De Nederlandse autoriteiten hebben Apple vorig jaar 106 keer om informatie van toestellen gevraagd, waarbij gegevens van 496 verschillende toestellen werden gezocht. Dat blijkt uit het nieuwste transparantierapport van Apple. Informatie van 45 toestellen werd uiteindelijk overhandigd.

Naast apparaatverzoeken werden er ook zestien verzoeken gedaan om gebruikersgegevens. In elf gevallen besloot Apple de gevraagde informatie te overhandigen. Accountverzoeken hebben betrekking op informatie over iemands iTunes- of iCloud-account, zoals naam en adres. In bepaalde gevallen wordt er ook om iCloud-content gevraagd, zoals foto's, e-mail, back-ups van iOS-apparaten, documenten, contacten, kalenders en bookmarks.

Verder reageerde Apple zes keer op een noodverzoek van de politie. Het gaat dan om dataverzoeken die in noodgevallen worden gedaan, bijvoorbeeld om iemands leven te redden of lichamelijk letsel te voorkomen.

In het rapport over de tweede helft van 2016 vermeldt Apple ook voor het eerst "Financial Identifier Requests". Het gaat dan om verzoeken van de politie die in opdracht van Apple-klanten onderzoek naar frauduleuze creditcardtransacties doen waarbij Apple-producten en diensten werden aangeschaft. Bij deze verzoeken worden vooral transactiegegevens gezocht. Van juli tot en met december vorig jaar deed de politie drie van dergelijke verzoeken, waarbij 46 "financial identifiers" waren opgegeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om creditcardnummers. In alle gevallen verstrekte Apple de gevraagde informatie.

Alles bij de bron; Security