Minister Agema (VWS) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) en de ontwikkeling van 'Mijn gezondheidsoverzicht'.
Kamerbrief over voortgang persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) en 'Mijn gezondheidsoverzicht'
Kamerbrief over Nationale strategie gezondheidsinformatiestelsel
Kamerbrief over agenda databeschikbaarheid in de zorg
Alles bij de bron; RijksOverheid
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is kritisch op een wetsvoorstel van het kabinet voor de grensoverschrijdende uitwisseling van medische gegevens via het Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL).
Het wetsvoorstel regelt de wettelijke taak en de grondslagen voor gegevensverwerking voor het Nationaal Contactpunt voor eHealth. De European Health Data Space (EHDS) zal straks van het contactpunt gebruikmaken. De EHDS is een voorstel van de Europese Commissie voor het delen van medische gegevens in de Europese Unie in een gemeenschappelijk gebruikt formaat. Burgers die niet willen dat hun medische gegevens via dit systeem worden uitgewisseld moeten hier actief bezwaar tegen maken.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft het wetsvoorstel getoetst en heeft wegens meerdere punten bezwaar tegen het wetsvoorstel.
Zo is onduidelijk met welke derde partijen NCPeH-NL gegevens mag uitwisselen.
Ook mist een duidelijke beschrijving van de eisen waar die derde partijen aan moeten voldoen.
Verder moet in de wet staan dat NCPeH-NL controleert of patiënten hun zorgverlener toestemming hebben gegeven voor het delen van hun medische gegevens. Deze eis staat nu alleen in de memorie van toelichting.
Een ander onderdeel dat de AP kraakt is dat in het conceptwetsvoorstel het onduidelijk of zorgverleners gegevens van hun patiënt uit eigen land mogen opvragen bij zorgverleners uit een ander Europees land. De toezichthouder wil dat dit duidelijk in de wettekst of memorie wordt gemaakt. De AP heeft de bezwaren kenbaar gemaakt aan minister Agema van Volksgezondheid.
Alles bij de bron; Security
De Woonbond en KNMG zijn kritisch over een nieuw wetsvoorstel, waardoor woningcorporaties medische en strafrechtelijke gegevens van huurders zouden mogen verwerken. Met het wetsvoorstel wil de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening het voor corporaties gemakkelijker maken gegevens met zorgverleners en gemeenten uit te wisselen.
Corporaties kunnen hun huurders dan beter helpen als zij ondersteuning nodig hebben, zo luidt de verklaring van het ministerie. Dat zou het welzijn van bewoners en de leefbaarheid van wijken verbeteren.
Het delen van gegevens werkt volgens het voorstel twee kanten op. Zo kan een corporatiemedewerker die vaak in de wijk is, een zorgverlener informeren dat een bewoner hulp nodig heeft. Maar corporaties kunnen ook gegevens van zorgverleners ontvangen als huurders ondersteuning nodig hebben.
Artsenfederatie KNMG en huurdersorganisatie Woonbond uitten afgelopen week hun zorgen in reactie op het wetsvoorstel. De artsenfederatie is vooral bezorgd over de privacy van kwetsbare patiënten van zorgaanbieders. Het voorstel zou leiden tot ‘te ruime bevoegdheden’ voor woningcorporaties om gezondheidsgegevens te mogen verwerken en een ‘zeer ruime bewaartermijn’ voor een groot deel van de gegevens.
De KNMG wijst erop dat zorgverleners een medisch beroepsgeheim hebben. Om te voorkomen dat dit wordt uitgehold, moet het wetsvoorstel geheimhouding van en vertrouwelijke omgang met gezondheidsgegevens verzekeren, aldus de federatie. Het wetsvoorstel zou daar onvoldoende waarborgen voor bieden.
‘Voorkomen moet worden dat niet-medisch geschoolde medewerkers van corporaties vrijelijk kunnen beschikken over vertrouwelijke gezondheidsgegevens’, stelt de federatie.
Ook de Woonbond heeft ‘grote bezwaren’ tegen het voorstel dat er nu ligt. De organisatie vindt net als KNMG dat het recht op privacy van huurders en woningzoekenden sterk wordt aangetast en noemt die aantasting ‘disproportioneel’.
‘Het kan niet de bedoeling zijn dat corporaties de zorgtaken van zorg en welzijn overnemen. Daar zijn corporaties niet verantwoordelijk voor, daar zijn corporatiemedewerkers niet voor opgeleid en het creëert een ongelijkheid tussen corporatiehuurders en andere inwoners van een gemeente.’
Het wetsvoorstel ging op 12 november in consultatie, wat betekent dat iedereen online mag reageren op het voorstel.
Alles bij de bron; FD [inloggen noodzakelijk] [Thnx-2-Niek]
Niemand was er op bedacht, de mokerslag die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zou uitdelen aan het project Oorlog voor de rechter. De deadline voor de online openstelling van het archief van de strafdossiers van 450.000 ‘verdachte Nederlanders’ in de Tweede Wereldoorlog, zouden vanaf januari 2025 openbaar en online doorzoekbaar zijn.
Ook Aleid Wolfsen, bestuursvoorzitter van de AP, rook lange tijd geen onraad. Toch stak hij er vlak voor die deadline een stokje voor. Want de duizenden nog levende personen die in die dossiers voorkomen hebben recht op privacy. Zolang zij nog leven, mag er niet onbeperkt digitaal gesnuffeld worden in de strafdossiers. Op straffe van sancties, was de waarschuwing van Wolfsen aan verantwoordelijk minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, NSC) eind november.
De waarschuwing kwam onverwacht. Wolfsen zelf wist van het project, volgde de berichtgeving erover in de media maar liet zich, naar eigen zeggen, geruststellen. Want het leek allemaal zo zorgvuldig en in de media was er geen wanklank, blikt Wolfsen terug. „Alles leek te getuigen van buitengewoon zorgvuldige voorbereiding, alles leek in lijn met geldende wetgeving.”
Totdat Wolfsen zich afgelopen najaar realiseerde dat het hele archief „zonder één drempel, zonder waarborgen voor de hele wereld toegankelijk zou worden. Een archief met gevoelige persoonsgegevens over strafrechtelijke antecedenten, politieke kleur of seksuele geaardheid. ” Waarna de stekker uit het project getrokken werd. De digitalisering van al die strafdossiers gaat door, de meer dan 50 miljoen pagina’s in het archief worden één voor één gescand. Maar de toegankelijkheid online komt er niet. Wie door de databestanden wil zoeken, móét van de AP een belang kunnen aantonen, nu en in de toekomst....
...Wolfsen kent die kritiek. Nabestaanden van slachtoffers moeten wat hem betreft toegang krijgen tot hun dossiers. Maar hij houdt toch vast aan de privacybescherming van de levenden in het archief, voormalige verdachten, slachtoffers of getuigen. „Ook als het om tachtig jaar oude dossiers gaat. Je kunt toch niet zeggen: ‘U bent nu 90 jaar oud, uw privacy doet er minder toe?’ En je kunt over een archief van een half miljoen mensen ook niet zeggen: we tillen wat minder zwaar aan die grondrechten, omdat het om zo’n kleine groep gaat op een totaal van een half miljoen mensen.”
....De vraag blijft waarom er niet veel eerder aan de bel is getrokken en heel veel betrokken op het laatste moment voor het blok worden gezet.
„Ik las het recent verschenen rapport van de staatscommissie van professor Henk Kummeling over de gebroken beloftes van de rechtsstaat. Het rechtsstatelijke besef bij politici en ambtenaren is tanende, is een van zijn conclusies. En dat heeft hier ook een rol gespeeld. Betrokkenen waren zich er onvoldoende van bewust dat er grondrechten in het geding zijn. Wie zich daar niet van bewust is, denkt: ach, het is de Archiefwet en ik weeg zelf een beetje wat wel of niet kan. Maar dat kan hier niet, het gaat hier om rechtsstatelijke afwegingen.”
„Als wij niet hadden bestaan, was het een zaak voor de rechter geweest. Maar dit is nou precies waar we voor zijn opgericht. Als er grondrechten in het geding zijn, kun je niet zeggen: we maken onze eigen afweging en we zien wel wat de rechter ervan vindt.”
Alles bij de bron; NRC
News-Service Europe B.V. (NSE) – ooit het snelst groeiende online berichtenplatform van Nederland – sleept vandaag Stichting BREIN voor de rechter.
De voormalige usenetprovider eist een aanzienlijke schadevergoeding, omdat zij eind 2011 door de auteursrechtwaakhond gedwongen werd haar activiteiten te staken. Met een uitspraak van de Hoge Raad is definitief vast komen te staan dat BREIN in 2011 onrechtmatig heeft gehandeld door NSE doelgericht te torpederen.
Met het abrupte einde van NSE’s platform verloor het volledige team haar baan en bleven de oprichters achter met hoge kosten. Zij zoeken nu volledige compensatie voor de schade, die wordt geraamd op enkele miljoenen euro’s. zo meldt NSE op zijn website.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Het kabinet wil met de Wet toezicht ondersteunende rapportage AFM de toezichthouder de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Dat zou de poort openen naar een meer data gedreven werkwijze bij de AFM.
“Dit betekent dat onder meer banken, verzekeraars, hypotheekadviseurs en andere financiële dienstverleners en beleggingsinstellingen regelmatig data over hun klanten aan de AFM moeten gaan geven. De AFM kan deze data dan gebruiken bij het toezicht. Maar het wetsvoorstel dat dit regelt, schiet tekort”, oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Persoonsgegevens moeten worden gepseudonimiseerd voordat ze bij de AFM belanden, licht de privacywaakhond toe. Zo kunnen data moeilijker naar individuen worden herleid. “Maar deze essentiële waarborg ontbreekt in het wetsvoorstel. Een verbod op ‘re-identificatie’ moet daarom expliciet in de wettekst worden opgenomen.”
Een ander pijnpunt voor de AP is dat niet duidelijk is of de data die naar de AFM gaan, ook zullen worden doorgegeven aan DNB. Dat is onder bepaalde voorwaarden toegestaan, “maar het huidige wetsvoorstel gaat niet in op de vraag of data inderdaad gedeeld zullen worden met DNB en hoe dat zich zou verhouden tot de Wft. Hier is duidelijkheid nodig.”
Alles bij de bron; AccountancyVanmorgen
In deze brief leest u over de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). De Wegiz is een onderdeel van de NVS. De wet verplicht zorgaanbieders om bepaalde gegevensuitwisselingen elektronisch uit te wisselen....
....Voortgang gegevensuitwisselingen Meerjarenagenda (MJA) Wegiz
De MJA Wegiz is tot stand gekomen in samenwerking met het zorgveld en op advies van het Informatieberaad Zorg. Op de MJA Wegiz staan geprioriteerde gegevensuitwisselingen die we in heel Nederland verplicht elektronisch willen laten verlopen. Behalve dat de gegevens moeten worden uitgewisseld tussen zorgaanbieders, worden ze waar mogelijk ook aan de burger beschikbaar gesteld via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO).
Met een PGO heeft een burger meer inzicht in de eigen gezondheidsgegevens en kan daarmee meedenken en -beslissen over wat voor hem of haar de beste zorg is.
Nadat het besluit is genomen dat bepaalde gegevens elektronisch moeten worden uitgewisseld, wordt deze gegevensuitwisseling uitgewerkt in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)....
...De BasisgegevenssetZorg (BgZ) is een samenvatting van (medische) gegevens over een patiënt die in elk onderdeel van het zorgproces van belang is. De BgZ is de eerste gegevensuitwisseling die verplicht elektronisch én gestandaardiseerd moet gaan verlopen. Het beschikbaar stellen van de BgZ-gegevens aan de PGO van de patiënt is onderdeel van de verplichting...
...We bereiden ons met de Wegiz ook voor op de European Health Data Space (EHDS). De Wegiz richt zich vooral op gegevensuitwisseling tussen zorgverleners (primair gebruik). De EHDS is breder en richt zich bijvoorbeeld ook op databeschikbaarheid voor andere doelen zoals wetenschappelijk onderzoek en beleidsontwikkeling (secundair gebruik).
Ik ben bezig met een impactanalyse van de EHDS op de lopende Wegiz-trajecten. Daarmee wil ik onderzoeken hoe de verplichtingen uit de EHDS meegenomen kunnen worden in de implementatie van de Wegiz.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Minister Agema (VWS) informeert de Tweede Kamer over wanneer de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een zorgverlener zal vragen om doorbreking van het medisch beroepsgeheim voor onderzoek.
Met ingang van 1 januari 2025 treedt de Verzamelwet gegevensverwerking VWS grotendeels in werking. Tijdens de plenaire behandeling in uw Kamer op 5 september jongstleden kwam meermaals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: IGJ) ter sprake. De IGJ ziet toe op de kwaliteit en de veiligheid van de zorg.
In het debat werden diverse vragen gesteld over de relatie tussen goed onderzoek door de IGJ en de noodzaak en evenredigheid om daartoe in sommige gevallen een zorgverlener te vragen zijn medisch beroepsgeheim te doorbreken.
Kort samengevat, is het antwoord op die vraag dat de IGJ een zorgverlener zal vragen om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, als dat:
• noodzakelijk is voor goed onderzoek door de IGJ; en dit
• ook proportioneel is; de informatie kan op geen enkele andere, minder vergaande manier worden verkregen.
Voor alle gegevens die de IGJ op deze manier verkrijgt, rust er op de ambtenaren van de IGJ een geheimhoudingsplicht.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Het kabinet wil dat politie de bevoegdheid krijgt om stelselmatig informatie te vergaren uit publiek toegankelijke bronnen. Een wetsvoorstel dat hiervoor moet zorgen zou in de eerste helft van volgend jaar in consultatie moeten worden gebracht, zo laat minister Van Weel van Justitie en Veiligheid in het Tweede halfjaarbericht politie 2024 weten (pdf) daarnaast wordt "Met prioriteit wordt parallel gewerkt aan de mogelijkheid om in het kader van de openbare orde handhaving de politie ook toegang tot besloten app- en chatgroepen te geven", laat de minister verder weten.
De minister merkt op dat de politie ten behoeve van de openbare orde informatie mag vergaren zolang hiermee niet een min of meer volledig beeld van het persoonlijk leven ontstaat. "Dit beeld ontstaat in de online wereld al snel. De bevoegdheden van de politie om mee te kijken in online groepen zijn daarnaast afhankelijk van de mate van beslotenheid van zo’n groep. De politie heeft namelijk op dit moment geen wettelijke bevoegdheid om ten behoeve van de openbare ordeverstoring toegang te krijgen tot besloten groepen", voegt de bewindsman toe. Voor de opsporing van misdrijven mag de politie dit wel.
Alles bij de bron; Security
De informatiebeveiliging van bijzondere informatie bij de NCTV en de politie was niet op orde, zo stelt de Auditdienst Rijk (ADR) op basis van onderzoek.
Daarnaast moeten de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding) en de politie beter voorbereid zijn op misbruik door medewerkers met gerechtvaardigde toegang tot bijzondere informatie. Eind vorig jaar werden twee personen aangehouden op verdenking van het bezitten en naar buiten brengen van staatsgeheime informatie.
Het onderzoeksrapport is nu deels gepubliceerd (pdf). Enkele passages uit het rapport zijn niet openbaar gemaakt omdat die de belangen van de Staat kunnen schaden of veiligheidsrisico’s kunnen opleveren omdat concreet inzicht wordt gegeven in de operationele werkwijze van de politie, zo stelt minister van Weel van Justitie en Veiligheid.
Uit het rapport blijkt dat procedures en maatregelen onvoldoende werden nageleefd, er onvoldoende alertheid was op mogelijk misbruik en de samenwerking tussen verantwoordelijke onderdelen onvoldoende was. Voor het onderzoek keek de Auditdienst Rijk naar de situatie zoals die was op 1 oktober vorig jaar.
Van Weel heeft de Auditdienst Rijk gevraagd aanvullend onderzoek te doen bij de NCTV naar de opvolging van de aanbevelingen en waar nodig aanvullende aanbevelingen te doen.
Alles bij de bron; Security