Minister Beljaarts van Economische Zaken is geen voorstander van het standaard uitschakelen van gerichte advertenties voor internetgebruikers, zoals GroenLinks-PvdA wil.
Volgens het Kamerlid Kathmann verdienen grote bedrijven 'dikke centen' door uitgebreide profielen te maken met allerlei informatie van internetgebruikers. "Dit is enorm gevaarlijk voor je privacy en ook voor je veiligheid. Maar zolang het voor big tech loont om je zo te profileren, zullen ze dat blijven doen.", aldus Kathmann. De DSA verbiedt gerichte advertenties aan kinderen.
"Gezien het feit dat liegen over je leeftijd zo makkelijk is, is het dan niet logisch om gerichte advertenties standaard voor iedereen uit te zetten? Is dit niet de enige manier waarop je zeker weet dat onlinekinderrechten niet worden geschonden? Wat mij betreft werken we toe naar een verdienmodel waarbij gericht adverteren überhaupt niet meer mogelijk is, te beginnen met de grote platforms", merkte het Kamerlid op.
Kathmann stelde dat het standaard uitzetten van gerichte advertenties voor iedereen de beste weg is en vroeg vervolgens de minister of die zich hiervoor wil inzetten.
Het GroenLinks-PvdA-Kamerlid liet daarop weten dat gericht adverteren op kinderen verboden is, maar dit nog niet te handhaven valt. "Ja, er zijn mensen die heel blij zijn met gerichte advertenties. Maar we gaan die ook niet verbieden. De mogelijkheid staat alleen uit. Als je die als volwassene dan wel wilt, zet je die aan", ging ze verder.
"Ik zie de oplossingsgerichtheid", reageerde minister Beljaarts. Toch is hij geen voorstander van het standaard uitschakelen van gerichte advertenties.
Alles bij de bron; Security