Netbeheerders moeten de komende jaren in liefst 2,5 miljoen huishoudens de slimme meter alweer vervangen. Dat komt doordat het netwerk waarmee deze meters communiceren gaat verdwijnen. Die ingreep kost netbeheerders tientallen miljoenen euro's....
....Het vroegtijdig vervangen van al die meters levert een kostenpost van miljoenen euro's op....
"Het is een enorme kapitaalvernietiging", reageert energie-expert Ben Woldring van energievergelijker Gaslicht.com. "Wij als consument betalen daarvoor. Op je energierekening staat een post 'meterkosten' voor je slimme meter."
Alles bij de bron; NU
Met houtje-touwtje-maatregelen achteraf probeert de overheid onze privacy te beschermen tegen de datahonger van bedrijven. Alleen is diezelfde overheid niet zo consequent als het over het eigen privacybeleid gaat.
Het verplicht toestemming vragen (opt-in) beschermt consumenten in het digitale Wilde Westen waar allerlei partijen naar persoonlijke gegevens graaien. Maar de overheid zélf hanteert, als het zo uitkomt, een opt-outsysteem. Zo konden artsen op een huisartsenpost of op de eerste hulp tijdens de coronapandemie zonder toestemming van de patiënt inzage krijgen in het medisch dossier van de huisarts.
...Medische gegevens zijn per definitie privacygevoelig, stelt de AP. Het is de reden dat het voorstel voor een landelijk elektronisch patiëntendossier het in 2011 niet haalde in de Eerste Kamer. Het gevaar voor potentieel misbruik en schending van privacy was te groot, vond een meerderheid destijds.
Zo werd er ook lang gedacht over de slimme meter, die het energieverbruik in huis meet en vervolgens automatisch de standen doorstuurt naar de energieleverancier. Tot de overheid in 2015 besloot, wederom volgens een Europese richtlijn, dat in alle Nederlandse huishoudens zo’n meter moest komen in de strijd tegen klimaatverandering.
Deze slimme meter wordt aangeboden door netbeheerders en staat meteen ‘aan’, dat wil zeggen dat alle gegevens op afstand maandelijks door de leverancier kunnen worden uitgelezen. Wie bezwaar heeft, moet de uitleesfunctie zelf via een melding naar de netbeheerder uitzetten.
De overheid koos bewust voor dit opt-outsysteem om alle drempels weg te nemen voor het maandelijks laten uitlezen op afstand, in de veronderstelling dat Nederlanders dan veel zuiniger gaan leven. Inmiddels heeft 80 procent van de huishoudens een slimme meter, maar de besparing valt tegen, blijkt uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit 2021. ..
Netbeheerders en leveranciers hebben zelf veel profijt van al die persoonlijke gegevens van hun klanten – en daar gaat het zelden over. Zo kunnen ze het energieverbruik nauwkeuriger voorspellen en dus veel beter inkopen, en daarmee financiële voordelen boeken. Bovendien kan een netbeheerder de stroom op afstand afsluiten.
Binnenkort verdwijnt de zogeheten salderingsregeling voor huishoudens met zonnepanelen, waarmee het eigen verbruik verrekend wordt met de eigen opwekking. Tijdens een debat daarover wees Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) op het omstreden opt-outsysteem dat de overheid zelf in dit geval hanteert. ‘Met alle mogelijke argumenten die er zijn voor de energietransitie en de inzage in het energieverbruik, hebben we ook te maken met de privacy van mensen en hebben we op heel veel andere vlakken juist opt-in, waarbij de mensen er actief voor kiezen.’ Huishoudens met zonnepanelen zijn straks verplicht een digitale of slimme meter te hebben. D66-minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie benadrukte dat consumenten daarmee wat hem betreft voldoende keuze hebben en vindt een opt-insysteem onnodig.
Maar mensen weten vaak niet eens weten wat er te kiezen valt.
Het voorstel van Leijten om het opt-insysteem voortaan toe te passen bij slimme meters haalde het niet. Dat is jammer. Een zelfverzekerde overheid zou consumenten ervan kunnen overtuigen om zelf actief te kiezen voor de uitleesfunctie. Want hoe nobel het doel – energiebesparing – ook is, de overheid moet de burger voorzien van informatie om een afgewogen keuze te kunnen maken. Ze moet ons beschermen tegen de datahonger van private bedrijven en daarin zelf het goede voorbeeld geven.
Alles bij de bron;VrijNederland [alleen op 17-05-2023 gratis te lezen]
Op 4 april 2023 ontving Vrijbit een brief van een van haar leden, dat de netbeheerder, na langdurige obstructie, akkoord was gegaan met het verwijderen van een ongewenste- zonder toestemming geplaatste- ‘slimme’ meter in Harlingen.
Na een uitputtende periode van bezwaar maken, waarin Vrijbit als adviseur optrad, had betrokkene de Geschillencommissie ingeschakeld, waarna de netbeheerder prompt alsnog instemde met de verwijdering van de 'slimme' meter en schriftelijk de vervanging door een meetinstallatie die niet op afstand uitleesbaar is bevestigde. In de brief werd iedereen die de plaatsing van een 'slimme' meter onacceptabel vind en tegenwerking ondervindt door de netbeheerder aangeraden om ook de Geschillencommissie in te schakelen.
Deze casus is al de zoveelste keer dat blijkt dat mensen, met hulp van Vrijbit, na zo'n anderhalf jaar bakkeleien en aan het lijntje gehouden te worden, uiteindelijk de gratis verwijdering van een ongewenste 'simme' meter weten af te dwingen.
Omdat niet van iedereen, die ook bezwaar heeft tegen een 'slimme'meter installatie in huis, verwacht kan worden dat men zo'n uitputtende juridische strijd aangaat, heeft Vrijbit de Autoriteit Persoonsgegevens in 2022 gevraagd om erop toe te zien dat voortaan de netbeheerders vooraf toestemming moeten vragen. Vooralsnog stribbelt ook deze toerzichthouder tegen door geen zienswijze te willen publiceren en te weigeren om handhavend op te treden tegen netbeheerders die geen toestemming vooraf vragen. De bezwaarprocedure van Vrijbit hiertegen is in volle gang.
Ook de minister die gevraagd is toestemming vooraf te verordenen is daartoe niet bereid en blijft bij het standpunt dat het voldoende is dat mensen in principe volgens de wet een weigeroptie hebben.
Alles bij de bron; Burgerrechtenvereniging Vrijbit
Klanten die geen digitale meter wilden, werden tot voor kort vriendelijk aangemaand om er toch een te laten installeren. Maar de weigeraars worden nu een stuk harder aangepakt. Netbeheerder Fluvius heeft al enkele duizenden aangetekende brieven verstuurd naar gezinnen die hardnekkig weigeren om een digitale meter te laten plaatsen. In het allerslechtste geval volgt een dagvaarding voor de rechtbank.
De invoering van de digitale meter is verplicht. De Vlaamse overheid heeft aan Fluvius de opdracht gegeven om tegen uiterlijk 2029 bij elk gezin digitale meters voor elektriciteit en gas te installeren. Voor Vlaanderen zijn dat 6,1 miljoen toestellen.
Betekent dit dat je als klant het recht niet hebt om de digitale meter te weigeren? “Dat recht heb je inderdaad niet, behoudens enkele uitzonderingen."
Alles bij de bron; deMorgen
Slimme meters blijken niet feilloos. Bij een steekproef bleek dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren en sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.
Sommige gasmeters kunnen bij een laag verbruik tot 30 procent procent meer verbruik registreren. Dat is in deze energiecrisis natuurlijk, zacht gezegd, heel vervelend. Ook elektriciteitsmeters raken soms van de wijs door eenvoudige elektronica als dimmers. Het verbruik wordt dan te hoog, of te laag gemeten.
Je kunt de slimme (electriciteits)meter zelf controleren. Druk daarvoor alle aardlekschakelaars in en draai de gaskraan dicht. Het verbruik moet nu nul zijn.
Schakel nu één groep zonder verborgen verbruikers (zoals wifi of een deurbel) weer in en zet bijvoorbeeld een strijkijzer van 1200 Watt aan. De meter zou nu tijdens het opwarmen ongeveer 1,2 kWh verbruik moeten laten zien.
Als je daarna de meter verdenkt kun je de netbeheerder vragen de slimme meters te komen controleren. Dat kost ruim 500 euro. Als er inderdaad sprake is van kapotte meters, dan krijg je dat geld terug.
De netbeheerders zullen een bewezen slechte meter vervangen voor een nieuw exemplaar. Dan wordt het verbruik gemeten en vergeleken met het eerdere verbruik. Vervolgens wordt er een berekening op losgelaten die tot een correctie leidt. Het energiebedrijf zorgt vervolgens voor de terugbetaling.
Als een slimme meter eenmaal hangt blijft ie. Op verzoek schakelt de netbeheerder wel het automatisch uitlezen uit. Meterstanden moeten dan weer handmatig doorgegeven worden.
Wie zonnepanelen heeft, moet zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd een slimme meter verplicht in de meterkast hebben.
Alles bij de bron; AD
De slimme gas- of elektriciteitsmeter van meer dan 20.000 gezinnen blijkt dan toch niet zo slim te zijn. Hun meter maakt namelijk geen verbinding met het 4G-netwerk. En dus worden de meterstanden en het verbruik niet automatisch geregistreerd.
Sommige meters communiceren niet omdat ze in te goed geïsoleerde ruimtes, zoals een kelder, staan. Andere doen dat dan weer niet omdat het 4G-netwerk in de buurt simpelweg te zwak is.
Bij Fluvius is het probleem ook gekend. “Op sommige plekken is er inderdaad geen verbinding mogelijk”, zegt Björn Verdoodt, de woordvoerder van Fluvius. “...Bij dergelijke meters gebeurt het wel dat er plots toch even verbinding is en alle gegevens dan in één keer doorgestuurd worden. Maar we begrijpen dat de meerwaarde die mensen van zo’n digitale meter verwachten ook dan verloren gaat.”
Fluvius werkt aan een oplossing en als alles goed gaat, zou die er begin 2023 ook al moeten zijn. “Het gaat om een antenne, een soort zender, die dan op het huis geplaatst zal worden”, vertelt de woordvoerder. “Op die manier zou dan wel verbinding met het 4G-netwerk gemaakt kunnen worden. Daardoor zullen alle gegevens dan ook op een correcte manier doorgestuurd en verwerkt kunnen worden.”
Alles bij de bron; deMorgen
In de Marktbarometer wordt gekeken naar het gebruik van de slimme meter en energieverbruiksmanagers1in 2020. Het convenant op grond waarvan de Marktbarometer jaarlijks wordt opgesteld en aan uw Kamer wordt gestuurd, is per eind 2020 beëindigd.
De belangrijkste uitkomsten en aanbevelingen van de Marktbarometer staan hieronder.
Slimme meter; De acceptatiegraad van de slimme meter, het aantal mensen dat welwillend tegenover een het plaatsen van een slimme meter staat, is in 2020 gestegen van 88% naar 89%. Het ‘verbruiks- en indicatief kostenoverzicht Energie' dat een overzicht van het eigen energieverbruik van de eindafnemer biedt, wordt in 2020 door 30% van de respondenten uitgebreid bekeken en door 37% kort bekeken.
Energieverbruiksmanagers; Energieverbruiksmanagers, in de vorm van bijvoorbeeld een kastje met een display aan de muur of een app op de telefoon, bieden inzicht in het eigen verbruik en kunnen bijdragen aan energiebesparing. Toch gebruikt een groot deel van de consumenten de energieverbruiks-manager beperkt of niet. Dit geldt met name voor de apps. De displays worden vaker bekeken dan de apps.
Alles bij de bron; RijksOverheid
De kans is groot dat je al een slimme meter in huis hebt.Inmiddels hangen er in Nederland zo'n zeven miljoen stuks. Maar hoe betrouwbaar is deze meter?
In het afgelopen jaar belden in totaal 20.000 mensen naar hun netbeheerder omdat ze dachten dat er verkeerd werd gemeten. Aan de hand van deze meldingen werden er duizend vervolgonderzoeken uitgevoerd bij de mensen thuis. In de overige gevallen bleek er een logische verklaring voor het energieverbruik. Naar aanleiding van de thuisbezoeken werden 180 slimme meters afgekeurd en vervangen.
Ook de Consumentenbond vindt de slimme meter betrouwbaar. "...normaal gesproken geldt: wat hij meet, dat klopt gewoon." vertelt woordvoerder Joyce Donat.
Het kan voorkomen dat stoorsignalen - veroorzaakt door andere apparatuur - de meting beïnvloeden. Vorig jaar bleken stoorsignalen in vijf gevallen problemen te veroorzaken. Toch houden de netbeheerders er rekening mee en stellen daarom extra eisen aan de nieuwe generatie meters. "We ontwikkelen de slimme meter permanent door, net zoals telefoons steeds een nieuwe generatie kennen." Dat betekent ook dat de meter bij mensen thuis zo nu en dan vervangen moet worden. Niet omdat de meter verkeerd meet, maar omdat er een nieuwer model beschikbaar is.
Alles bij de bron; NU
In een maand tijd waren er bijna een half miljoen slimme meters met een storing, tot grote frustratie van energiebedrijven zoals Eneco en Essent. Volgens de koepel Energie-Nederland geven te veel slimme meters niet genoeg data door en vertraagt dit de energietransitie.
Een slimme meter moet twee keer per dag het verbruik doorgeven, maar dat lukt dus niet bij een storing zoals afgelopen maand bijna 500.000 keer voorkwam. Doordat dit niet kan, weten energiebedrijven niet of er extra of juist minder energie geleverd moet worden, legt Jan Fred van Wijnen, FD-journalist, uit. 'Dit was één van de redenen om zo massaal over te gaan op de slimme meters, want ze geven snel en actueel inzicht in het verbruik. Bij veel mensen doen ze het ook, maar ook steeds vaker doen ze het niet. Leveranciers vinden het irritant. Want het was een miljardenoperatie om over te gaan en dan is dit de achilleshiel.'
Het lijkt er niet op dat het structureel opgelost kan worden, legt Van Wijnen uit: 'Het begint erop te lijken dat dit technische onderdeel een ingebakken probleempje heeft.'
Alles bij de bron; BNR
Het voornemen van de Vlaamse regering om de uitrol van de digitale meter voor eigenaars van zonnepanelen uit te stellen tot begin 2025 roept heel wat vragen op.
Het uitstel geldt alleen voor eigenaars van zonnepanelen met een analoge meter die hun zonnepanelen ten laatste eind 2020 hebben geïnstalleerd en hebben laten keuren. Wie in 2021 zonnepanelen heeft laten leggen of wie al 15 jaar lang heeft kunnen genieten van de terugdraaiende meter, krijgt geen uitstel.
Als je al een digitale teller hebt kan die niet worden omgeruild.
De regeling is nog niet definitief. Het gaat om een voorstel van de Vlaamse regering. De VREG, de Vlaamse energieregulator, en de Raad van State moeten hierover nog advies geven.
Alles bij de bron; VRTNieuws