Slimme Energiemeters

Stedin wil bij een aantal klanten met zonnepanelen de slimme meters uitlezen gedurende enkele weken in de zomer. Volgens Stedin is dat nodig om te zien waar aanpassingen nodig zijn, zodat klanten 'ook in de toekomst gegarandeerd stroom blijven ontvangen en kunnen terugleveren'.

De netbeheerder heeft hiervoor e-mails verstuurd naar zijn klanten. Het is niet precies bekend hoeveel klanten van Stedin hiervoor zijn benaderd en om welke regio of regio's het precies gaat; een woordvoerder van het bedrijf houdt het op 'enkele honderden' klanten die deze vraag hebben gekregen. In de e-mail vraagt Stedin om toestemming om de slimme meter van de bezitters van zonnepanelen 'extra' te mogen uitlezen. Vermoedelijk hebben de meeste benaderde klanten bij het afsluiten van hun energiecontract geen of beperkte toestemming verleend voor het uitlezen van hun slimme meter.

Het uitlezen van de slimme meters is volgens Stedin een eenmalige actie en dit moet plaatsvinden in de komende maand, in de periode van 11 juni tot 1 juli. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Vlaanderen moet het installeren van slimme meters bij huishoudens uitstellen omdat een centraal datasysteem problemen blijft vertonen, vindt de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. De installatie moet volgend jaar beginnen.

Volgens Test Aankoop zal het door de aanhoudende technische problemen nog wel twee jaar duren voor de digitale meter slim gemaakt kan worden. 

Woensdag werd bekend dat het Belgische Atrias-project grote problemen vertoont. Dat project omvat de bouw van het systeem dat voor nieuwe diensten in combinatie met de slimme meters zorgt, zoals het afnemen van stroom tegen daltarieven en het terugleveren van energie aan het net.

De minister van Energie Bart Tommelein erkent dat de ontwikkelaars van Atrias 'er niets van bakken' en zei daarom dat hij de netbeheerders gevraagd heeft het nationale platform op te doeken en een eigen Vlaams platform op te richten: "Het heeft geen zin om miljoenen te pompen in een systeem dat de toets van de 21e eeuw niet kan doorstaan." 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Het aantal slimme meters voor elektriciteit en gas in Europa stijgt dit jaar met 22 procent tot 151,9 miljoen, becijfert onderzoeksbureau voor de iot-markt Berg Insight. 

De groei komt door de landelijke adoptie van slimme meters in Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en andere landen. In België gaat de brede invoering in 2019 van start, in Nederland is die al vanaf 2015 gaande.

Berg Insight wijst erop dat er door de groei enorme internet-of-thingsnetwerken ontstaan, die kwetsbaar zijn voor aanvallen. Wel ziet het onderzoeksbedrijf een groeiend besef bij overheden en de industrie dat de beveiliging van dergelijke smart grids van nationaal belang is. In 2023 zal het aantal slimme meters in de EU 273,7 miljoen bedragen, verwacht het bureau.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Elf procent van de particulieren die vorig jaar een slimme meter kreeg aangeboden weigerde die, zo heeft minister Wiebes van Economische Zaken aan de Tweede Kamer laten weten (pdf).

Ongeveer één op de tien particulieren (11%) die vorig jaar een slimme meter kreeg aangeboden heeft de plaatsing geweigerd en 2% heeft deze na plaatsing administratief laten uitzetten. De meest genoemde reden om de slimme meter te weigeren heeft te maken met de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter [27%]. Privacyvermindering (8%) en nadelen bij teruglevering bij zonnepanelen (6%) zijn vorig jaar minder genoemd dan in 2016 (respectievelijk 20% en 17%).

Verder blijkt dat 18% van de eigenaren van een slimme meter een energieverbruiksmanagers bezit. Via die app, tool of display kunnen particulieren meer inzicht krijgen in het eigen energieverbruik. De populairste energieverbruiksmanagers zijn: de Essent Thuis App, de Toon van Eneco, de Eneco app en de Mijn Nuon App. 

Alles bij de bron; Security


 

Binnenkort wordt in het Vlaams parlement gestemd over de invoer van digitale meters. Het signaal voor minister Tommelein om de tegenstanders te overroepen met een charmeoffensief in de media.

Zijn argumenten? Er is geen alternatief voor de digitale meter. Het is toch zo handig, meneer: je moet niet meer thuisblijven als de mensen van Eandis om de vier jaar je meterstanden komen bekijken. Je zal kosten besparen, want er komen flexibele tarieven waardoor je wasmachine op het goedkoopste moment automatisch kan beginnen draaien. En ja, de factuur zal wel stijgen, maar op termijn ook weer dalen. Want de toekomst is digitaal: de meter niet installeren zou “misdadig” zijn. 

Dat laatste is een interessante. Stel: Eandis komt bij jou een digitale meter installeren. Maar je moet niet weten van die dingen en je weigert. Dan word je behandeld als een misdadiger: geen gas of elektriciteit meer. Je doet niet mee aan de digitale toekomst? Tommelein katapulteert je eigenhandig terug naar de negentiende eeuw.

Waarom zou je zo’n digitale meter weigeren? Misschien ben je bezorgd over je privacy. De meter kan je verbruik registreren tot op het kwartier. Dat legt je gedrag in je huis goed bloot: hoeveel mensen wonen er, wanneer ben je thuis, was je, plas je, slaap je, sta je op, ga je doorgaans op vakantie? Je zou kunnen zeggen dat Facebook dat ook weet, maar bij mijn weten is Facebook niet verplicht door Tommelein.

Of misschien weiger je omdat je wel iets weet over de onveiligheid van online digitale toestellen? Je ziet bijvoorbeeld je gegevens liever niet in de verkeerde handen vallen. Of iemand zou je meter kunnen hacken en vanop afstand het vermogen aanpassen, je toegang tot nutsvoorzieningen afsluiten of kijken wanneer je thuis bent. En vooral wanneer niet.

In Nederland, Frankrijk, Australië, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn de meters geïntroduceerd én geëvalueerd. Conclusies? Te duur, levert niets op, geen winst, eigenlijk gewoon een slecht idee. Duitsland heeft voor de invoer een onderzoek bevolen en dan beslist om de digitale meter enkel te installeren bij grootverbruikers. Dat zijn de enigen die er winst uit kunnen halen.

Alles bij de bron: Apache


 

 

Binnenkort wordt in het Vlaams parlement gestemd over de invoer van digitale meters. Het signaal voor minister Tommelein om de tegenstanders te overroepen met een charmeoffensief in de media. Zijn argumenten in dat offensief? Er is geen alternatief voor de digitale meter.

Waarom zou je zo’n digitale meter weigeren? Misschien omdat het eigenlijk een GSM is. Het meet je verbruik en stuurt dat automatisch via 3G of 4G door naar de netbeheerders. Misschien ben je bezorgd over je privacy. De meter kan je verbruik registreren tot op het kwartier. Dat legt je gedrag in je huis goed bloot: hoeveel mensen wonen er, wanneer ben je thuis, was je, plas je, slaap je, sta je op, ga je doorgaans op vakantie? Je zou kunnen zeggen dat Facebook dat ook weet, maar bij mijn weten is Facebook niet verplicht. 

Misschien weiger je omdat je wel iets weet over de onveiligheid van online digitale toestellen?  Je  ziet bijvoorbeeld je gegevens liever niet in de verkeerde handen vallen. Of iemand zou je meter kunnen hacken en vanop afstand het vermogen aanpassen, je toegang tot nutsvoorzieningen afsluiten of kijken wanneer je thuis bent. En vooral wanneer niet.

Die bezorgdheden zijn natuurlijk helemaal terecht, want als tegenreactie begint Tommelein te zeggen dat er geen alternatief is. Want de toekomst is digitaal: de meter niet installeren zou “misdadig” zijn. Een mens vraagt zich plots af welke misdaad we dan collectief zouden begaan. Dat laatste is een interessante invalshoek.

Stel: Eandis komt bij jou een digitale meter installeren. Maar je moet niet weten van die dingen en je weigert. Dan word je behandeld als een misdadiger: geen gas of elektriciteit meer. Je doet niet mee aan de digitale toekomst? Tommelein katapulteert je eigenhandig terug naar de negentiende eeuw.

Ja, de factuur zal wel stijgen, maar op termijn ook weer dalen. Het kost je 28 euro per jaar maar als je het bekijkt op twintig jaar levert het 336 miljoen op! We zwijgen dan wijselijk over de 200 miljoen die het systeem al gekost heeft voor we gestart zijn (kosten van Atrias). In Nederland, Frankrijk, Australië, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn de meters geïntroduceerd én geëvalueerd. Conclusies? Te duur, levert niets op, geen winst, eigenlijk gewoon een slecht idee. 

Waarom wil Tommelein dan per se die online digitale meter door onze strot rammen? Laat me eens een heel stoute gok wagen. De enigen die er eigenlijk beter van worden zijn de netbeheerders en de producenten. Die eerste zijn in handen van steden en gemeenten. Met andere woorden: de Vlaamse regering voert een maatregel in die slecht is voor de privacy, gezondheid, portefeuille en veiligheid van burgers. Maar die maatregel is wel goed voor de collega’s van het lokale niveau. En voor de energieproducenten, want die verdienen natuurlijk veel te weinig. Met andere woorden: de burgers zijn kies-, melk- en datavee geworden.

Alles bij de bron; de wereld morgen


 

De privacycommissie, die vorig jaar bedenkingen had bij de invoering van de digitale energiemeters, is tevreden met de bijkomende bescherming die de Vlaamse regering heeft ingevoerd. Als er voldoende onafhankelijkheid wordt gegarandeerd voor de beheerder van de persoonlijke gegevens, geeft de commissie haar groen licht.

Alles bij de bron; DataNews


 

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. 

Radar was benieuwd of de 3000 klachten inderdaad in behandeling zijn genomen en vervolgens ook naar volle tevredenheid zijn afgehandeld en stuurde om deze reden alle 3000 mensen een vragenlijst. Deze vragenlijst is door 1460 mensen ingevuld. Daarvan gaf meer dan de helft (52%) aan dat zijn of haar probleem met betrekking tot de slimme meter nog niet (geheel) is verholpen. Ook gaf 18% aan dat er überhaupt nog geen contact met hen is gezocht.

Alles bij de bron; Radar


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha