Een lezer, schrijft onder het voorgaande stukje een bericht van het reisfront. Ik vind dat zo ongelooflijk, zo ongepast wat de NS kennelijk heel gewoon vindt, dat ik haar ervaring hier letterlijk herhaal.

Een treinconducteur was zo vriendelijk om op zijn display te tonen wat hij zag na een simpele handeling met mijn chipkaart (vroeger bedoeld als kaartjescontroleur): naast de abonnementsgegevens, geldigheidsduur van de kaart, geboortedatum etc, zag hij ook in welke bussen, in welke steden, en op welke tijd ik die dag gereisd had. Ik ben nog vergeten te vragen of hij bij doorklikken ook kon kijken naar de vorige dagen.

Er is dus geen privacy meer.

De conducteur hoeft alleen maar te zien of ik betaald heb voor de rit die ik maak. De overige gegevens zijn privé. Of is dit vast voor het geval we de trein gaan slopen of het stadion in brand steken? Een land van 16 miljoen verdachten. Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig niet.

De bron van dit artikel; Marc Chavannes in het NRC

Later reageert NS bij monde van hun Privacy Compliance-bewaker

NS zegt:
woensdag 9 december 2009, 16:31 uur

Beste Mensen,

Inderdaad zijn de laatste 10 ‘reistransacties’ voor zichtbaar. De privacywetgeving verplicht NS om gegevens foutvrij en met open vizier te verwerken. Reizigers beschikken over inzage- en correctierechten. Wat in deze blog wordt gezien als een privacyprobleem, is dus niets anders dan naleving van de privacywet.

Hieraan zitten vooral ook praktische aspecten. Dankzij de 10 laatste reistransacties kan iedereen snel en gemakkelijk controleren of hij/zij niet verkeerd wordt afgerekend. De functionaliteit is tegelijkertijd bedoeld om zwartrijden tegen te gaan (anti-fraude). Conducteurs hebben een wettelijke opsporingstaak.

En om volledig te zijn: in het OV-chipkaartgeheugen worden behalve de 10 laatste reistransacties óók een servicenummer, geboortedatum (i.v.m. leeftijdskorting), reisrecht (bijvoorbeeld voordeelurenkorting) en/of kaartsaldo opgeslagen. De chip bevat *geen* naam- en adresgegevens. Wie thuis is in privacybescherming herkent de aanpak als Privacy by Design.

NS steekt veel tijd en energie in privacybescherming – ook ‘dieper’ in het OV-chipkaartnetwerk. Wie maximale privacybescherming wil, heeft altijd de keuze voor de 100% anonieme OV-chipkaart. Bij overtreding van de regels heeft iedere reiziger het recht om een privacyklacht in te dienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.

Met vriendelijke groet,

....
Privacy Compliancebewaker NS

 

 

 

 

 

NederlandseSpoorwegenA


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha