Betalingsverkeer

De FATF staat op het punt haar richtlijnen aan te passen. Privacybewakers maken zich ernstige zorgen. Zo ook consultant Simon Lelieveldt: 'De ministers die deze vernieuwde regels gaan ondertekenen geven veel meer terrein weg dan ze zich realiseren.'

'Dit is minstens even relevant als sleepwet-achtige discussies,' zegt Lelieveldt, die als technisch bedrijfskundige actief is in het bankwezen en op het terrein van innovatief betalingsverkeer. 

Het draait zoals gezegd allemaal om de FATF: de Financial Action Task Force (on Money Laundering). Deze intergouvernementele organisatie is in 1989 opgericht op initiatief van de G7. Vrijwel alle landen ter wereld volgen de FATF-aanbevelingen. Het oorspronkelijke (hoofd)doel van de FATF was het tegengaan van witwaspraktijken.

Na de aanslagen op het WTC in New York in 2001 kwam hier een mandaat bij, te weten het bestrijden van terrorismefinanciering. Met het oog hierop zijn ministers van Financiën over de hele wereld toen overeengekomen dat alle klantinformatie van zender en ontvanger wordt toegevoegd aan betaalberichten.

De FATF staat nu op het punt om een nieuwe regel toe te voegen, die zorgt dat van nóg meer economische handelingen inzichtelijk wordt welke bedrijven en personen erbij betrokken zijn. 'Vooral de Amerikanen zijn aan het pushen om deze regel er doorheen te krijgen,' zegt Lelieveldt; 'De Amerikanen willen die ''truc'' uit 2001 herhalen, maar dan voor allerlei toekomstige transacties met nieuwe blockchaintechniek. Onder het mom van criminaliteitszorgen over bitcoinachtige transacties stellen ze de richtlijnen bij. Maar daarbij maken ze tegelijkertijd ruimte om allerlei economische transacties waarbij ''virtuele waarde'' is betrokken, ook mee te nemen.'...

...'Momenteel wordt door de VBNL (Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland) gewerkt aan een brief aan de minister van Financiën. Ook stichting Privacy First zal die gaan ondertekenen.' In de brief spreken de organisaties hun zorgen uit en roepen ze de Minister op het besluit aan te houden, de gevolgen beter te onderzoeken en vooral ook: het parlement er beter bij te betrekken.

Alles bij de bron; Radar


 

....Gedurende het proces van privatisering van KNM heeft de wetgever zich (opnieuw) georiënteerd op de vraag welke publieke belangen worden gewaarborgd met de uitgifte van munten.

Uitgangspunt is een onverstoord verloop van het betalingsverkeer, dit is essentieel voor een goed functionerende samenleving en een randvoorwaarde voor een soepel verloop van het handelsverkeer. Hoewel contant geld geleidelijk een steeds kleinere rol vervult, is het een onmisbaar onderdeel van de chartale betaalmiddelen.

De borging van betrouwbaar en voldoende beschikbaar contact geld is derhalve een belangrijk publiek belang.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Bij steeds meer winkels hangt een bordje ‘Hier alleen pinnen’. Vorig jaar werd er voor het eerst meer met een kaart betaald dan met contant geld (respectievelijk 55 en 45 procent). Die trend is al jaren aan de gang en Nederland is er in Europees verband koploper in.

Jonge mensen beschouwen hun bankrekening als het echte geld, en contant geld als extra's. Bij ouderen is dat net omgekeerd: die zien contant geld als basis van hun portemonnee, hun weekgeld, en de getallen op hun bankrekening als reserve. Dat merkte student industrieel ontwerpen Boerrigter bij interviews die hij deed tijdens zijn onderzoek naar de toekomst van cash.

Demografisch gezien neemt de visie van de jongeren het over, en wordt de rol van contant geld kleiner. Boerrigter: "Het is niet de vraag óf we afscheid nemen van contant geld, maar hoe we dat afscheid in goede banen leiden." 

Wat DNB wil voorkomen is dat het contant-geldsysteem in elkaar stort omdat de kosten te hoog worden. Afgezien van de chaos die dat teweeg zou kunnen brengen, bijvoorbeeld als er niet meer gepind kan worden, zijn er zwakkere groepen in de samenleving die aangewezen blijven aan contant geld. Denk aan ouderen, laagopgeleiden en verstandelijk gehandicapten. 

De vraag aan IO-afstudeerder Igo Boerrigter was dus: hoe houden we een contant geldsysteem in stand tegen lagere kosten? Daarvoor doet hij in zijn afstudeerverslag The future of cash een aantal concrete aanbevelingen.

Alles bij de bron; Delta [TUDelft]


 

Ruim 80 procent van de Nederlanders weet niet wat de nieuwe betaalwet PSD2 is en betekent, zegt De Nederlandsche Bank (DNB). De hoogste tijd voor een grote publiekscampagne, met tv- en radiospotjes, billboards en een website...

...De publiekscampagne is geen waarschuwing voor PSD2, maar vooral bedoeld om bewustwording te creëren. "Mensen hebben op dit moment eigenlijk geen idee wat PSD2 is en doet", zegt Hielkema. "We zijn zo gewend aan schermpjes, aanklikken en vinkjes zetten dat het heel begrijpelijk is dat je soms zonder al te veel nadenken doorklikt. We willen dat mensen nadenken als ze de vraag krijgen om de betaalgegevens vrij te geven."

Wie toestemming gegeven heeft, kan daar later wel van terugkomen. "Het is heel begrijpelijk dat je in de slipstream te snel ja hebt gezegd", zegt Hielkema. "Je kunt je toestemming weer intrekken en je hebt het recht op vergeten en dat ze alle gegevens die ze van je hebben wissen."

NOS op 3 legt in deze video uit waarom deze wetgeving er komt en wat het betekent

Alles bij de bron; NOS


 

Vanaf vandaag is in Nederland PSD2 van kracht (Payment Service Directive 2). Met deze nieuwe Europese bankenwet kunnen consumenten hun bankgegevens delen met andere partijen dan hun eigen bank. Hiervoor moet de consument eerst uitdrukkelijke toestemming geven.

Privacy First heeft grote zorgen rond PSD2. De grootste bezwaren zijn:

Consumenten kunnen de hoeveelheid bankgegevens niet beperken. Zelfs als een financiële dienstverlener deze gegevens niet nodig heeft, wordt na het geven van toestemming toch alle data gedeeld.

In de bankgegevens van een consument staan ook de gegevens van andermans tegenrekening. Deze persoon weet niet dat zijn gegevens gedeeld worden en kan dit ook niet verhinderen. Doordat de transactiedata via Big Data en data-analyses veel breder geanalyseerd zullen worden dan voor de inwerkingtreding van PSD2 ontstaan grote risico's op privacyschendingen.

Bankgegevens bevatten “bijzondere persoonsgegevens” die alleen onder strikte voorwaarden verwerkt mogen worden.[2] Een contributiebetaling aan een vakbond, politieke partij of organisatie die seksuele voorkeur onthult, moet volgens Privacy First gezien worden als bijzonder (gevoelig) persoonsgegeven. Ook transacties met zorgverleners en apotheken moeten als bijzondere persoonsgegevens worden gezien. Op dit moment bestaat geen mogelijkheid deze gegevens te filteren en worden ze verstrekt aan partijen die deze gegevens niet mogen verwerken.

Privacy First wil dat consumenten eerlijk en transparant geïnformeerd worden over wat er met hun gegevens gebeurt. In plaats van lange privacy-statements pleit Privacy First voor onafhankelijke informatie op één A4, waarbij door consumenten vastgestelde informatie wordt geboden. Gedurende 2018 werkte Privacy First aan dit initiatief samen met de Volksbank en andere partners uit de financiële sector.

Consumenten die niet willen dat hun gegevens door anderen worden gedeeld met financiële dienstverleners moeten de mogelijkheid krijgen dit te voorkomen. Daarom wil Privacy First een opt-out register voor PSD2, vergelijkbaar met het bel-me-niet-register. Het doel daarbij is dat het gebruik van een opt-out register verplicht wordt gesteld. De Europese PSD2-richtlijn zal hiervoor aangepast moeten worden.

Alles bij de bron; PrivacyFirst persbericht

[2] Aanvullende informatie: dit is opgenomen in artikel 9 AVG en art. 22 UAVG. Kortgezegd is de verwerking van bijzondere persoonsgegevens verboden, tenzij. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/2018-05-25.


 

Nederlandse banken zijn voortaan verplicht om andere bedrijven, bijvoorbeeld techreuzen als Google, Facebook en Apple, toegang te verlenen tot de betaalrekening van hun klanten. Daarvoor moet een consument dan wel expliciet toestemming hebben gegeven. Ook moeten die andere partijen beschikken over de vereiste vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB).

Nederland voert de Europese betaalrichtlijn PSD2 ruim een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was in. De richtlijn moet een grote vernieuwingsslag in de financiële sector teweegbrengen. Maar er was in Nederland veel discussie over het regelen van het toezicht hierop. Vandaar dat het proces in Den Haag erg traag verliep.

Alles bij de bron; EuNu


 

De Europese betaalrichtlijn PSD2 (Payment Service Directive 2) zal waarschijnlijk deze maand van kracht worden, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekendgemaakt. Bankklanten kunnen straks derde partijen toegang tot hun betaalgegevens geven.

Nadat de klant toestemming heeft gegeven moet de bank alle transactiedata van de rekeninghouder met een externe partij delen voor een periode van 90 dagen, waarna de klant zijn toestemming kan vernieuwen. Klanten kunnen op elk moment hun toestemming intrekken. De ACM zal op een deel van de betaalrichtlijn toezicht houden. 

Het wetsvoorstel over de PSD2 werd vorig jaar door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen. "Het kabinet moet nu nog een besluit nemen, zodat het wetsvoorstel van kracht wordt. De verwachting is dat dit nog in februari 2019 gebeurt", zo laat de ACM weten. Eerder uitte privacystichting Privacy First haar zorgen over de betaalrichtlijn en pleitte voor het invoeren van een opt-out register.

Alles bij de bron; Security


 

Privacy is erg belangrijk in de financiële context, aldus Riccardo Spagni, hoofdontwikkelaar van privacy coin Monero op de World Economic Forum in Davos.

De wereld stapt over van contant geld naar schuldbekentenissen, en vervolgens naar creditcards en andere betaaloplossingen. Hier moet wel een prijs voor betaald worden. Betalen met een smartphone is natuurlijk uitermate handig, maar bij alle digitale betalingen is er veel regelgeving. Denk aan know-your-customer (KYC) en anti-witwassen (AML). Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen gemak en privacy.

Spagni gaat verder door te stellen dat financiële privacy niet alleen gewenst is vanwege eventuele slechte invloeden; iedereen zou zich moeten bekommeren om de veiligheid en privacy van zijn gegevens. Uitgavenpatronen van individuele gebruikers kunnen bijvoorbeeld worden gestolen bij banken of creditcardmaatschappijen.  Of ze worden gewoon verkocht aan derden.

Hij is voor verplichte privacy, en dat betekent niet direct dat dit anti-regulering of anti-overheid is. Verplichte privacy betekent simpelweg dat de gebruiker de mogelijkheid krijgt om controle te hebben over wie hun gegevens mag zien. Spagni ging ook in op het argument dat alleen mensen met slechte intenties over privacy beginnen, omdat goede mensen niets te verbergen hebben. Hij zei: vraag ze om hun bankafschriften van de afgelopen paar maanden. Die ga je van niemand krijgen.

Alles bij de bron; BTCDirect


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha