De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stelt zich te streng op tegen bedrijven die persoonlijke data van klanten verzamelen voor commerciële doeleinden. Dat stellen juristen en datahandelaren. 'Het leidt ertoe dat ook bedrijven die zich verantwoordelijk willen gedragen straks nauwelijks nog zaken kunnen doen', zegt Axel Arnbak, advocaat bij De Brauw.

Vorige maand stelde toezichthouder AP echter dat ‘zuiver commerciële belangen’ en 'winstmaximalisatie' geen reden zijn om persoonsgegevens te mogen verwerken. Volgens Gerrit-Jan Zwenne en Rob van Eijk botst de opstelling van de AP met recente uitspraken van het Europees Hof en het standpunt van andere toezichthouders in Europa. Die laten bedrijven meer ruimte om op grond van commerciële motieven data te verzamelen. Zij concluderen dat de Autoriteit marktwerking in de data-economie onmogelijk maakt...

...De AP ziet geen tegenstelling tussen zijn standpunt en uitspraken van het Europees Hof. De hoofdregel in Europa is dat iedere verwerking van persoonsgegevens een inbreuk is op het fundamentele recht op bescherming van die gegevens, stelt de toezichthouder.

De Consumentenbond juicht de 'betere privacybescherming' door de AP toe. De bond wijst op ING, die betalingsgegevens van klanten wil gaan gebruiken om aanbiedingen te doen. Een voorbeeld hoe bedrijven de AVG ‘in hun eigen voordeel uitleggen en maar al te vaak klakkeloos hun commerciële doeleinden aanvoeren als gerechtvaardigd belang.’ De bond vreest ‘een glijdende schaal’.

Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha