OV chipkaart

De NS heeft de OV-chipkaart misbruikt om persoonsgegevens te verzamelen voor marketingdoeleinden. Ook gegevens van zogenaamd anonieme OV-chipkaarthouders zijn verzameld. Als ze hun saldo via de website van de NS activeerden, werden hun e-mailadressen voor reclamedoelen gebruikt. Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Zo werd reizigers niet om toestemming gevraagd om de informatie te gebruiken. Ook hield de NS een gedetailleerd beeld bij van het reisgedrag van OV-chipkaarthouders, terwijl de voorwaarden juist moeten voorkomen dat een beeld ontstaat van wie op welk tijdstip waar heeft gereisd.

De NS krijgt geen boete of een andere vorm van straf opgelegd omdat inmiddels maatregelen zijn getroffen. De verzamelde e-mailadressen van ‘anonieme’ OV-chipkaarthouders zouden zijn vernietigd. De spoorvervoerder is hierdoor niet meer in overtreding, stelt het CBP.

Alles bij de bron; nrc

De RET heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een boete van 120.000 euro betaald omdat het de reisgegevens van studenten met een OV-chipkaart bewaarde. Het CBP had RET in juni 2011 een last onder dwangsom opgelegd voor het in strijd met de wet bewaren van reisgegevens.

De RET bleek in juni inderdaad de maximale bewaartermijnen te hebben ingevoerd, maar had de reisgegevens niet vernietigd of afdoende geanonimiseerd. De vervoerder verklaarde de reisgegevens te anonimiseren, maar het bleek toch mogelijk om reizigers te identificeren en onbegrensd te volgen. De RET gaat wel in bezwaar tegen de boete.

Alles bij de bron; security

 

De kilometerprijs voor reizen met het openbaar vervoer in de regio Haaglanden is begin juli met ruim 11 procent gestegen. Tegenvallende opbrengsten van de ov-chipkaart zijn daarvoor de oorzaak. Dat bevestigt een zegsman van het gewest Haaglanden tegenover NU.nl.

De tarieven zijn voor de regio Haaglanden per 30 juni aangepast. Een kilometer in de bus of tram kostte voorheen nog 12 cent, nu is dat 13,4 cent. Dat komt neer op een stijging van 11,6 procent. Wel wijst de zegsman erop dat de stijging per reis procentueel lager ligt, omdat er bij reizen ook nog een opstaptarief geldt. Dat tarief stijgt nu niet mee, maar werd in januari wel al met 11 procent verhoogd.

De verwachting is dat de kosten voor openbaar vervoer in de regio Haaglanden nog verder omhoog gaan. Ook zal er gesneden worden in de dienstverlening.

Alles bij de bron; nu

Het papieren treinkaartje moet blijven totdat alle kinderziektes met de ov-chipkaart zijn opgelost. De Kamer wil onder meer dat er één klachtenloket komt waar reizigers met problemen met de ov-kaart zich kunnen melden. Ook moet het dubbele opstaptarief van tafel. Dat dubbele tarief vormt nu een probleem voor mensen die overstappen van een trein van de NS naar een trein van een andere aanbieder. 

Alles bij de bron; automgids

De voorwaarden van de OV-chipkaart zijn duidelijk. Een kaart waarop je reist mag op ieders naam staan, zolang het daarop geplaatste abonnement maar op je eigen naam staat. Met iets ander bewoordingen is dit terug te lezen in de voorwaarden van TLS en NS. Helaas heeft een medewerker van NS er toch voor gekozen om mijn kaart niet te accepteren en heeft deze mijn OV chipkaart ingenomen. 

Gezien de vreemde situatie waarin in nu terecht ben gekomen, waarbij:

  • Servicemedewerkers de voorwaarden niet kennen.
  • Contact met een medewerker 10 cent per minuut kost.
  • Ik geen OV-chipkaart hebt.
  • Zelfs de persvoorlichters niet reageren

Heb ik een YouTube video gemaakt waarin ik dit verhaal nog eens uitleg. 

Lees het volledige artikel bij de bron; vraagalex [met nog veel meer OV-chip leed] (Thnx-2-Alex)

Het aantal boetes dat TransLinkSystems en de vervoersbedrijven aan reizigers uitdelen, blijft vooralsnog stijgen. Dat blijkt uit cijfers over 2011 die het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft gepubliceerd. Als een reiziger vergeet uit te checken (of dit is niet mogelijk door een storing) in bus, tram of metro, wordt er standaard 4 euro afgetrokken. Bij een uitcheckfaal na een treinreis is de boete 20 euro.

En juist bij de NS blijft het percentage dat niet kan of vergeet uit te checken onverminderd hoog, rond de 2 procent van alle ritten. Het is niet bekend of het aantal reizigers die na een boete restitiutie vraagt is toegenomen. Het uitcheckprobleem en de miljoeneninkomsten voor de vervoerders uit de boetes staat al twee jaar op de politieke agenda. Destijds werd de ophef gesust met de belofte dat het percentage niet-uitcheckers na gewenning aan de nieuwe OV-chipkaart vanzelf omlaag zou gaan. Maar die daling blijft vooralsnog uit. 

Alles bij de bron; webwereld 

De VVD-bewindsvrouw is het met Brenninkmeijer eens dat het beboeten van jaarkaarthouders leidt tot onbegrip. „Het feit dat deze groep wat tijd of plaats betreft nooit buiten hun reisrecht kunnen reizen, onderscheidt deze groep reizigers van alle andere reizigers die met een abonnement reizen”, schrijft ze.

Ondanks hun jaarkaart is besloten dat mensen met zo'n abonnement hun ov-chipkaart toch in en uit moeten scannen. Op die manier kan de verdeling van de inkomsten over de verschillende vervoerders worden bepaald. Niet inchecken betekent onder de huidige regelgeving dat er sprake is van een ongeldig vervoerbewijs voor de betreffende reis.

 Schultz heeft de vervoerders gevraagd om coulant te zijn als jaarkaarthouders vergeten in of uit te checken.

Alles bij de bron; telegraaf 

Vervoersbedrijf Connexxion wil geen belang nemen in het bedrijf achter de ov-chipkaart, ook niet als dat aandeel gratis is. Dat heeft Connexxion-bestuurder Richard Dujardin gezegd.

Dujardin vindt de kaart wel goed, maar de prijs ervan staat hem tegen. Volgens hem opereert het bedrijf, Trans Link Systems (TLS), zonder regie of toezichthouder, en wentelt TLS de meerkosten af op de reiziger. De chipkaart zou openbaar moeten worden aanbesteed. Een IT-bedrijf kan dan inschrijven op het beheer ervan en legt vervolgens verantwoording af aan een toezichthouder. 

Alles bij de bron; automgids 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha