Overheid, Politiek & Wetgeving
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De grootste politieke partij van de gemeenteraad in Den Haag, wil experimenteren met een online gebiedsverbod voor drillrappers. Maar wat is eigenlijk een 'online' gebiedsverbod? Waar komt het idee vandaan? En is het plan juridisch haalbaar?
Bij een online gebiedsverbod wordt een persoon (tijdelijk) de toegang tot bepaalde sociale media of websites verboden. Ook een tijdelijk verbod op het doen van specifieke uitlatingen online behoort tot de mogelijkheden.
Het online gebiedsverbod zou specifiek gelden voor drillrappers. Bij een online verbod kunnen drillrappers geen berichten meer plaatsen. Ook wil de partij een zwarte lijst maken van drillrappers die oproepen tot geweld, met als consequentie dat de gemeente Den Haag hun optredens kan verbieden.
Een jaar geleden was de gemeente Utrecht de eerste met zo'n verbod, burgemeester Sharon Dijksma legde toen een 17-jarige een online gebiedsverbod op. Tijdens de avondklok in coronatijd verspreidde de tiener op sociale media opruiende berichten waarin hij jongeren opriep om te komen rellen. De burgemeester verbood hem om nogmaals online zulke oproepen te verspreiden, anders zou hem een boete van 2500 euro boven het hoofd hangen.
Het is nog de vraag of een online gebiedsverbod juridisch haalbaar is. Een burgemeester mag op straat een gebiedsverbod opleggen, maar online is dit nog onbekend terrein. Eerder bleek al dat zowel de burgemeester van Utrecht als de minister van Justitie en Veiligheid geen duidelijke wettelijke basis konden aanwijzen voor een gebiedsverbod.
Volgende week publiceert de Onderzoeksgroep Cybersafety een rapport waarin mogelijke juridische oplossingen voor een online gebiedsverbod geboden worden. In het rapport wordt gekeken naar de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV), waarin de gemeentelijke regels staan op het gebied van openbare orde en veiligheid.
Alles bij de bron; OmroepWest [thnx-2-Niek]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Raad van State (RvS) maakt zich zorgen over een wetsvoorstel dat het kabinet binnenkort wil indienen bij de Tweede Kamer. De organisatie zegt dat persoonsgegevens daarin onvoldoende worden beschermd en dat inbreuk wordt gemaakt op het intellectueel eigendom van wetenschappers.
De RvS adviseert het kabinet de wet nog niet in te dienen bij de Tweede Kamer, maar deze eerst op een aantal punten aan te passen.
Het kabinet voert met dit wetsvoorstel een Europese richtlijn uit, maar gaat hier volgens de RvS verder in dan nodig waar het gaat om wetenschappelijke gegevens.
De RvS vreest ook dat onder de nieuwe wet per ongeluk persoonlijke gegevens kunnen worden gedeeld. Data mogen alleen worden gedeeld als ze niet herleidbaar zijn tot personen. Dat kan bijvoorbeeld door iemands woonplaats en opleidingsniveau bekend te maken, maar niet de naam van diegene.
"Alleen, het is voorstelbaar dat anonieme gegevens later, met snellere en slimmere computers, alsnog teruggerekend kunnen worden tot de oorspronkelijke persoonsgegevens", zegt de RvS hierover.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liet zich in augustus ook al kritisch uit over het wetsvoorstel. Volgens de privacywaakhond maakt de wetswijziging het makkelijker om persoonsgegevens automatisch uit openbare registers te halen.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vrijdag stuurde minister Sigrid Kaag van financiën een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer die het banken mogelijk moet maken de transacties van hun klanten met elkaar te delen.
Dat moet helpen om criminelen op te sporen die hun drugs- of fraudegeld via rekeningen bij verschillende banken proberen wit te wassen. Maar de kritiek op een eerdere versie van dit wetsvoorstel was niet van de lucht. De Raad van State sprak van een ‘vergaande inbreuk op privacy’ van rekeninghouders, zonder dat duidelijk was hoe effectief het allemaal is. De Autoriteit Persoonsgegevens repte zelfs van ‘een bancair sleepnet’ en ‘een ongekende massasurveillance van Nederlanders’.
Kaag hoopt de nieuwe versie van het wetsvoorstel met wat aanpassingen toch door het parlement te krijgen. Zo is de hoeveelheid gegevens die banken straks mogen delen ingeperkt, en moet een bank de transacties van een klant eerst anonimiseren voordat die rijp zijn voor gezamenlijke analyse op verdachte betalingspatronen. Of de aanpassingen genoeg zijn om alle privacyzorgen van de Autoriteit Persoonsgegevens weg te nemen, is nog niet duidelijk. De waakhond moet het nieuwe voorstel eerst bestuderen.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bezwaar tegen voorgestelde wetswijzigingen die witwassen en terrorismefinanciering moeten voorkomen. De toezichthouder vindt het buitenproportioneel dat banktransacties van alle Nederlandse rekeninghouders vanuit een gecentraliseerde database worden gemonitord en spreekt van een bancair sleepnet.
De AP maakt zich zorgen om de bescherming en vertrouwelijkheid van klantgegevens indien de wijzigingen worden doorgevoerd in de Wet plan van aanpak witwassen. Het kabinet kwam eind juni 2019 met een eerste voorstel voor deze wet en vroeg de AP in december van dat jaar om een oordeel erover. In maart 2020 gaf deze organisatie een advies, dat pas nu is openbaar gemaakt.
In haar advies maakt de AP gehakt van de voorstellen. 'De voorgestelde uitbreidingen van de uitwisseling van persoonsgegevens met het oog op het verbeteren van de aanpak van witwassen voldoen niet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit', staat erin. 'Er is geen sprake van een redelijke verhouding tussen het doel van die maatregelen en de beperkingen van het recht op bescherming van persoonsgegevens.'
Het is onduidelijk waarom de AP haar advies pas na tweeënhalf jaar naar buiten brengt. De woordvoerder kon dit niet uitleggen. Wel is de zaak nu actueel. Op 7 oktober 2022 is de definitieve versie van het wetsvoorstel aangenomen in de ministerraad, wat betekent dat deze binnenkort aan de Tweede Kamer wordt gestuurd.
Volgens de woordvoerder blijft onduidelijk of het kabinet in het definitieve wetsvoorstel rekening houdt met het advies van de AP. 'Als de bezwaren niet zijn weggenomen, opent een nieuw wetsvoorstel de deur naar een ongekende massasurveillance van Nederlanders.'
Alles bij de bron; Computable
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Belangenorganisatie Privacy First hekelt de verdergaande gegevensuitwisseling tussen banken. Volgens de privacyvoorvechter is dat “bancaire sleepnet geen goed idee”. Privacy First noemt de gezamenlijke monitoring van transacties door de Nederlandse banken “grootschalige financiële surveillance van alle burgers” en wijst erop dat de banken nu al regelmatig de fout in gaan bij witwascontroles.
Verder haalt Privacy First een negatief advies over de plannen van de Raad van State uit begin 2021 aan. “De massale schaal waarop banktransacties gezamenlijk zullen worden gemonitord is ongekend en betekent een vergaande inbreuk op de vertrouwelijkheid van gegevens van burgers en bedrijven”, schreef het hoogste adviesorgaan van de Nederlandse regering toen. “Daarbij gaat het niet alleen om het recht op privacy. Deze monitoring kan ook leiden tot uitsluiting en discriminatie.”
Privacy First roept iedereen op om tegen het kabinetsplan te ageren.
Bron; Nieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Ondanks kritiek van de Raad van State wil het kabinet zorgen dat banken meer (transactie)gegevens van cliënten met elkaar kunnen uitwisselen om witwassen en financiering van terrorisme tegen te gaan. Het idee achter het kabinetsplan is om zo de druk, die uitgaat van de zogenaamde transactie-monitoring, op banken te verlichten.
Als er een gezamenlijke monitoring is, zou dat schelen in tijd, energie en kosten.
Ook andere instellingen zoals makelaars, belastingadviseurs, notarissen en advocaten zouden bepaalde informatie moeten gaan uitwisselen in het kader van het cliëntenonderzoek. Daarnaast komt er een verbod voor handelaren op contante betalingen voor goederen vanaf 3000 euro.
Al in 2021 uitte de RvS kritiek op het plan, omdat enkele maatregelen leiden tot vergaande inbreuken op de vertrouwelijkheid van gegevens van mogelijk miljoenen burgers en bedrijven.
De meningen van toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegeven, en ook de publieke opinie kan eraan bijdragen dat het voor beroepsgroepen moeilijker gaat worden om die data te delen.
Alles bij de bron; BNR
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De VVD heeft minister Yesilgoz van Justitie en Veiligheid om opheldering gevraagd over de gebrekkige logging bij de Belastingdienst wat onderzoek naar corrupt personeel zou hinderen. Ook wil de partij weten hoeveel medewerkers van de fiscus toegang tot de gegevens van burgers hebben en met hoeveel organisaties de database van de Belastingdienst is gekoppeld. De bewindsvrouw is gevraagd om de in totaal zestien Kamervragen met spoed te beantwoorden...
..."Klopt het dat de database van de Belastingdienst is gelinkt aan de bestanden van de Rijkdienst voor het Wegverkeer?", vragen Idsinga en Michon-Derkzen verder, die ook willen weten aan welke bestanden van andere instanties de database van de Belastingdienst nog verder is gekoppeld.
Hoewel Yesilgoz is gevraagd om met spoed te reageren staat voor het beantwoorden van Kamervragen een maximale termijn van drie weken.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Adriaansens van Economische Zaken roept Nederlanders op om vaker aangifte of melding van cybercrime te doen. Dat gebeurt nu vrij weinig, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research.
Zeven op de tien Nederlanders die met cybercrime privé te maken kreeg doet daar geen melding of aangifte van. Wanneer men dit wel doet, wordt er het meest melding bij de Fraudehelpdesk (16 procent) gedaan. Vijf procent doet aangifte bij de politie.
De voornaamste redenen om geen melding of aangifte te doen is dat men denkt dat het geen zin heeft (29 procent) of dat men het zelf wil oplossen (26 procent). Nederlanders ouder dan 40 jaar doen vaker wel een melding of aangifte. Onder de 40 jaar zegt men relatief vaak geen actie te ondernemen omdat ze het niet zo belangrijk vinden...
"Veel Nederlanders zijn bereid om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het uitvoeren van updates of bij het inloggen op systemen of apparaten. Dat alleen is niet voldoende. Het gaat er om dat we óók alerter zijn. Dus ik roep consumenten en bedrijven op om ook vaker online risico’s te melden en zeker het kleine mkb om digitale veiligheid een dagelijks onderdeel te laten zijn van hun ondernemerschap", aldus minister Adriaansens.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse privacytoezichthouder schrijft in een advies aan de minister dat de wet moet worden aangepast voor die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het advies gaat over de Wet toekomst accountancysector.
Onderdeel van de wet is dat accountantskantoren in bepaalde gevallen individuele accountants moeten beoordelen 'op basis van kwaliteitsindicatoren'. Die rapportages worden openbaar beschikbaar. Dat keurt de Autoriteit Persoonsgegevens af.
Het rapporteren over en vervolgens openbaar maken van prestaties op naam van de accountant levert 'een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken accountant op', schrijft de AP.
De toezichthouder zegt dat het huidige wetsvoorstel die privacyinbreuk niet rechtvaardigt. De minister kan niet aantonen dat de belangen van die kwaliteitsverbetering opwegen tegen de privacyinbreuken. Sterker nog, in het wetsvoorstel is die belangenafweging volgens de waakhond helemaal niet gemaakt.
Daarnaast zijn er te weinig manieren om de privacyimpact te beperken. De AP noemt daar verschillende opties voor, zoals de mogelijkheid een score aan te vechten voor die openbaar wordt. Zulke voorbeelden staan niet in het wetsvoorstel opgenomen. Tot slot ontbreekt een bewaartermijn in de wet waardoor niet duidelijk is hoe lang gegevens opgeslagen blijven.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het kabinet zal een motie van de Partij voor de Dieren die oproept tot het in stand houden van end-to-end encryptie uitvoeren en Europese voorstellen die end-to-end encryptie onmogelijk maken niet steunen. De motie werd met 128 stemmen voor en 22 stemmen tegen aangenomen. Alleen het CDA, ChristenUnie en de SGP stemden tegen.
Wel blijft wetenschappelijk onderzoek naar het verkrijgen van toegang tot versleuteld materiaal mogelijk. Dat laat minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer weten.
....Geregeld stellen experts dat inlichtingendiensten in een "gouden eeuw van surveillance" leven. Het aftappen van versleutelde berichten is lastiger geworden, maar zoveel andere vormen van surveillance zijn tegenwoordig veel eenvoudiger.
Daarnaast kan de metadata die wel beschikbaar is vaak zeer veel informatie over het privéleven van iemand prijsgeven en met wie, wanneer en op welk moment er is gecommuniceerd.
Alles bij de bron; Security