Via de mail ontving ik de vraag of je een slimme meter weigeren mag. Na die vraag beantwoordt te hebben kreeg ik een update via de mail waarin de vraagsteller  kon melden dat hij de slimme meter inderdaad heeft kunnen weigeren. Hij heeft van deze ervaring een kort verslag gemaakt dat ik met zijn toestemming hier op de site mag zetten.
 
Ik weet niet wat voor artikel je wilt schrijven, maar mijn ervaring met Enexis is dus positief. Zij werken actief mee in het meedenken over het plaatsen van een nieuwe meter en laten je zelf de keuze of je een slimme meter wil of niet. Ik vind wel dat de aanzet tot het plaatsen van de slimme meter anders kan.
Allereerst kreeg ik in een enveloppe een soort van kleurige informatie folder over de slimme meter met de mededeling dat er eentje bij mij geplaatst zou worden.
Men presenteerde het in die folder als iets positiefs. Ook verwees men naar de website van Enexis voor meer informatie over de slimme meter.

Een week daarna, gisteren dus, kreeg ik de officiele mededeling dat er bij een slimme meter geplaatst zou worden. Enexis beriep zich op het vervangen doordat Verispect een meter had afgekeurd en deze dus niet meer voldeed aan de vereisten van meten. (Even een opmerking van mij, maar zover ik weet is geen enkele gas of electra meter is geijkt! ook de stadverwarming meters die gebruikt worden in de warmtewisselaars die hangen in de huizen van mensen om hun verbruik te meten zijn niet geijkt! U kunt dit eventueel nazoeken.)
 
Verispect is het bedrijf wat is aangewezen door het Minesterie van Economische zaken als toezichthouder op de metrologiewet. In die brief van Versipect staat bijvoorbeeld en quote;

Quote: De metrologiewet is de wet die er onder andere voor zorgt dat de weegschaal bij bijvoorbeeld de kaasboer goed weegt en dat de benzinepomp het juiste aantal getankte liters weergeeft... Einde qoute. (Dit gegeven wordt een beetje wrang als je weet dat een heleboel meters gewoon niet geijkt zijn.)
 
De brief van Verispect heeft het over het vervangen van een meter. Het is onduidelijk welke meter. Ook de brief van Enexis geeft daar geen duidelijkheid over.
In de brief van Verispect staat dat ik moet meewerken aan het plaatsen van een nieuwe meter door de netwerkbeheerder. Zij zeggen niets over een slimme meter.

Enexis heeft het konstant over de slimme meter beginnend met de frase dat ik een slimme meter krijg. Op de achterkant van de brief van Enexis staat echter; dat als je de slimme meter niet wilt er mogelijkheden zijn om hem niet geplaatst te krijgen.
 
Na telefonisch kontakt met Enexis bleek de gas meter afgekeurd te zijn en na mijn motivaties uitgelegd te hebben over het weigeren van mij van een slimme meter werd er een notitie gemaakt en werd mij de mogelijkheid geboden een traditionele meter te laten plaatsen.
 
Ik denk dat ik zo wel een beetje het geheel uitgelegd heb. Mocht je meer informatie willen dan kan je altijd mailen. Ik vind het positief aanprijzen van de slimme meter in folder, en op de website, en in de eventuele brieven van Enexis niet geheel eerlijk. En dat is erg storend.
 
Tot zover het ontvangen verslag. Voor een ieder .... je mag het omruilen van een 'domme' meter door een slimme meter dus altijd weigeren. Hangt er al een slimme in je woning dan kun je alsnog de communicatie van die meter met je leverancier uit laten zetten.
 
Update...
 
Hier de follow up over het plaatsen van de nieuwe gasmeter. Ze zouden de derde komen, maar door een fout van de administratieve medewerkster hadden ze die datum geannuleerd. Ik heb ze de volgende dag gebeld en toen kwamen ze de 5e. De monteur van Enexis heeft een gewone meter geinstalleerd, wat hun een domme meter noemen, en er waren verder geen problemen. Dus het is naar mijn volle tevredenheid afgehandeld.

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha