Betalingsverkeer

Als u uw bankpasje of mobiele telefoon tegen een betaalautomaat houdt, betaalt u eigenlijk niet met echt geld. De hypotheek bij de dan? Ook niet. Het is digitaal geschuif met de bankbalans. Giraal geld. 100 euro aan de ene kant eraf? Dan ook aan de andere kant. Tikkie dan? Nee hoor, ook geen geld van de geldpers.

Maakt het wat uit hoe we het noemen? Ja, meer dan u denkt. Want uw tegoed boven de 100.000 euro (tot dat bedrag is het gewaarborgd) bij ABN Amro, ING of Rabobank is niets waard op het moment dat de bank omvalt. Het is een soort tegoedbon bij de V&D. Dat omvallen is geen theoretisch gevaar; denk aan de grote crisis van 2008 toen Nederlandse banken met steun van de overheid moesten worden gered.

Begin dit jaar constateerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het lijvige rapport Geld en Schuld dat het Nederlandse geldstelsel twee fundamentele problemen heeft. De eerste is de gigantische schuldenlast van Nederlanders. Overigens gaan onze schulden gepaard met bezittingen zoals vastgoed.

Een ander probleem is wat de WRR de onbalans tussen publieke en private belangen noemt. Concreet: de paar overgebleven commerciële banken hebben de afgelopen vijftig jaar een steeds grotere publieke rol gekregen. Dat komt allereerst door de verschuiving van bankbiljetten en munten naar giraal geld. De totale geldhoeveelheid in Nederland bestaat nog maar voor 17 procent uit contanten.

De Nederlander is intussen aangewezen op een commerciële instelling voor een hypotheek of spaarrekening. Vroeger waren er nog publieke opties: de Postbank maar die is in de jaren negentig geprivatiseerd en opgegaan in ING. Wat volgens de WRR is overgebleven: een landschap met drie grote, sterk op elkaar lijkende commerciële banken. En deze banken zijn ongemerkt beslissend geworden voor cruciale publieke belangen zoals de betaalinfrastructuur, kredietverlening en financiële stabiliteit. Onwenselijk, concludeerde de WRR.

Alles bij de bron; Volkskrant [long-read]


 

Voor ouderen blijft contant geld van cruciaal belang. Meer dan 10 procent van de ouderen in Nederland kan niet internetbankieren, ook al hebben ze een computer en zijn ze online actief. Dat meldt ouderenbond ANBO na een onderzoek onder bijna 10.000 ouderen.

"De ontwikkelingen gaan snel, vooral bij de technologie. Het gebruik van contant geld neemt onder andere hierdoor snel af. Daarom is het zaak dat wij zorgen dat mensen kunnen blijven meedoen", zegt directeur Liane den Haan.

De bond is er niet over te spreken dat servicepunten van banken worden opgeheven en dat geldautomaten verdwijnen als maatregel vanwege het grote aantal plofkraken. "De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet." Twee derde van de ouderen (67 procent) betaalt in winkels en de supermarkt afwisselend contant of met zijn of haar bankpas. 

Alles bij de bron; AGConnect


 

Banken lopen bij het verstrekken van leningen aan particulieren tegen privacywetgeving aan. Daarom heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) aan de Autoriteit Persoonsgegevens en Autoriteit Financiële Markten in september gevraagd of die twee hierover in gesprek willen gaan. 

Banken mogen volgens de wet alleen leningen verstrekken aan particulieren die dat financieel aankunnen. Om daar een goede afweging in te maken, moeten banken informatie inwinnen over de financiële situatie van klanten. Het is banken volgens de NVB niet duidelijk hoe ver zij daarin mogen gaan, zonder de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te overtreden. Daarom vragen zij de toezichthouders om duidelijkheid.

Alles bij de bron; ExecutiveFinance


 

De Consumentenbond heeft een waarschuwing afgegeven voor het gebruik van Apple Pay in combinatie met een Apple Watch. 

Zodra een Apple Watch aan een iPhone is gekoppeld kan er via het horloge worden betaald. De smartwatch hoeft dan alleen bij een betaalapparaat te worden gehouden. Bij sommige banken kan het om een bedrag tot 2500 euro per dag gaan, mits er genoeg op de rekening staat. Hierbij is het niet nodig om een code op te geven. In het geval de Apple Watch wordt afgedaan of gestolen zal het horloge zichzelf vergrendelen omdat het geen pols detecteert.

"Maar als de dief het horloge vervolgens zélf om doet en binnen 10 meter van het slachtoffer is, kan het fout gaan. Op het moment dat het slachtoffer zijn iPhone ontgrendelt (bij de nieuwste modellen gebeurt dat al zodra men naar het scherm kijkt), ontgrendelt hij tegelijkertijd ongemerkt het horloge", stelt Joyce Donat van de Consumentenbond. Zodra de Apple Watch is ontgrendeld hoeft de dief niet meer in de buurt van het slachtoffer te blijven en kan hij via de smartwatch betalen.

Eigenaren van een Apple Watch krijgen het advies om de functie 'ontgrendel met iPhone', wat de standaardinstelling is, uit te zetten. In het geval van diefstal wordt aangeraden om direct de bank te bellen en betalen via de smartwatch te blokkeren.

Alles bij de bron; Security


 

Gisteren raakte bekend dat Carrefour in ons land testen wil doen rond betalen via een vingerafdruk. Het is maar de vraag of die test in lijn is met de privacywetgeving, die streng is over biometrische persoonsgegevens. De gegevensbeschermingsautoriteit nam nog geen standpunt in, maar heeft nu dus besloten om zijn oor al eens te luisteren te leggen. “Gelet op de gevoeligheid van de verwerking van biometrische gegevens, heeft de GBA besloten Carrefour te contacteren om meer informatie over dit project te krijgen”, luidt het.

Alles bij de bron; HLN


 

Carrefour gaat in België testen doen met betalen via een vingerafdruk. Wanneer en waar de test juist zal lopen, heeft de supermarktketen nog niet beslist.

Carrefour heeft tussen maart en juni al een beperkt aantal klanten van een winkel in de Brusselse Europese wijk hun klantenkaart laten vervangen door een vingerafdruk. Nu die test afgelopen is, wil de Franse keten de mogelijkheden testen om ook betalingen te regelen via een vingerafdruk. 

Vraag is of die test in lijn zal zijn met de privacywetgeving. De Belgische gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) neemt nog geen standpunt in, maar wijst erop dat de supermarktketen zich voor aanvang van de verwerking van biometrische gegevens zal moeten afvragen of die verwerking absoluut noodzakelijk is. “Is de verwerking van biometrische gegevens proportioneel in dit geval? Is het scannen van vingers het minst invasieve betalingssysteem?”, zijn vragen die de GBA opwerpt.

Alles bij de bron; HLN


 

Als data het nieuwe goud vormen, kun je verwachten dat juist bancaire instellingen op zoek gaan naar mogelijkheden om hun klantgegevens te gelde maken. Nadat eerder ING plannen over het commercieel gebruik van betaaldata naar buiten bracht, heeft eerder dit jaar ABN AMRO soortgelijke ideeën gepresenteerd. Ofschoon de banken zeiden zich te kunnen beroepen op de steun van hun klanten, zijn de voornemens al snel weer in de ijskast verdwenen. Die vermeende steun is namelijk heel fragiel gebleken.

Nederlandse consumenten zien namelijk weinig in het delen van hun betaaldata in ruil voor voordelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.500 Europeanen van Strategy&, onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC

Het delen van betaaldata blijkt nergens in Europa echt een populair idee te zijn. Bijna 60 procent geeft aan hier absoluut geen interesse in te hebben. In Nederland is dit 44 procent en heeft ruim een derde geen mening. Alleen onder bepaalde voorwaarden – een combinatie van aantrekkelijke voordelen en een bekend bedrijf – geeft 23 procent van de Nederlandse consumenten aan wel interesse te hebben. Anders zakt dit getal naar een magere 6 procent.

De resultaten van het onderzoek van Strategy& zijn vastgelegd in het rapport ‘Building a commercially viable European payments model - A transformation agenda for generating revenues and reducing complexity’.

Alles bij de bron; CustomerTalk


 

Vanaf 14 september moeten banken en betaalaanbieders in de EU hun rekeningdata op verzoek openstellen voor derde partijen die zo nieuwe toepassingen kunnen aanbieden. Ook moeten ze 'sterke klantauthenticatie' bieden voor betalingen. De eisen zijn onderdeel van verdere invoering van de Payment Services Directive 2.

Banken zijn verplicht rekeningdata op verzoek open stellen voor derde partijen met een vergunning. De Europese Commissie heeft het over het 'instellen van een communicatiekanaal die derde partijen in staat stelt de data te benaderen die ze nodig hebben'. Dit laatste moet het mogelijk maken dat die partijen nieuwe toepassingen kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld door transacties namens die klanten te verrichten of digitale huishoudboekjes met rekeningen van meerdere banken aan te bieden.

Onderdeel van de tweede fase van invoering is verder de toevoeging van strong customer authentication, al heeft de Europese Centrale Bank in juni al laten weten dat nationale toezichthouders flexibel moeten zijn met de handhaving, omdat veel bedrijven moeite zouden hebben de deadline te halen.

In Nederland en België is strong customer authentication al in gebruik. De regels vereisen dat banken en aanbieders van betaaldiensten bij betalingen van klanten minstens twee van drie authenticatiemethoden moeten toepassen. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha