Het bekendste Nederlandse slachtoffer van identiteitsdiefstal is niet goed geholpen door de overheid en andere betrokken organisaties, zo concludeert de Nationale ombudsman.
In 2005 werd de nieuw aangevraagde identiteitskaart van Remko de Haas uit een postcontainer gestolen. De gemeente vroeg snel een nieuwe identiteitskaart voor de man aan, maar stelde hem niet op de hoogte van de diefstal van de andere kaart.

De dief schreef op zijn naam een bedrijf bij de Kamer van Koophandel in, dat vervolgens schulden maakte. BKR Tiel registreerde schulden op zijn naam en er kwamen deurwaarders langs.
Voor hulp en een oplossing van zijn problemen, richtte de man zich tot de betrokken instanties: het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de gemeente Heeze-Leende, Kamer van Koophandel, politie en TNT-post.

Deze namen allen geen verantwoordelijkheid en verwezen de man voor een oplossing steeds van het kastje naar de muur, aldus de Nationale ombudsman.

 

Lees verder bij de bron; security.nl

Ombudsman persbericht

Het rapport