De nieuwe Europese privacywetgeving dwong ook de krant om in de spiegel te kijken. De krant, en moederbedrijf de Persgroep, verzamelde (en verzamelt) op tal van manieren uw gegevens en verdient daar geld mee. Hoe zit dat? En wat gaat daarin veranderen?

De krant leeft van wat u maandelijks of in de kiosk betaalt maar ook van de data die u achterlaat na een bezoek aan de site of app. De krant verzamelt uw gegevens voor advertentiedoeleinden: om u een abonnement te verkopen of een gerichte reclame van derden te kunnen tonen. Marco van de Weg, ‘dataleader’ van de Persgroep Nederland benadrukt dat de uitgever nooit persoonsgegevens doorverkoopt of doorgeeft aan de adverteerders.

De Europese privacywet, in 2016 aangenomen en nu van kracht, stelde mediabedrijven voor een enorme opgave. Wie de wet afpelt, kan een dwingende opdracht ontwaren: verschaf helderheid. Overal waar een bedrijf gegevens ‘verwerkt’ (opslaat, analyseert, inzet voor marketing, doorverkoopt) moet worden uitgelegd dat dit gebeurt en waarom.

Wie op de link ‘privacy’ klikt, komt terecht bij het ‘privacy statement’ van de Persgroep. De kritische klant doet er goed aan de tekst te lezen. In die verklaring staat onder andere dat de Persgroep van u een ‘samengesteld profiel’ maakt. Zo’n profiel wordt ‘op basis van postcode verrijkt met socio-demografische gegevens zoals bijvoorbeeld leeftijds- en inkomenscategorieën’ - die koopt de Persgroep van externe partijen. Een van de doeleinden is ‘doelgericht adverteren’.

Adverteerders konden jarenlang via websites van de Persgroep gegevens ongemerkt wegsluizen. De AVG heeft uitgevers doen beseffen dat hier een eind aan moet komen, zegt Van de Weg. De achterdeurtjes moeten dicht en dat is inmiddels officieel beleid. Een ‘cookiescanner’ gaat nu geregeld controleren of adverteerders zich daaraan houden.

Uiteindelijk heeft de klant de macht. Via het online formulier op consumentenrecht.persgroep.net/nl kunt u inzicht krijgen en de Persgroep vragen uw gegevens te wijzigen of te wissen. En vindt u geen (of naar uw mening onvoldoende) gehoor, dan kunt u eenvoudig een klacht indienen met een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Alles bij de bron; Volkskrant


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha