De Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank) gaat rekeninginformatie vanaf 2018 streng bewaken. Via een soort noodknop kunnen klanten hun data afschermen en waar nodig gegevens terugvorderen. Op 13 januari 2018 wordt de Payment Service Directive 2 (PSD2) van kracht en dat verandert de betaaldienstverlening voor bankklanten.
De Europese richtlijn verplicht banken om financiële (betaal)gegevens van hun klanten aan andere dienstverleners te verstrekken. Zelfs aan partijen zonder bankvergunning. Het doorgeven van de (betaal)gegevens door de bank zal uitsluitend gebeuren via de strikte veiligheidseisen vanuit de wet.
Nadat (betaal)data is doorgegeven hebben de merken van de Volksbank geen controle meer wat daarmee gebeurt. Toch willen de banken klanten een ontsnappingsroute bieden, al dan niet via een noodklop, waarmee alle gegevens weer worden ‘teruggefloten’. De banken willen zelfs rechtszaken voeren om de privacy van klanten te waarborgen, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). ‘Als een partij zich misdraagt en de klant daardoor wordt benadeeld, dan zullen banken rechtszaken niet uit de weg gaan’, aldus NVB-directeur Eelco Dubbeling.
Alles bij de bron; EMerce