De overheid lapt (eigen) regels over de bescherming van gegevens aan de laars. Dat blijkt uit een interne rapportage van het Ministerie van Justitie. De fouten worden door opsporingsdiensten gemaakt bij het opvragen en gebruiken van gegevens van klanten van telefoon- en internetdiensten. Jaarlijks worden zo’n drie miljoen gegevens opgevraagd van telecom-klanten (naam, adres, telefoonnummer, mailadres).

...De rapportage bevestigt het beeld van eerdere jaren. Aanbevelingen en afspraken om het beter te doen, blijken niet of nauwelijks te worden opgevolgd. Een veel voorkomende fout is dat niet wordt nagegaan of de vraag om de privacy-gevoelige gegevens rechtmatig is. Een andere zich herhalende onrechtmatigheid is dat niet bevoegde ambtenaren de databank met de gegevens gebruiken...

...De weerstand van de overheid ten aanzien van duidelijkheid over privacy-gevoelige informatie is groot. De overheid wil het liefst haar gang gaan, in haar bijkans ongebreidelde wens om big brother te worden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.frieschdagblad.nl 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha