De regelgeving om witwassen en terrorisme te bestrijden, maakt zelfs de braafste burger een potentiële verdachte, stelt Hendrik Gommer, gepromoveerd jurist staatsrecht...
....De Wwft blijkt een griezelige wet. In de jacht op witwassers en terroristen krijgen banken, notarissen en advocaten de opdracht onderzoek te doen naar cliënten. De onwetende burger zal denken dat dat een goede zaak is. Witwassers moeten worden aangepakt en de organisaties zullen vast en zeker zorgvuldig met hun vergaande bevoegdheden omgaan.
De praktijk is anders. Zodra je beroepsgroepen bevoegdheden toekent, zitten er altijd mensen tussen die hun bevoegdheden ongelimiteerd inzetten. Dat ondervond ik onlangs weer bij het verkopen van mijn huis....
...twee dagen voor het passeren van de aktes, kreeg zowel de koper als ik een verzoek om te bewijzen dat ons geld niet afkomstig was van criminele activiteiten. Wij moesten afschriften van al onze bankrekeningen overleggen. Dat heb ik geweigerd. Van de rekeningen valt immers een groot deel van mijn privéleven af te lezen. Ik heb mondeling aangegeven waar ik het geld vandaan had. Daarmee zou de kous af moeten zijn. Navraag bij andere notarissen wijst uit dat dat bij een deel van hen het geval is. Na een stevige discussie was ook mijn notaris overtuigd.
“Totdat de voorschriften van de Wwft voldoende zijn uitgekristalliseerd, ga ik aan de veilige kant zitten”, lichtte mijn notaris toe. Door aan de ‘veilige kant’ te gaan zitten, doet de notaris echter een onnodige inbreuk op de privacy van betrokkenen. Daardoor kantelt het broze evenwicht tussen de eisen van de Wwft aan de ene kant en privacyrichtlijnen aan de andere kant. Opeens zit de notaris aan de ónveilige kant van het recht op privacy.
Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) controleert of notarissen zich aan de richtlijnen houden, maar de toezichthouder gaf toe dat er níet wordt gecontroleerd of de notaris proportioneel handelt en de privacyrichtlijnen voldoende in de gaten houdt.
De spuigaten staan met deze wet dus volledig open. Verscherpte regelgeving blijkt in toenemende mate onze vrijheden en privacy aan te tasten. Het is daarom óók de taak van hoogopgeleide juristen om de grenzen van nieuwe regelgeving te bewaken. Doen we dat niet, dan leven we binnenkort in een politiestaat, waar privacy en vrijheid niet meer bestaan.
ABN Amro heeft alvst miljoenen gereserveerd om alle klanten nog eens door te lichten. U weet dus wat u kunt verwachten.
Alles bij de bron; Trouw
Minister Hoekstra van Financiën is vanwege de vele zorgen over de privacy van ondernemers als gevolg van de invoering van het UBO-register met de Kamer van Koophandel tot twee aanvullende maatregelen gekomen. De identificatie van raadplegers van het register wordt verbeterd met betrouwbaarder identificatiemiddelen en uiteindelijk belanghebbenden krijgen inzicht in hoe vaak hun informatie wordt geraadpleegd. Dat schrijft de minister in de nota naar aanleiding van het verslag UBO-register die hij vrijdag samen met de nota van wijziging aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
‘De onrust waar de leden naar verwijzen, houdt vooral verband met de privacy van ondernemers’, constateert de minister. ‘.... Tegelijkertijd vind ik de privacy van betrokkenen belangrijk. Daarom is in het wetsvoorstel al voorzien in registratie van personen die om informatie verzoeken, en moet hiervoor een vergoeding worden betaald. Verder kunnen alleen de Financiële inlichtingen eenheid (FIUNederland) en bevoegde autoriteiten op natuurlijke personen zoeken in het register.’
Alles bij de bron; Accountancy-van-Morgen
Bestaande wet- en regelgeving is voldoende om de privacy van gebruikers van techproducten en -diensten te beschermen, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming op Kamervragen over Apple Siri laten weten.
Om het privacybewustzijn van burgers te vergroten komt er in het voorjaar van 2020 een publiekscampagne over de privacyrisico’s bij het gebruik van digitale applicaties. De campagne zal aandacht besteden aan de risico’s die burgers lopen als ze persoonlijke data via allerlei apps delen.
Alles bij de bron; Security
Minister Grapperhaus stuurt een brief naar de Tweede Kamer over de toepassing van technologieën rond het uitwisselen van passagiersgegevens in het kader van de opsporing.
Bron; RijksOverheid
....Samenvatting position paper Patiëntenfederatie
De Patiëntenfederatie geeft in de position paper aan dat er steeds meer plekken komen waar gezondheidsgegevens door anderen dan hulpverleners worden bewaard, zoals in Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s). De Patiëntenfederatie betwijfelt of deze gegevens bij deze partijen voldoende beschermd zijn.
Daarnaast merkt de Patiëntenfederatie op dat de patiënt of consument (hierna: de zorggebruiker) door deze ontwikkelingen steeds meer zelf de beschikking krijgt over deze gegevens. De Patiëntenfederatie vraagt in de position paper aandacht voor het gevaar van het onder druk zetten van een zorggebruiker om toestemming te geven om medische gegevens te delen. Bijvoorbeeld door (semi-) overheden, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, justitie, inlichtingendiensten of commerciële partijen. De Patiëntenfederatie vraagt zich af of de zorggebruiker altijd sterk genoeg is om deze druk te weerstaan. De Patiëntenfederatie merkt daarbij op dat gegevens die buiten de zorgsector worden opgeslagen niet onder het medisch beroepsgeheim vallen.
Om te waarborgen dat degenen die de gezondheidsgegevens van zorggebruikers bewaren prudent met deze gegevens omgaan, en om zorggebruikers te sterken in het weerstaan van druk, stelt de Patiëntenfederatie maatregelen voor.
Deze hebben enerzijds betrekking op het inzetten op bewustwording van zorggebruikers. Anderzijds stelt de Patiëntenfederatie voor om wettelijk vast te leggen:
- een medisch beroepsgeheim voor de beheerder van gezondheidsgegevens, bestaande uit een geheimhoudingsplicht, een verschoningsrecht en toezicht en handhaving daarop (in de position paper “het patiëntengeheim” genoemd);
- een verbod op het onder druk zetten van een zorggebruiker om medische gegevens te delen, en toezicht en handhaving daarop;
- technische normen:
o alle organisaties die gezondheidsgegevens verwerken moeten voldoen aan de norm voor informatiebeveiliging NEN 7510; en
o er moet een verplichte NEN-norm komen die gaat over de consequenties van de verplichting dat systemen ontworpen moeten worden met privacy als uitgangspunt.
Bron; RijksOverheid
Minister Bruins informeert de Tweede Kamer over het beleid inzake bescherming van gezondheidsgegevens en gebruikers van applicaties (apps) waarin gezondheidsgegevens worden opgeslagen.
Bron; RijksOverheid
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een wetsvoorstel zodat gemeenten, zorgverleners en andere betrokken partijen de gegevens van 'kwetsbare burgers' eenvoudiger kunnen uitwisselen. Het huidige juridische kader voldoet hier niet voor...
...Het wetsvoorstel moet daar verandering in brengen zonder in te boeten op de privacyrechten van de burger. De minister schrijft in haar brief dat het niet de bedoeling is dat (overheids)organisaties meer bevoegdheden krijgen. "Dat betekent dat het juridisch kader voor de verkrijging van gegevens ten behoeve van opsporing en vervolging, dat is vastgelegd in het Wetboek van Strafvordering, in dit kader nadrukkelijk niet wordt aangepast", staat in de brief.
Het ministerie doet op dit moment onderzoek naar de gegevensverzameling en -verwerking en hoe lang de data bewaard mag worden.
Alles bij de bron; AGConnect
Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 2 augustus 2021 op de achterkant voorzien van een QR-code, meldt staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet wil het zichtbare burgerservicenummer (BSN) verwijderen uit het deel van de voorkant van de identiteitsdocumenten, dat door computers kan worden uitgelezen. Door het nummer op de voorkant te verwijderen en te vervangen door een QR-code op de achterkant, moet identiteitsfraude voorkomen worden.
Ook het BSN blijft op de achterkant zichtbaar, omdat burgers het op die manier makkelijk kunnen raadplegen of controleren. Dat is ook de reden dat het BSN achter de QR-code niet wordt versleuteld, schrijft Knops. "Om de QR-code te kunnen scannen, moet iemand het document in handen hebben. Omdat daarop ook het BSN zelf vermeld staat, is het niet zinvol om te verhinderen dat de QR-code uitgelezen kan worden."
Alles bij de bron; NU
Minister Ollongren (BZK) stuurt een brief over de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de beoogde aanpassing van wetgeving voor gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Dit is problematiek op meerdere gebieden als werk, schulden of zorg.
...Knelpunten ten aanzien van gegevensverwerking hebben gevolgen voor de dienstverlening
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meerdere malen kritiek geuit op het bestaande juridisch kader voor de gegevensverwerking ten behoeve van een integrale aanpak en samenwerking bij meervoudige problematiek in het sociaal domein.9 Zij stelt dat een expliciete wettelijke taak voor het college van Burgemeester & Wethouders om tot een dergelijke aanpak te komen ontbreekt, en daarmee een goede juridische grondslag conform (inmiddels) de AVG. De AP wijst er op dat toestemming van de cliënt om gegevens te delen onvoldoende is als grondslag vanwege de afhankelijke positie van de cliënt.
...Het kabinet heeft op basis van het bovenstaande geconcludeerd dat aanpassing van wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensverwerking nodig is. Hiertoe is het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy Sociaal Domein (UPP) gestart waarin de betrokken departementen, onder regie van mijn departement, en in overleg met de VNG, gemeenten en andere partijen, samen werken aan oplossingen.10 Het traject UPP richt zich niet op specifieke fenomenen maar op generieke knelpunten waarvoor een interdepartementale en interbestuurlijke aanpak nodig is ten aanzien van domeinoverstijgende meervoudige problematiek en die betrekking hebben op het brede sociaal domein.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Steeds minder gemeenten vragen via web- of e-mailformulieren om onnodige informatie. In 2017 ging nog 17 procent op dit vlak de fout in, vorig jaar 15 procent en dit jaar daalt het percentage verder naar 13 procent. En voor het eerst is er geen enkele gemeente meer die burgers verplicht hun burgerservicenummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag.
Een andere constatering is dat in 2018 de opmars van webformulieren ten koste van e-mail-bereikbaarheid was gestopt. Dit jaar blijken er toch weer meer gemeenten niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor burgers. Dat het contact met de burger ook goed kan verlopen, bewijzen de 119 gemeenten die niet alleen gewoon bereikbaar zijn per e-mail maar verder ook geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers, aldus Wij Verdienen Beter, een bureau dat onderzoek doet naar het functioneren van de overheid.
Alles bij de bron; Computable