waarop gebruikers zo aangewezen zijn dat ze feitelijk bepalen tot welke diensten en producten gebruikers toegang hebben.
Meta krijgt nu de gelegenheid te antwoorden op de vragen die de Europese Commissie heeft gesteld. De Commissie zal het onderzoek uiterlijk op 25 maart 2025 afronden.
Alles bij de bron; BusinessInsider
Het is de Europese Commissie niet gelukt om met bedrijven een 'cookie pledge' overeen te komen waarin afspraken zouden worden gemaakt over online tracking. Het vrijwillig initiatief moest 'cookiemoeheid' tegengaan en internetgebruikers beter informeren over waar ze toestemming voor geven.
Vorig jaar presenteerde Brussel de cookie plegde waarin het onder andere stelt dat betalen geen alternatief is om niet online gevolgd te worden en websites daarom minstens een derde optie moeten aanbieden.
...Wanneer gebruikers de keuze krijgen uit tracking-gebaseerde advertenties of het betalen van een bedrag, moest er een derde privacyvriendelijke advertentie-optie worden aangeboden.
In de uitleg van dit onderdeel stelde Brussel dat de meeste mensen niet voor online content betalen. Aangezien mensen dagelijks tientallen websites bezoeken is het voor elke website betalen geen 'geloofwaardig alternatief' om niet online gevolgd te worden.
"Het is de Europese Commissie helaas niet gelukt om met bedrijven een zogenoemde cookie pledge overeen te komen", zo laten de demissionair minister van Economische Zaken en staatssecretaris voor Digitalisering aan de Tweede Kamer weten. "De inhoud van de cookie pledge kan nu dus niet als basis dienen voor afdwingbare afspraken. Of er een meerderheid is binnen de Europese Unie voor afdwingbare afspraken – los van de cookie pledge – is op dit moment lastig in te schatten."
Alles bij de bron; Security
Experts hebben vastgesteld dat minstens 2.171 kiezers de verkeerde elektronische stembiljetten kregen bij de verkiezingen van begin deze maand. ‘Het valt niet uit te sluiten dat dit een impact gehad heeft op de uiteindelijke zetelverdeling’, schrijven ze in hun verslag.
Dat staat in het verslag van het College van deskundigen dat toeziet op het correcte verloop van de elektronische verkiezingen.
Het College heeft vastgesteld dat het aantal uitgebrachte stemmen in veel stembureaus niet strookte met het aantal opgedaagde kiezers per categorie. “Slechts in een minderheid van de bureaus werden geen fouten gevonden”, schrijven ze in hun verslag.
De conclusie van de commissie is explosief: “Het College moet besluiten dat het niet uit te sluiten is dat het probleem (...) een impact heeft gehad op de uiteindelijke zetelverdeling van één of meerdere verkiezingen.”
Alles bij de bron; deMorgen
De Belgische regering wil het voorstel voor de invoering van chatcontrole 'finetunen' zodat het voor alle EU-lidstaten acceptabel wordt, zo laat een woordvoerder weten.
Deze week zou er worden gestemd over een voorstel van EU-voorzitter België over chatcontrole, waarbij chatberichten van burgers worden gecontroleerd. In de laatste paar uur voor de bijeenkomst werd duidelijk dat er geen gekwalificeerde meerderheid voor het voorstel was. Daarop werd het onderwerp van de agenda gehaald. "Als slechts één land van mening verandert hebben we een gekwalificeerde meerderheid en een mandaat voor de Raad".
Na 1 juli is aan de nieuwe EU-voorzitter, Hongarije, om het binnen de Raad te bespreken. "Voor zover wij begrijpen willen ze graag verder met het onderwerp. De Commissie wil ook en het Parlement wacht op ons, dus moeten we wel", aldus de woordvoerder.
Proton-oprichter Andy Yen waarschuwt dat tegenstanders van chatcontrole niet op hun lauweren kunnen rusten. "Anti-encryptievoorstellen zijn eerder verslagen, om vervolgens opnieuw verpakt en teruggebracht te worden in de politieke arena, keer op keer. Het is essentieel dat privacyverdedigers waakzaam blijven en niet in de misleiding en window-dressing trappen wanneer de volgende aanval op encryptie plaatsvindt."
Alles bij de bron; Security