Veertig Nederlandse gemeenten, waaronder de vier grootste, werken aan een landelijke databank voor parkeren. In de databank, die beheerd moet worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), zouden vergunningen en betalingen voor kort parkeren worden gekoppeld aan autokentekens.

Dit zegt Rick Warnar van databankontwikkelaar Denion: „Het is efficiënter alle parkeergegevens op één plek te verzamelen." De gemeenten hebben het ministerie gevraagd de RDW-databank beschikbaar te stellen. Warnar: „Een koppeling van parkeerrechten met een kenteken werkt heel goed en de RDW heeft alle kentekens."

Verkeer en Waterstaat bestudeert het initiatief. „Pas als we weten wat de bedoeling is, kunnen we iets zeggen over de privacyaspecten van de koppeling van de gegevens", zegt een woordvoerster van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Het CBP gaf vorig jaar zijn zegen aan een pilotproject in Slotervaart, waarbij parkeerders bij betaling hun kenteken moesten invoeren in een automaat en zo in een databank.

Amsterdam nam gisteren 600 digitale automaten in gebruik. Wie parkeert, betaalt elektronisch en voert in de automaat zijn kenteken in. Die gegevens gaan naar een gemeentelijke databank, met daarin kentekens van kortparkeerders en vergunninghouders. Controleurs rijden dan in een auto met scanner langs en registreren voor welke auto niet is betaald.

Ja...en dan een koppeling leggen met de DataBase van de kilometer-registratie...vervolgens met het CJIB... daaarna met die van..... enz, enz. Tegen de tijd dat het CBP wakker schrikt is er al zoveel gekoppeld dat het op enig punt wel 'recht te praten is' en komen we er dus niet meer vanaf...en weet de overheid precies wanneer en welke route een voertuig heeft afgelegd. Ben je op die tijd net op een verkeerde plaats...ben je automatisch een verdachte !!

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha