Klanten van de Haarlemse sociale dienst hebben te weinig grip op de verwerking van gevoelige privégegevens.De sociale dienst beschikt over veel privacygevoelige gegevens van klanten.

Om het klanten en instanties makkelijker te maken heeft de overheid Suwinet in het leven geroepen. Dat is een landelijke databank met gegevens over bijna alle Nederlanders over bijvoorbeeld woningbezit, uitkeringen of autobezit. Overheidsinstanties, zoals sociale diensten en UWV, maken veel gebruik van Suwinet. 

Ook inzage krijgen in het dossier is omslachtig. Na een schriftelijk verzoek daartoe krijgen klanten binnen twee weken een uitnodiging om de stukken af te halen bij de gemeente. In februari werd van 650.000 Nederlanders een of meer keer het digitaal klantdossier opgevraagd.
In het klantdossier kunnen fouten staan, maar Haarlemse uitkeringsgerechtigden wordt niet gewezen op het correctierecht dat ze hebben.  

Verantwoordelijk wethouder Jan Nieuwenburg (PvdA) ziet geen reden de klanten daar in de toekomst wel op te gaan wijzen. Als reden geeft de gemeente op dat klanten zoveel informatie te verwerken krijgen ’dat mensen de informatie niet meer lezen en niet meer kunnen opnemen’.  

Alles bij de bron; haarlemsdagblad