Het zou zomaar kunnen dat je vanaf nu je eigen naam, gezicht en berichten terug gaat vinden in advertenties van zoekgigant Google. Vanaf vandaag gebruikt Google namelijk gebruikersdata in reclame-uitingen over het gehele internet. Dit zijn meer dan twee miljoen websites met een potentieel publiek van een miljard internetters. Google noemt het zelf ‘een gemakkelijke manier om geweldige aanbevelingen te ontvangen’. Google geeft zijn gebruikers de mogelijkheid om niet deel te nemen aan de nieuwe reclamevorm. In een bericht op Google+ legt Google uit hoe dit moet en benadrukt het bedrijf dat gebruikers zelf ‘de touwtjes in handen’ houden.

Maar het verwerken van persoonlijke data van gebruikers in advertorials en advertenties door Google is zeer waarschijnlijk in overtreding van het portretrecht en mogelijk ook van de Wet bescherming persoonsgegevens. Dat zeggen juristen.

Over het portretrecht zijn de twee, Christiaan Albertink Thijm (bureau Brandeis) en Thomas van Essen (SOLV), het eens. “Bij het gebruik van foto’s voor reclamedoeleinden is het altijd belangrijk je daartegen te verzetten. En de jurisprudentie tot nu toe is daar duidelijk in het voordeel van de gebruiker geweest”, zegt Thijm. “Opt-in is daarin de enige weg voor Google.”

Lastiger ligt het met de Wet bescherming persoonsgegevens, vinden beiden, alhoewel de handelswijze van Google tot nu toe neigt naar het overtreden van diverse aspecten in die wet. Daarbij gaat het vooral om de handelswijze van Google naar de gebruikers toe.

Lees alles bij de bronnen; CompIdee & CompWorld


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha