De Privacycommissie waarschuwt Worldline, het bedrijf dat het automatisch betaalverkeer in ons land regelt. Worldline doet voor diensten zoals Cardstop een beroep op bedrijven in Marokko en Indië. Die maken ook wel deel uit van dezelfde moedermaatschappij, Atos, maar in die landen zijn de privacyregels veel minder streng en dreigen persoonlijke gegevens van klanten gehackt te worden.

Het gaat om gegevens als naam, adres en welke betalingen je doet. Maar Worldline zegt dat ze zelf bindende privacyafspraken hebben met de ondernemingen, en dat de gegevens weldegelijk goed beschermd zijn. "De gegevens worden bewaard in België en in Europa", benadrukt woordvoerster Sarah Thomas, "De beveiliging van de gegevens is op geen enkel moment in gevaar gebracht."

Maar het gaat voor de Privacycommissie vooral over de juridische bescherming van de klanten. "Bij een datalek moet de burger zich kunnen beroepen op die garanties om een schadevergoeding te kunnen krijgen", zegt De Geest, "De bescherming is er op papier maar uit onderzoek is gebleken dat die in praktijk niet aanwezig is."

Alles bij de bron; VTM