Het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) gaat de gegevens die 14,2 miljoen slimme meters in Nederland genereren gebruiken voor onderzoek. "Het CBS kan voortaan werken met meer exacte en actuele cijfers over het gas- en elektriciteitsverbruik in woningen", zo laat het statistiekenbureau vandaag weten. "Dat komt omdat nu maandelijks de meterstanden beschikbaar zijn van bijna 14,2 miljoen slimme meters van huishoudens."
Voorheen werd het energieverbruik geschat op basis van het verbruik in het voorgaande jaar en werd rekening gehouden met het weer.
Het gaat om zo'n 8 miljoen slimme meters voor elektra en ongeveer 6,2 miljoen voor gas. Van 99,6 procent van deze slimme meters worden de gegevens uitgelezen. Beschikt een woning over een slimme meter, dan kan de netbeheerder de data over het gas- en/of elektriciteitsverbruik uitlezen.
Alles bij de bron; Security
Dit jaar gaat de nieuwe Energiewet in. Daarin is onder meer geregeld dat elektriciteitsmeters met een analoog telwerk, met de kenmerkende draaischijf, in de komende drie jaar moeten plaatsmaken voor modernere apparatuur.
Sommige mensen maken zich zorgen over hun privacy, zo blijkt uit reacties op sociale media, nadat het Reformatorisch Dagblad vorige maand schreef over de verplichte vervanging van de meter.
„Belangrijk is het onderscheid tussen een slimme meter en een digitale”, zegt dr. ing. Pol Van Aubel, die in 2023 promoveerde op de privacy bij het gebruik van deze apparatuur. „Burgers die liever zelf de meterstanden doorgeven aan de leverancier, kunnen het beste kiezen voor een digitale meter. Dat apparaat is niet op afstand uit te lezen.”
Slimme meters geven wel zelf de meterstanden door, behalve als klanten bij de netbeheerder aangeven dat het automatisch ophalen van de data uit moet staan. Van Aubel: „Netbeheerders mogen de meter dan uitsluitend op afstand benaderen voor beheer of onderhoud. Of om te kijken of er sprake is van overbelasting op het stroomnet en waar zich bijvoorbeeld stroomstoringen voordoen, zodat die snel kunnen worden opgelost.”
„Van huishoudens die de apparatuur gewoon in de meterkast laten ophangen en verder niets doen, leest de netbeheerder eens per maand de meterstanden uit voor de energieleverancier. Verder vraagt de netbeheerder uitsluitend gegevens op als een klant overstapt naar een andere energieleverancier of verhuist.”
Spannender wordt het als mensen hun energiemaatschappij toestemming hebben gegeven voor het uitlezen van de meterstanden. „Zij lokken klanten met gedetailleerde verbruiksoverzichten die meestal een dag later via de app zijn in te zien. Naar mijn ervaring vermelden ze er zelden expliciet bij dat de klant hun toestemming geeft de meterstanden per kwartier of soms zelfs per vijf minuten af te lezen.”
Sommige huishoudens kiezen er liever voor een eigen zogeheten WiFi P1-meter aan de slimme meter te hangen. Op die manier is op een smartphone of pc hun verbruik vrijwel live af te lezen. Daar zit een addertje onder het gras, waarschuwt Van Aubel. „Al die livedata worden direct geüpload naar de server van de dienstverlener, tenzij de aanbieder garandeert dat de gegevens uitsluitend lokaal worden opgeslagen. Bij het uploaden van de data van de P1-meter moet je altijd goed checken welke partijen daarover kunnen beschikken en hoe veilig je gegevens zijn.”
Dan is er nog het gerucht dat slimme meters zo gemaakt zijn dat burgers op afstand kunnen worden afgesloten van elektriciteit. Theo Scholte stelt namens de Nederlandse netbeheerders gerust „En nee”, verzekert hij, „ook op afstand via de slimme meter is afsluiting onmogelijk.”
Niemand heeft toegang tot de gegevens van de slimme meters, tenzij de klant daarvoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven. Dit is geregeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Gedragscode Slim Netbeheer en in de Privacy- en Securityeisen van Netbeheer Nederland. Het is verboden om de standen voor andere doelen te gebruiken.
Alles bij de bron; ReformatorischDagblad
De Energiewet die dit jaar ingaat verplicht het vervangen van een analoge energiemeter door een digitale of slimme meter. Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete. "Iedereen met een analoge meter mag zelf kiezen tussen een digitale of slimme meter. Het blijft dus mogelijk de slimme meter te weigeren, maar dan krijg je in plaats daarvan een andere digitale meter, die niet op afstand kan worden uitgelezen", zo laat Vereniging Eigen Huis weten.
Dit jaar ontvangen mensen met een analoge meter een brief van de netbeheerder over de vervanging van de oude meter. De netbeheerder vraagt in deze brief om te kiezen welke digitale of slimme meter u wilt en wanneer de monteur bij u langs mag komen om de meter te vervangen".
Het wetsvoorstel voor de Energiewet werd vorig jaar juni door de Tweede Kamer aangenomen. SP, Forum voor Democratie en JA21 stemden toen tegen. Afgelopen december ging de Eerste Kamer akkoord, waarbij toen alleen Forum voor Democratie en JA21 tegen stemden. Onlangs bleek dat tientallen Belgen vorig jaar door hun netbeheerder zijn aangeklaagd voor het weigeren van een digitale/slimme meter.
Alles bij de bron; Security
De Vlaamse distributienetbeheerder Fluvius is in 2024 tegen 34 Belgen een rechtszaak gestart omdat zij geen gehoor gaven aan het verzoek om een digitale meter te installeren. Naar 37.000 mensen werden aangetekende brieven gestuurd.
Fluvius en zijn dochterbedrijven installeerden in 2024 ruim een miljoen digitale meters voor elektriciteit en gas, die automatisch verbruiksgegevens doorgeven. De bedoeling is dat halverwege 2029 alle analoge meters in Vlaanderen vervangen zijn.
Wie na herhaaldelijk aandringen geen toegang verleent om de digitale meter te installeren, riskeert juridische stappen. In 34 gevallen leidde dat tot een rechtszaak, waaruit al drie vonnissen zijn gekomen. Deze drie mensen werden veroordeeld tot het binnenlaten van de installateur. Desnoods worden daarvoor een deurwaarder en slotenmaker ingeschakeld. De veroordeelde Belgen draaien ook op voor de gerechtskosten die Fluvius maakt.
Voordat het tot een rechtszaak komt, neemt Fluvius nog andere juridische stappen. 181 mensen kregen een ingebrekestelling van de juridische dienst van Fluvius, waarvoor 285 euro wordt gerekend. Wordt er dan nog geen toegang verleend, dan nemen de advocaten van Fluvius het over. Zij verstuurden vorig jaar nog eens 73 ingebrekestellingen, waarbij de kosten tot 308 euro oplopen. Pas als dan nog niet gereageerd wordt, volgt een rechtszaak.
Alles bij de bron; Tweakers
Netbeheerder Fluvius heeft dit jaar al 4.698 klachten ontvangen over de installatie van digitale meters. Dat is een forse stijging tegenover de 2.689 meldingen in 2022 en de 3.766 meldingen in 2023.
Ook verhoudingsgewijs piekt het aantal klachten. In 2022 ontving Fluvius over 0,3 procent van de geplaatste meters een klacht, in 2022 over 0,4 procent en dit jaar over 0,5 procent van de geplaatste meters.
“Afgelopen jaar werden zo’n 921.220 digitale meters geplaatst. Het is dus zeker mogelijk dat er problemen optreden”, erkent parlementslid Peter Van Rompuy.
Toch is het volgens hem belangrijk om het aantal klachten “tot het absolute minimum” te beperken. “Een goede opleiding en opvolging van de installateurs is dan ook noodzakelijk, net als een grondige kwaliteitscontrole. Wanneer er alsnog problemen voordoen dan is een goede opvolging aangewezen”, aldus Van Rompuy.
Alles bij de bron; deMorgen
Netbeheerders moeten de komende jaren in liefst 2,5 miljoen huishoudens de slimme meter alweer vervangen. Dat komt doordat het netwerk waarmee deze meters communiceren gaat verdwijnen. Die ingreep kost netbeheerders tientallen miljoenen euro's....
....Het vroegtijdig vervangen van al die meters levert een kostenpost van miljoenen euro's op....
"Het is een enorme kapitaalvernietiging", reageert energie-expert Ben Woldring van energievergelijker Gaslicht.com. "Wij als consument betalen daarvoor. Op je energierekening staat een post 'meterkosten' voor je slimme meter."
Alles bij de bron; NU
Met houtje-touwtje-maatregelen achteraf probeert de overheid onze privacy te beschermen tegen de datahonger van bedrijven. Alleen is diezelfde overheid niet zo consequent als het over het eigen privacybeleid gaat.
Het verplicht toestemming vragen (opt-in) beschermt consumenten in het digitale Wilde Westen waar allerlei partijen naar persoonlijke gegevens graaien. Maar de overheid zélf hanteert, als het zo uitkomt, een opt-outsysteem. Zo konden artsen op een huisartsenpost of op de eerste hulp tijdens de coronapandemie zonder toestemming van de patiënt inzage krijgen in het medisch dossier van de huisarts.
...Medische gegevens zijn per definitie privacygevoelig, stelt de AP. Het is de reden dat het voorstel voor een landelijk elektronisch patiëntendossier het in 2011 niet haalde in de Eerste Kamer. Het gevaar voor potentieel misbruik en schending van privacy was te groot, vond een meerderheid destijds.
Zo werd er ook lang gedacht over de slimme meter, die het energieverbruik in huis meet en vervolgens automatisch de standen doorstuurt naar de energieleverancier. Tot de overheid in 2015 besloot, wederom volgens een Europese richtlijn, dat in alle Nederlandse huishoudens zo’n meter moest komen in de strijd tegen klimaatverandering.
Deze slimme meter wordt aangeboden door netbeheerders en staat meteen ‘aan’, dat wil zeggen dat alle gegevens op afstand maandelijks door de leverancier kunnen worden uitgelezen. Wie bezwaar heeft, moet de uitleesfunctie zelf via een melding naar de netbeheerder uitzetten.
De overheid koos bewust voor dit opt-outsysteem om alle drempels weg te nemen voor het maandelijks laten uitlezen op afstand, in de veronderstelling dat Nederlanders dan veel zuiniger gaan leven. Inmiddels heeft 80 procent van de huishoudens een slimme meter, maar de besparing valt tegen, blijkt uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit 2021. ..
Netbeheerders en leveranciers hebben zelf veel profijt van al die persoonlijke gegevens van hun klanten – en daar gaat het zelden over. Zo kunnen ze het energieverbruik nauwkeuriger voorspellen en dus veel beter inkopen, en daarmee financiële voordelen boeken. Bovendien kan een netbeheerder de stroom op afstand afsluiten.
Binnenkort verdwijnt de zogeheten salderingsregeling voor huishoudens met zonnepanelen, waarmee het eigen verbruik verrekend wordt met de eigen opwekking. Tijdens een debat daarover wees Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) op het omstreden opt-outsysteem dat de overheid zelf in dit geval hanteert. ‘Met alle mogelijke argumenten die er zijn voor de energietransitie en de inzage in het energieverbruik, hebben we ook te maken met de privacy van mensen en hebben we op heel veel andere vlakken juist opt-in, waarbij de mensen er actief voor kiezen.’ Huishoudens met zonnepanelen zijn straks verplicht een digitale of slimme meter te hebben. D66-minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie benadrukte dat consumenten daarmee wat hem betreft voldoende keuze hebben en vindt een opt-insysteem onnodig.
Maar mensen weten vaak niet eens weten wat er te kiezen valt.
Het voorstel van Leijten om het opt-insysteem voortaan toe te passen bij slimme meters haalde het niet. Dat is jammer. Een zelfverzekerde overheid zou consumenten ervan kunnen overtuigen om zelf actief te kiezen voor de uitleesfunctie. Want hoe nobel het doel – energiebesparing – ook is, de overheid moet de burger voorzien van informatie om een afgewogen keuze te kunnen maken. Ze moet ons beschermen tegen de datahonger van private bedrijven en daarin zelf het goede voorbeeld geven.
Alles bij de bron;VrijNederland [alleen op 17-05-2023 gratis te lezen]
Op 4 april 2023 ontving Vrijbit een brief van een van haar leden, dat de netbeheerder, na langdurige obstructie, akkoord was gegaan met het verwijderen van een ongewenste- zonder toestemming geplaatste- ‘slimme’ meter in Harlingen.
Na een uitputtende periode van bezwaar maken, waarin Vrijbit als adviseur optrad, had betrokkene de Geschillencommissie ingeschakeld, waarna de netbeheerder prompt alsnog instemde met de verwijdering van de 'slimme' meter en schriftelijk de vervanging door een meetinstallatie die niet op afstand uitleesbaar is bevestigde. In de brief werd iedereen die de plaatsing van een 'slimme' meter onacceptabel vind en tegenwerking ondervindt door de netbeheerder aangeraden om ook de Geschillencommissie in te schakelen.
Deze casus is al de zoveelste keer dat blijkt dat mensen, met hulp van Vrijbit, na zo'n anderhalf jaar bakkeleien en aan het lijntje gehouden te worden, uiteindelijk de gratis verwijdering van een ongewenste 'simme' meter weten af te dwingen.
Omdat niet van iedereen, die ook bezwaar heeft tegen een 'slimme'meter installatie in huis, verwacht kan worden dat men zo'n uitputtende juridische strijd aangaat, heeft Vrijbit de Autoriteit Persoonsgegevens in 2022 gevraagd om erop toe te zien dat voortaan de netbeheerders vooraf toestemming moeten vragen. Vooralsnog stribbelt ook deze toerzichthouder tegen door geen zienswijze te willen publiceren en te weigeren om handhavend op te treden tegen netbeheerders die geen toestemming vooraf vragen. De bezwaarprocedure van Vrijbit hiertegen is in volle gang.
Ook de minister die gevraagd is toestemming vooraf te verordenen is daartoe niet bereid en blijft bij het standpunt dat het voldoende is dat mensen in principe volgens de wet een weigeroptie hebben.
Alles bij de bron; Burgerrechtenvereniging Vrijbit
Klanten die geen digitale meter wilden, werden tot voor kort vriendelijk aangemaand om er toch een te laten installeren. Maar de weigeraars worden nu een stuk harder aangepakt. Netbeheerder Fluvius heeft al enkele duizenden aangetekende brieven verstuurd naar gezinnen die hardnekkig weigeren om een digitale meter te laten plaatsen. In het allerslechtste geval volgt een dagvaarding voor de rechtbank.
De invoering van de digitale meter is verplicht. De Vlaamse overheid heeft aan Fluvius de opdracht gegeven om tegen uiterlijk 2029 bij elk gezin digitale meters voor elektriciteit en gas te installeren. Voor Vlaanderen zijn dat 6,1 miljoen toestellen.
Betekent dit dat je als klant het recht niet hebt om de digitale meter te weigeren? “Dat recht heb je inderdaad niet, behoudens enkele uitzonderingen."
Alles bij de bron; deMorgen
Slimme meters blijken niet feilloos. Bij een steekproef bleek dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren en sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.
Sommige gasmeters kunnen bij een laag verbruik tot 30 procent procent meer verbruik registreren. Dat is in deze energiecrisis natuurlijk, zacht gezegd, heel vervelend. Ook elektriciteitsmeters raken soms van de wijs door eenvoudige elektronica als dimmers. Het verbruik wordt dan te hoog, of te laag gemeten.
Je kunt de slimme (electriciteits)meter zelf controleren. Druk daarvoor alle aardlekschakelaars in en draai de gaskraan dicht. Het verbruik moet nu nul zijn.
Schakel nu één groep zonder verborgen verbruikers (zoals wifi of een deurbel) weer in en zet bijvoorbeeld een strijkijzer van 1200 Watt aan. De meter zou nu tijdens het opwarmen ongeveer 1,2 kWh verbruik moeten laten zien.
Als je daarna de meter verdenkt kun je de netbeheerder vragen de slimme meters te komen controleren. Dat kost ruim 500 euro. Als er inderdaad sprake is van kapotte meters, dan krijg je dat geld terug.
De netbeheerders zullen een bewezen slechte meter vervangen voor een nieuw exemplaar. Dan wordt het verbruik gemeten en vergeleken met het eerdere verbruik. Vervolgens wordt er een berekening op losgelaten die tot een correctie leidt. Het energiebedrijf zorgt vervolgens voor de terugbetaling.
Als een slimme meter eenmaal hangt blijft ie. Op verzoek schakelt de netbeheerder wel het automatisch uitlezen uit. Meterstanden moeten dan weer handmatig doorgegeven worden.
Wie zonnepanelen heeft, moet zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd een slimme meter verplicht in de meterkast hebben.
Alles bij de bron; AD