OV chipkaart

Toezichthouder ACM wil dat de overheid versneld de ov-chipkaart volledig invoert en het papieren kaartje afschaft. De reden dat de ACM van het papieren kaartje af wil, is dat het de NS meer informatie geeft dan andere vervoerders. Het bedrijf kan die informatie over andere trajecten oa gebruiken bij aanbestedingen, redeneert de ACM. Hoe de NS daar voordeel bij heeft, blijft onduidelijk.

Door het papieren kaartje af te schaffen en de ov-chipkaart verplicht te stellen voor alle reizen in de trein, vervalt dit voordeel voor de NS en is concurrentie beter mogelijk, zo luidt het advies. Het is nog onduidelijk of de regering en de NS het advies zullen opvolgen. De verantwoordelijke staatssecretaris Mansveld wil eerst onderzoeken of mensen die weinig met de trein reizen en toeristen niet de dupe worden van het verplicht stellen van de ov-chipkaart.

De nieuwe chipkaart is al jaren onderwerp van discussie. De kaart maakt het mogelijk om bij te houden wie waarheen reist, wat vragen rondom de privacy oproept.

Alles bij de bron; Tweakers

Ons huidige OV-chipkaartsysteem mist voldoende realtime terugkoppeling van transactiegegevens naar de reiziger. De reiziger kan zo moeilijker keuzes maken in zijn eigen reisgedrag. Het niet op tijd terugkoppelen van die gegevens maakt het ook voor marketeers moeilijker om het gedrag van reizigers met tariefdifferentiatie te beïnvloeden. De komst van de NFC-chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches kan hier echter in de nabije toekomst uitkomst bieden. Dat zegt directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting Group.

Huisman: “Wat we met het huidige systeem kunnen doen, is prikkelmomenten bij het in- en uitchecken inbouwen. Als een reiziger incheckt of de kaart uitleest bij een automaat, zou er bijvoorbeeld getoond kunnen worden hoeveel minuten het nog duurt totdat de korting van het daltarief ingaat. Bij het uitchecken kunnen we melden hoeveel euro’s de reiziger had kunnen besparen, door eerder of later te reizen. Zo is de reiziger meer bewust van de keuzes die hij maakt.”

“Verder zou je in het geval van een persoonlijke kaart, bij Reizen op Rekening en natuurlijk met instemming van de reiziger na een week een overzicht kunnen sturen, met informatie over hoe vaak iemand in de spits rijdt. Daarbij kunnen we informatie geven over hoeveel geld een reiziger had kunnen besparen”, legt Huisman uit.

Alles bij de bron; OVPro

De ov-chipkaart is duurder voor vervoerders dan het oude papieren kaartje. Dat zeggen vervoerders. De verwachting was juist dat de ov-chipkaart goedkoper zou zijn, omdat het een gecentraliseerd systeem is voor betaling in het openbaar vervoer.

De vervoerders noemen geen getallen, maar het systeem zou voor vervoerders 'nodeloos ingewikkeld en kostbaar' zijn, zo zegt vervoerder Connexxion. Veolia wil ook een makkelijkere manier van afrekenen, zoals het systeem van zones in bussen, aldus de vervoerder. 

Al sinds de invoering van de ov-chipkaart klinkt er kritiek op de kaart, waarmee gebruikers voor elke vorm van openbaar vervoer moeten kunnen in- en uitchecken. De grootste bezwaren waren onder meer stille prijsverhogingen, privacybezwaren en de gebrekkige beveiliging van de chip van de eerste generatie ov-chipkaarten.

Alles bij de bron; Tweakers

Vervoerders verdienen samen meer dan 30 miljoen euro aan reizigers die vergeten uit te checken, veel meer dan tot nu toe werd gedacht. Wie met een ov-chipkaart reist, betaalt bij het inchecken een instaptarief bij wijze van borg; 4 euro in de bus, metro en tram en 10 tot 20 euro in de trein. Bij het uitchecken wordt dat verrekend met de feitelijke reiskosten. Wie vergeet uit te checken of dat door een storing niet kan, is de borg kwijt.

Zo'n 1 procent van de reizigers vergeet uit te checken, zeggen ov-bedrijven in de krant. Reizigers kunnen hun geld terugvragen, maar slechts 10 procent doet dat. Consumenten- en reizigersorganisaties als Rover en Voor een Beter OV vinden dat de miljoenen op een simpele en klantvriendelijke manier volledig moeten terugvloeien naar de reiziger.

Alles bij de bron; NU

Voorpaginanieuws op donderdag: 'Ov-chipkaart weer gekraakt'. Ook andere media pakken er groots mee uit. Klopt het nieuws wel? Is er inderdaad sprake van een nieuwe hack?

De belangrijkste reden waarom de 'nieuwe ov-chipkaart-hack' weinig om het lijf heeft, is dat er feitelijk niets nieuws omhanden is. Het is een hack die vijf jaar oud is en die in een nieuw jasje is gestoken. Het is immers al veel langer mogelijk om in te checken, ov-chipkaarten te klonen en je saldo op te hogen. Die hack werkt na al die jaren nog steeds, zolang de incheckpaaltjes en de apparatuur van bijvoorbeeld conducteurs nog niet zijn aangepast....

....Als 'bewijs' voor de claims, heeft ITDev een filmpje online geplaatst en dat is een kopie; het origineel werd afgelopen zomer door iemand anders online geplaatst. Dat lijkt te bevestigen dat het om een hoax gaat.

Alles bij de bron; Tweakers

Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt in de beantwoording van kamervragen reisgegevens op de anonieme OV-chipkaart geen persoonsgegevens, terwijl het College bescherming persoonsgegevens (CBP) reisgegevens juist wel zo ziet. 

Toch is het maar helemaal de vraag of Mansveld het hierbij bij het juiste eind heeft. “Het reisgedrag van iemand is sowieso een persoonsgegeven. Welke reis ik afleg of u aflegt met de trein zegt iets over u”, aldus een zegsvrouw van het CBP. "Als een ander dat via het overzicht van een bepaalde persoon kan zien dan zou dat inderdaad een persoonsgegeven kunnen zijn."

Voor D'66-kamerlid Stientje van Veldhoven, die ook de eerdere Kamervragen stelde, stelt naar aanleiding van de beantwoording en de reactie van het CBP opnieuw Kamervragen. "Ik kan u zeggen dat ik niet zo blij was met die antwoorden" Van Veldhoven is van mening dat burgers het recht moeten hebben om anoniem te reizen op een OV-chipkaart. "Als het College bescherming persoonsgegevens aangeeft dat het toch persoonsgegevens zijn dan heeft de staatssecretaris zeker nog wat uit te leggen."

Alles bij de bron; Nu

Vraag 2 ;  Klopt het dat alle reisbewegingen met een anonieme OV-chipkaart zijn na te gaan met alleen een kaartnummer en vervaldatum?

Antwoord 2  ; Om de reisbewegingen van een anonieme OV-chipkaart na te kunnen gaan moet eerst een online transactieoverzicht aangevraagd worden. Daarvoor moet de aanvrager zich eerst registreren voor Mijn OV-chipkaart op www.ov-chipkaart.nl. Nadat het account is geactiveerd, kan aanvrager inloggen en één of meerdere OV-chipkaarten toevoegen aan dit account.

Hiervoor is alleen het 16-cijferige kaartnummer en de verval- c.q. geldigheidsdatum nodig. Deze gegevens staan op de kaart. Deze gegevens zijn nodig om te controleren of het om een geldige kaart gaat, andere gegevens van een anonieme OV-chipkaart zijn niet nodig en niet bekend bij TransLink Systems (TLS).

Vraag 3   ; Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat het reisgedrag op basis van alleen deze gegevens in te zien is?

Antwoord 3  ; Nee, ik deel de mening niet. 

Kaarthouders met een anonieme kaart hebben er voor gekozen om anoniem te blijven. TLS heeft aangegeven dit te hebben gerespecteerd bij het implementeren van het online transactieoverzicht voor anonieme kaarten. TLS heeft dus geen gegevens van de kaarthouder. Bij het opzetten van deze nieuwe dienstverlening is de afweging gemaakt tussen de behoefte van de kaarthouder om anoniem te blijven en de wens voor verificatie. Hierbij heeft het waarborgen van anonimiteit de doorslag gegeven, omdat de consumentenorganisaties hier hoge prioriteit aan gaven en omdat de wens tot online inzicht in reishistorie voor de anonieme kaart er lag vanuit consumentenorganisaties.

Alles bij de bron; RijksOverheid

De anonieme ov-chipkaart, waarvan er in Nederland zo’n vijf miljoen in gebruik zijn, blijkt nog minder anoniem dan gedacht. Gebruikers klaagden al eerder over het unieke nummer op de chip, waarmee de kaart na digitaal opwaarderen aan de rekeninghouder is te koppelen. Hiermee zou het bedrijf achter de ov-chipkaart, Trans Link Systems, of de overheid alsnog kunnen achterhalen wie er met welke anonieme kaart reist.

Nu blijkt het vooral bij anonieme ov-chipkaarten ook nog eens kinderlijk eenvoudig om iemands reisgedrag op de voet te volgen. Wat betekent dit? Vier vragen over de (niet zo) anonieme ov-chipkaart.

Alles bij de bron; NRC [pdfDigiAbo]

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha