Onder de Europese bankenwet PSD2 kunt u niet bepalen welke betalingsgegevens worden gedeeld. U geeft toestemming, of u geeft het niet. Ook als u géén toestemming geeft kunnen ánderen een deel van uw betalingsgegevens delen. Als u toestemming geeft deelt u een volledig financieel profiel, dat jaren teruggaat. Daarin kunnen betalingsgegevens zitten die u liever geheim houdt. 

De PSD2-me-niet website wijst bezoekers, individuen en professionals, op de privacyrisico’s van de PSD2. Beseffen politieke partijen, vakbonden en patiëntenorganisaties dat zij een belangrijke verantwoordelijkheid richting hun achterban hebben?

Op de website zijn in een aantal blokken dossiers opgenomen. Over bijzondere persoonsgegevens, over het project en het PSD2-me-niet register. Gedurende het project zal steeds informatie worden toegevoegd en bijgewerkt en voegen we dossiers toe.

PSD2meniet LoGo

Alles bij de bron; PSD2-me-niet [via PrivacyFirst mailing]


 

 

YouTube-moederbedrijf Google gaat een schikkingsbedrag van tussen de 150 miljoen en 200 miljoen dollar (tussen de 135 miljoen en 182 miljoen euro) betalen na een onderzoek van toezichthouder FTC naar het overtreden van een privacywet voor kinderen, zo schrijft Politico. Het zou het grootste bedrag zijn dat ooit is betaald voor het schenden van de zogeheten Children's Online Privacy Protection Act (COPPA).

Deze wet beperkt de mogelijkheden voor Amerikaanse bedrijven om gegevens van kinderen van jonger dan dertien jaar te verzamelen en te gebruiken voor gerichte advertenties. In februari schikte het videoplatform TikTok in een soortgelijke zaak met de FTC. 

Alles bij de bron; NU


 

Volgens de Financial Times werkt de Europese Commissie nu aan wetten die de burgers meer rechten zouden geven over de gegevens die verzameld werden via die technologie. De maatregelen zullen van kracht zijn in zakelijke, maar ook in politie-context.

De GDPR stelt dat het verboden is om gevoelige biometrische data te verzamelen. De verandering die nu in Brussel besproken wordt, zou echter veel verregaander zijn. De EU zou nu mikken op een ‘wereldstandaard voor AI-regulering’.

De EU heeft al eerder in 2016 het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie beperkt.

Alles bij de bron; SmartBiz


 

PSD2 staat voor ‘Payment Services Directives 2’ (Herziene Richtlijn Betaaldiensten 2’). Deze Europese richtlijn voor betalingsverkeer van consumenten en bedrijven is sinds 19 februari van dit jaar in Nederland van toepassing, al treedt een deel van de wetgeving pas per 14 september in werking.

In het kort regelt PSD2 dat commerciële bedrijven zoals techgiganten Google, Amazon en Apple bij onze betaalgegevens kunnen - mits wij toestemming geven. Maar hoe weten we wat wel en niet mag onder de nieuwe betaalwet? Rhode Benissan Jonker, juridisch adviseur bij webwinkelkeurmerk Trusted Shops, zet de belangrijkste onderdelen van PSD2 op een rij.

Behalve dat niet-bancaire bedrijven om toestemming moeten vragen voor toegang tot onze betaalgegevens, is er nog een veiligheidsmaatregel vastgelegd in PSD2. Dat is Strong Consumer Authentication (SCA), een beveiligingscheck met twee authenticatiefactoren waarmee consumenten hun transacties moeten goedkeuren. Vanaf 14 september moeten webshops hieraan voldoen. Simpel gezegd komt het erop neer dat elke online betaling boven de 30 euro uit twee stappen moet bestaan.

Naast deze betaalvoorschriften regelt PSD2 nog een aspect: rekeninginformatie. Met jouw toestemming kan een dienst of app toegang krijgen tot je betaalhistorie, tot 18 maanden terug. Voorbeelden van dat soort diensten zijn een app waarmee je een huishoudboekje bijhoudt of een online- aanvraag van een hypotheek.

Directeur Maarten Timmerman van Awareways, specialist in informatieveiligheid en privacy, is sceptisch over PSD2. ,,Ik zou een app of bedrijf geen toestemming geven voor inzage in mijn financiële gegevens.’’ Veel consumenten staan onvoldoende stil bij wat ze openbaar maken, meent hij. ,,Online worden kleine stukjes persoonlijke data laagdrempelig gedeeld, zoals je locatie in Google Maps, zoekopdrachten of adresgegevens. Maar al die stukjes vormen samen een profiel. Bovendien laat je met een transactie, zoals een betaling aan een politieke partij of een organisatie die je seksuele voorkeur onthult, een nog duidelijker spoor achter van informatie dat iets over je zegt.’’

Stichting Privacy First bepleitte eerder dit jaar al een ‘PSD2-me-niet-register’ voor rekeningnummers. Consumenten zouden inzage in transacties met bijzondere persoonsgegevens moeten kunnen blokkeren.

Alles bij de bron; AD


 

Slim gebruik van data maakt beter beleid mogelijk. Maar tegelijkertijd willen we niet dat de overheid – of particuliere bedrijven – de burger zonder begrenzing in de gaten houden. De manier van werken in Estland strekt tot voorbeeld...

...‘Het lijkt zo logisch, doelbinding en data­minimalisatie, maar in de praktijk blijken deze uitgangspunten continu gemonitord en bewaakt te moeten worden. Het uitgangspunt voor fatsoenlijk databeheer is waar mogelijk de regie op de eigen data bij de burgers te leggen. De burger moet zelf kunnen bepalen wie zijn persoonsgegevens mag gebruiken’, stelt hij. Estland strekt wat dat betreft tot voorbeeld. Daar is al goed geregeld wie toegang heeft tot welke persoonsdata en burgers hebben daar zelf een grote stem in. ‘Sterker nog, ze kunnen achteraf altijd nakijken wie hun data heeft ingezien en waarom. Transparantie ten top’, aldus Bert Kroese.

Alles bij de bron; BinnenlandsBestuur [LongRead]


 

Diverse assembleeleden hebben kritiek geleverd op de onregelmatigheden die geconstateerd zijn bij het uitvoeren van het e-ID-kaartproject. De oppositie maakt zich vooral zorgen over de veiligheid en gevoeligheid van de e-ID-kaart, waar er volgens haar geen controle op is.

DNA-lid Dew Sharman (VHP) gaf aan dat het proces om in aanmerking te komen voor een e-ID-kaart fraudegevoelig is. Hij maakte melding van vreemdelingen die binnen enkele dagen na te zijn gearriveerd over een e-ID-kaart kunnen beschikken. Hij wilde weten wat de regering zal doen om erop toe te zien dat de e-ID-kaart niet in handen komt van buitenlanders om zo de verkiezingen die in aantocht zijn, te beïnvloeden.

NPS-fractielid Patricia Etnel zei te willen weten hoe betrouwbaar en veilig de huidige e-ID-kaart is, die met een scanapparaat wordt gemaakt.

Assembleelid Amzad Abdoel (NDP) wilde van de minister van Binnenlandse Zaken (Biza), Mike Noersalim, weten hoe het komt dat een Chinees een e-ID heeft kunnen vervalsen. Dit bericht werd enkele weken geleden bekendgemaakt. Zowel de oppositie als coalitie deden een beroep op de regering om de veiligheid van de e-ID-kaart te waarborgen vooral in aanloop naar de verkiezingen in 2020.

De ID-kaartenwet is op 20 december 2018 met 28 algemene stemmen aangenomen door het parlement. Deze wet heeft als doel een betere identiteitsbeveiliging voor de burger mogelijk te maken middels de voorziening van biometrische en elektronische eigenschappen.

Alles bij de bron; SurinameHerald


 

Zelfscannen is een trend die misschien al wel tien jaar bezig is, zegt retailexpert Mark Veldkamp van Q&A. "Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de consumenten ervoor openstaat om af te rekenen bij een onbemande kassa. Twee derde geeft nog de voorkeur aan een bemande kassa."

Voor de retailer speelt enerzijds de wens van de klant een grote rol bij het wel of niet invoeren van zelfscannen, zegt hij. "De klant vindt het gemakkelijk en denkt dat het sneller is. Daar kun je over discussiëren, maar feit is dat de perceptie is dat een rij bij de kassa langer duurt dan het zelf doen. Zelf boodschappen scannen vergt ook minder handelingen van de klant."

Anderzijds zijn er de voordelen voor de retailer zelf. "In eerste instantie gaat het om kostenefficiëntie, al zullen ze dat zelf misschien niet zo zeggen."

Een andere reden voor winkelformules om zelfscannen in te voeren: data. Dat geldt als klanten bijvoorbeeld hun smartphone gebruiken om hun boodschappen te scannen. Of hun klantenkaart scannen voor of na het boodschappen doen. Het hoeft niet per se om persoonlijke gegevens te gaan, zegt Veldkamp. "Het kan ook om de looproute gaan."

"Dat ligt gevoelig met alle nieuwe regelgeving rondom privacy, maar is wel een reden om mensen te willen volgen in de winkel. Het beschermen van zulke datastromen is iets waar retailers steeds meer in investeren. Er hangt een risico aan het verzamelen van data, je wilt er niet mee blunderen, maar uiteindelijk is de uitkomst dat je een betere klantreis kunt aanbieden, met voordelen voor de retailer én de klant." 

Het allerbelangrijkste bij het invoeren van een zelfscanoptie, aldus Veldkamp: het moet persoonlijk relevant zijn voor de consument én efficiënt. "Het moet toegevoegde waarde bieden. Dan zou in principe elk merk, elke branche het kunnen toepassen." 

Een supermarkt als Jumbo speelt op de wens voor bemande kassa's in door het afrekenen van zelfgescande boodschappen nog door een caissière te laten doen. "Zo blijft de persoonlijk service behouden", zegt een woordvoerster.  Marktleider Albert Heijn telt nu zo'n 500 winkels met een of meerdere vormen van zelfscan. "We hebben gemerkt dat klanten het een prettige manier vinden om hun boodschappen af te rekenen. Het creëert bovendien ruimte in de winkel, want er zijn minder vierkante meters nodig, waardoor we meer assortiment kunnen bieden", aldus een woordvoerder.

Alles bij de bron; RTL


 

De Britse minister van Binnenlandse Zaken Priti Patel wil dat er een backdoor komt die overheden toegang geeft tot de versleutelde communicatie van WhatsApp en andere berichtendiensten die Facebook aanbiedt. In een column voor The Telegraph stelt Patel dat de encryptie van Facebook het werk van de politie hindert en dat ze dat niet zal toestaan...

...De uitspraken van Patel volgen op die van de Amerikaanse Justitieminister William Barr en FBI-directeur Christopher Wray. Tijdens een conferentie van de FBI stelden Barr en Wray dat encryptie een groot en urgent probleem is dat de openbare veiligheid in gevaar kan brengen. De Justitieminister merkte op dat hij verwacht dat de techsector met een oplossing komt om toegang tot versleutelde data te bieden.

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF laat in een reactie weten dat zowel de FBI als het Amerikaanse ministerie van Justitie niet geloofwaardig zijn als het om dit onderwerp gaat. Ook dit keer worden veel uitspraken niet onderbouwd met te controleren cijfers. "Als het probleem echt zo groot is als ze zeggen, waarom kunnen ze dan niet meer bewijs geven?", vraagt de EFF zich af. Een mogelijk antwoord is dat eerdere pogingen om met bewijs te komen mislukten. Zo bleek de FBI het aantal smartphones dat het niet kan ontgrendelen te overdrijven. Toch blijft FBI-directeur Wray het incorrecte aantal toestellen noemen.

Alles bij de bron; Security


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha