In reactie op het verzamelartikel over de OV-chip en een discussie die in het NRC op gang gekomen is mailde de voorzitter van Vrijbit onderstaande reactie;

Met het OVchipkaart syteem moet je niet enkel betalen voor je vervoer, maar ook voor toegang tot het station en voor respect van je privacy. De OVchip is daarbij ook niet enkel meer een betaalsysteem maar uitgebreid naar een gedrag- registratiesysteem van de reizigers. Persoonlijke gegevens waar niemand iets mee nodig heeft worden 7 jaar lang vastgelegd. Zelfs van mensen die vrij reizen hebben. Gegevens over op welk tijdstip men onderweg is, hoe vaak men reist, van waar naar waar, met welke frequentie, met welke tussenstops en tijdsmarge, in gezelschap van welke personen enz. Allemaal informatiemateriaal wat dient om gedragsprofielen van reizigers samen te stellen. Liefst ook nog gekoppeld aan bankgegevens van allen die niet contant betalen en video- opnames van bewakingscamera’s met gezichtherkennende software. En bij studenten ook digitaal gekoppeld aan hun Burgerservicenummer en studiegegevens.

Omdat veiligheids- inlichtingendiensten over al deze gegevens kunnen beschikken, en Justitie de gegevens op kan eisen - ook na de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van Translink tegen het OM- wordt een vervoersysteem zo ingezet als een verlengde lange arm van de politie. Een extra middel van de semi-overheid om de burgers in ons land, die zich verplaatsen, als potentieel verdachten in de gaten te kunnen houden.

 Er zijn mensen die daar niet blij mee zijn. Die hun fundamentele grondrecht, om ongestoord en onbespied te kunnen gaan en staan waar men wil, gerespecteerd willen zien.(art 8 EVRM)

Zonder dat zij daarvoor extra moeten betalen. Zonder de financiële sanctie dat het systeem reductiemogelijkheden via abonnementen heeft afschaft waardoor de bescherming van de persoonlijke vrijheid alleen voor kapitaalkrachtigen behouden blijft.

 Onze leden zijn nog steeds ‘niet om’ en ook niet van plan om een fan van de OV-chipkaart te worden. Sterker nog we hebben er last van. In Rotterdam en Amsterdam omdat men daar nu een uur vervoer moet betalen als men één halte wil meerijden met bus of tram. Bij de NS omdat het tonen van een kortingskaart te samen met een geldig vervoersbewijs niet wordt geaccepteerd en men bij controle van reizigers eist dat zij hun kaart laten uitlezen door een chip-uitleesapparaat. Menigeen heeft bij weigering, om op deze wijze zijn gedrag te laten registreren, al aanvaringen gehad met conducteurs. Waarbij mensen werden geïntimideerd, bedreigd, boetes kregen uitgedeeld, de trein uit werden gezet of werden overgedragen aan de Spoorweg politie.

Al jaren zijn Vrijbitleden in de slag met de NS om na aanmaak van abonnementkaarten de pasfoto en digitale opslag daarvan te laten verwijderen uit de administratie. Volgens de bindende uitspraak van de Geschillencommissie OV een recht, maar nog steeds weigert NS deze optie bij het aanvragen van een abonnement aan te bieden.

En dat dus allemaal omdat het systeem er voor ‘het gemak van de reiziger’ moest komen en men hier niet zoals in andere landen gewoon twee betaalmogelijkheden naast elkaar wenste te laten bestaan.

OV-chip… geen knip voor de neus waard!