Minister Bruins informeert de Tweede Kamer over het beleid inzake bescherming van gezondheidsgegevens en gebruikers van applicaties (apps) waarin gezondheidsgegevens worden opgeslagen.
Bron; RijksOverheid
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een wetsvoorstel zodat gemeenten, zorgverleners en andere betrokken partijen de gegevens van 'kwetsbare burgers' eenvoudiger kunnen uitwisselen. Het huidige juridische kader voldoet hier niet voor...
...Het wetsvoorstel moet daar verandering in brengen zonder in te boeten op de privacyrechten van de burger. De minister schrijft in haar brief dat het niet de bedoeling is dat (overheids)organisaties meer bevoegdheden krijgen. "Dat betekent dat het juridisch kader voor de verkrijging van gegevens ten behoeve van opsporing en vervolging, dat is vastgelegd in het Wetboek van Strafvordering, in dit kader nadrukkelijk niet wordt aangepast", staat in de brief.
Het ministerie doet op dit moment onderzoek naar de gegevensverzameling en -verwerking en hoe lang de data bewaard mag worden.
Alles bij de bron; AGConnect
Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 2 augustus 2021 op de achterkant voorzien van een QR-code, meldt staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet wil het zichtbare burgerservicenummer (BSN) verwijderen uit het deel van de voorkant van de identiteitsdocumenten, dat door computers kan worden uitgelezen. Door het nummer op de voorkant te verwijderen en te vervangen door een QR-code op de achterkant, moet identiteitsfraude voorkomen worden.
Ook het BSN blijft op de achterkant zichtbaar, omdat burgers het op die manier makkelijk kunnen raadplegen of controleren. Dat is ook de reden dat het BSN achter de QR-code niet wordt versleuteld, schrijft Knops. "Om de QR-code te kunnen scannen, moet iemand het document in handen hebben. Omdat daarop ook het BSN zelf vermeld staat, is het niet zinvol om te verhinderen dat de QR-code uitgelezen kan worden."
Alles bij de bron; NU
Minister Ollongren (BZK) stuurt een brief over de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de beoogde aanpassing van wetgeving voor gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Dit is problematiek op meerdere gebieden als werk, schulden of zorg.
...Knelpunten ten aanzien van gegevensverwerking hebben gevolgen voor de dienstverlening
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meerdere malen kritiek geuit op het bestaande juridisch kader voor de gegevensverwerking ten behoeve van een integrale aanpak en samenwerking bij meervoudige problematiek in het sociaal domein.9 Zij stelt dat een expliciete wettelijke taak voor het college van Burgemeester & Wethouders om tot een dergelijke aanpak te komen ontbreekt, en daarmee een goede juridische grondslag conform (inmiddels) de AVG. De AP wijst er op dat toestemming van de cliënt om gegevens te delen onvoldoende is als grondslag vanwege de afhankelijke positie van de cliënt.
...Het kabinet heeft op basis van het bovenstaande geconcludeerd dat aanpassing van wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensverwerking nodig is. Hiertoe is het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy Sociaal Domein (UPP) gestart waarin de betrokken departementen, onder regie van mijn departement, en in overleg met de VNG, gemeenten en andere partijen, samen werken aan oplossingen.10 Het traject UPP richt zich niet op specifieke fenomenen maar op generieke knelpunten waarvoor een interdepartementale en interbestuurlijke aanpak nodig is ten aanzien van domeinoverstijgende meervoudige problematiek en die betrekking hebben op het brede sociaal domein.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Steeds minder gemeenten vragen via web- of e-mailformulieren om onnodige informatie. In 2017 ging nog 17 procent op dit vlak de fout in, vorig jaar 15 procent en dit jaar daalt het percentage verder naar 13 procent. En voor het eerst is er geen enkele gemeente meer die burgers verplicht hun burgerservicenummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag.
Een andere constatering is dat in 2018 de opmars van webformulieren ten koste van e-mail-bereikbaarheid was gestopt. Dit jaar blijken er toch weer meer gemeenten niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor burgers. Dat het contact met de burger ook goed kan verlopen, bewijzen de 119 gemeenten die niet alleen gewoon bereikbaar zijn per e-mail maar verder ook geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers, aldus Wij Verdienen Beter, een bureau dat onderzoek doet naar het functioneren van de overheid.
Alles bij de bron; Computable
Antwoorden op Kamervragen van de minister van Justitie en Veiligheid, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Defensie, op schriftelijke vragen over het advies van de AIVD over de nationale veiligheid en veiling 5G (ingezonden 16 juli 2019, nr. 2019Z15162)...
...Vraag 8; Klopt het dat u in uw brief van 26 april 2019 over C2000 schrijft dat u het advies van de AIVD om zo snel mogelijk over te gaan teneinde te komen tot een oplossing waarbij de afhankelijkheid van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld dat ze een offensief cyberprogramma voeren tegen Nederlandse belangen overneemt? Neemt u alle 8 de adviezen van
de AIVD over 5G ook over, zo nee, welke niet?
...De aanpak van het kabinet is landenneutraal. Dit betekent dat elke leverancier – ongeacht land van herkomst – moet voldoen aan de extra hoge eisen die worden gesteld aan leveranciers van diensten en producten in de kritieke onderdelen van de telecomnetwerken.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Staatssecretaris Van Veldhoven beantwoordt Kamervragen over het bericht 'Anonieme OV-chipkaart is niet anoniem, betoogt Michiel Jonker'.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Deze week vond in de Tweede Kamer (Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat) een interessant 'rondetafelgesprek' plaats over de toegang tot data in het openbaar vervoer. Naarmate de hoeveelheid data (waaronder persoonsgegevens) in het openbaar vervoer toeneemt, is er sprake van een toenemende druk om deze data met diverse partijen te delen. Dit staat op gespannen voet met het recht op privacy van de individuele reiziger.
Privacy First maakt zich al jaren sterk voor het recht op privacy en anonimiteit in het openbare domein, waaronder het openbaar vervoer. Wij reageerden daarom direct positief op de uitnodiging van de Tweede Kamer om aan dit rondetafelgesprek deel te nemen.
Aan alle deelnemers werd verzocht om vooraf hun voornaamste standpunten kenbaar te maken middels korte position papers (maximaal twee A4). Klik HIER voor de position paper van Privacy First (pdf) en HIER voor de position papers van de overige genodigden, waaronder CBS, Translink en reizigersvereniging Rover.
Hier kunt u alvast de video van de volledige sessie terugkijken en uw eigen conclusies trekken.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 15.000 privacyklachten ontvangen, meer dan het eigenlijk aankan, zo heeft de toezichthouder vandaag bekendgemaakt. Het aantal klachten is bijna 60 procent meer dan in de tweede helft van 2018.
Ook het aantal internationale klachten nam sterk toe. De meeste klachten (32 procent) gaan over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Zakelijke dienstverleners (46 procent), de overheid (14 procent) en de it-sector (13 procent) zijn de partijen waar het meest over wordt geklaagd.
De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het aantal binnengekomen klachten groter is dan het kan afhandelen met de huidige onderzoekscapaciteit. Hierdoor is in de loop van de maanden een achterstand ontstaan in de behandeling van klachten. Volgens de toezichthouder moet er vanwege de toegenomen hoeveelheid klachten een oplossing komen, waar het inmiddels met het ministerie van Justitie en Veiligheid in gesprek over is.
Alles bij de bron; Security
Verzekeraars mogen ouders met kinderen die zelden naar de tandarts gaan wél brieven sturen. Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) zag hier eerder niks in. "Ik zie allerlei bezwaren vanuit privacy", zei hij. Maar die bezwaren zijn er helemaal niet.
De Autoriteit Persoonsgegevens laat weten dat dit best kan. Verzekerden hebben een contract met een zorgverzekeraar. In principe mag volgens de privacywet alles worden gedaan wat nodig is om dat contract netjes uit te voeren, meldt de woordvoerder. "Bij het contract hoort ook dat er een goed en open contact is tussen de contractpartners.
Ze stelt dat Bruins de privacyregels in dit geval 'te streng' interpreteert.
Alles bij de bron; RTL