OV chipkaart

Het doel van de OV-chipkaart is niet een zo groot mogelijke gebruikersvriendelijkheid. Het doel van de OV-chipkaart is enerzijds inkomsten voor OV-bedrijven optimaliseren en anderzijds zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van haar reizigers opslaan. Dat laatste om het eerste weer te vergemakkelijken, onder andere.

We zetten wat nieuws van de afgelopen week op een rij. Het is blijkbaar niet meer mogelijk om je in- en uitchecklocaties af te schermen. Dat was het altijd wel, vooral interessant voor mensen die hun gegevens graag privé houden, maar zonder mededeling is deze optie ongezien verwijderd, blijkt uit onderstaande Twitterconversatie.

 

Nu blijkt de NS ook met een proef te starten die uw incheckgegevens koppelt aan uw naam, zodat de NS "extra service" aan kan bieden. Right. Nog meer koppeling van gegevens die u niet langer alleen voor uzelf kunt houden.

Combineer dat met het feit dat de NS weigert om klanten terug te betalen als ze vergeten uit te checken (inmiddels 32 miljoen euro extra winst) en dat een handige app waarmee je alsnog kon uitchecken vakkundig gesloopt is door de vervoersbedrijven. Minder privacy, meer gegevenskoppeling en uitcheckdementie corrigeren zo moeilijk mogelijk maken, zodat er zoveel mogelijk geld aan de bovenleiding blijft hangen. Privatisering. Wat een weelde voor de consument is het toch.

Bron; GeenStijl

Openbaarvervoerbedrijven als NS, Arriva en Connexxion blijven zitten op de miljoenen die ze ’verdienen’ aan reizigers die vergeten uit te checken. Van de belofte om dat geld terug te sluizen naar de passagiers is weinig terechtgekomen. Slechts een paar miljoen is geïnvesteerd, blijkt uit berekeningen van de Telegraaf.

Vorig jaar bleek dat reizigers jaarlijks 16 miljoen euro netto laten liggen. Inmiddels is er een jaar voorbij en staat de teller op ongeveer 32 miljoen netto. „Dat geld zit nog gewoon bij de vervoerders.”, zegt een woordvoerder van reizigersvereniging Rover.

Alles bij de bron; Telegraaf

Reizigers met een anonieme chipkaart betalen elke 5 jaar tot hun onvrede 7,50 euro bij een ‘complex’ vervangingsproces, waarbij het lastig is het resterende bedrag op de oude kaart over te zetten of terug te krijgen. Omdat inmiddels alle ov-reizigers zijn overgestapt op de in 2008 geïntroduceerde OV-chipkaart, krijgen nu steeds meer mensen te maken met het einde van de geldigheid van de kaart. Maar die irritatie kan net zo snel verdwijnen als deze nu opkomt. Het is waarschijnlijk dat je over 1 tot 2 jaar met een bankpas of mobiele telefoon in- en uitcheckt, ook voor een incidenteel ritje met de trein, tram, bus of metro.

Als de incheckautomaten van de vervoerders er geschikt voor zijn, dan kan het zogenoemde contactloos betalen in het ov razendsnel de nieuwe standaard zijn. In- en uitchecken gaat dan net als mobiel betalen in de supermarkt. „Technologisch is het allemaal niet zo bijzonder. In Londen kun je in het ov al reizen met de bankpas”, reageert een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.

Helemaal verdwijnen zal de OV-chipkaart echter niet, verwacht Anita Hilhorst van Translink. „De OV-chipkaart blijft het basisbetaalmiddel in het openbaar vervoer. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die liever met een chipkaart reizen, omdat ze hun telefoon of bankpas hiervoor niet willen gebruiken.”

Alles bij de bron; Metro

Een wereldprimeur: geen ander land heeft een chipkaart als vervoersbewijs voor het hele openbaar vervoer. Maar vlekkeloos gaat het nog lang niet. Deze vier klachten komen het vaakst binnen bij OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

1. Wat is die kaart duur; 

De prijs van de chipkaart (7,50 euro) en het minimumsaldo (20 euro) zijn de grootste ergernissen. NS benadrukt dat enkeltjes nog altijd mogelijk zijn. Reizigers betalen wel een euro toeslag voor de eenmalige “wergwerpchipkaart”, of moeten een e-ticket op voorhand printen.

2. Moet het zo omslachtig allemaal? 

Abonnementhouders klagen vooral over veranderde voorwaarden die reizen met de trein omslachtiger en duurder maken. Zo is er de vaste toeslag van 25 euro in de spits om van tweede naar eerste klasse op te waarderen. Omgekeerd kunnen reizigers met een eerste klas Traject Vrij kaart niet meer naar tweede klasse afwaarderen. 

Ook is de ‘samenreiskorting’ omslachtiger geworden. Tegenwoordig heeft iedere reiziger een ov-chipkaart met minimaal 20 euro saldo nodig en moet de korting bij iedere kaart, voor iedere rit, aan een automaat worden opgeladen.

3. Dat eeuwige in- en uitchecken 

Veel reizigers vinden in- en uitchecken vervelend. In april lanceerde Translink Systems (TLS), uitgever van de ov-chipkaart, samen met de meeste vervoerders uitcheckgemist.nl om gemakkelijker geld terug te vragen.

4. Waar is mijn dalurenkorting gebleven?

Voor reizigers die vertrekken in de daluren en overstappen tijdens de spits op een trein van dezelfde vervoerder, blijft de dalkorting geldig. Maar reizigers die overstappen op een andere vervoerder verliezen de dalkorting, en zetten de rit voort volgens het spitstarief.

De chipkaart is goed voor de vervoerder maar niet gebruiksvriendelijk voor de klant, vinden OV loket en reizigersorganisatie Rover. Daarom wil NS reizigers meer keuze bieden. Zo wordt geëxperimenteerd met achteraf betalen en onderzoekt TLS de mogelijkheid om in te checken met een bankkaart of mobiele telefoon. Een woordvoerder van TLS:

“Het systeem is nu volwassen, en het is tijd om het gemak van reizigers te verbeteren.”

 Alles bij de bron; NRCQ

 

 

Een 23-jarige man is door het gerechtshof Den Haag veroordeeld tot een taakstraf wegens het vervalsen van OV-chipkaarten en het plegen van computervredebreuk. Ook moet hij een schadevergoeding aan een persoon betalen en aan Trans Link Systems.

In 2011 hackte de man meerdere keren OV-chipkaarten van Trans Link Systems en wijzigde het saldo.  De man ging tegen een eerdere uitspraak in beroep. Tijdens het hoger beroep stond onder andere de vraag centraal of er bij het hacken van een OV-chipkaart wel sprake van computervredebreuk is.

De advocaat-generaal stelde dat de OV-chipkaart een elektronische betaalpas met een Near Field Communication (NFC)-chip is. Een actieve chip die volgens haar moet worden gekwalificeerd als een geautomatiseerd werk. Het hof kon zich hierin vinden en stelde dat de OV-chipkaarten die de verdachte hackte kunnen worden aangemerkt als een geautomatiseerd werk, aangezien de chip op de kaart bestemd is om elektronisch gegevens op te slaan, te verwerken en over te dragen. Het hof achtte dan ook bewezen dat er sprake van computervredebreuk was, alsmede het meerdere malen opzettelijk vervalsen van waardekaarten en het voorhanden hebben van voorwerpen waarvan de man wist dat ze voor het plegen van misdrijven kunnen worden gebruikt.

Alles bij de bron; Security

Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet niets in het CU voorstel wat beoogd dat reizigers in het openbaar vervoer zelf kunnen bepalen of hun reisgegevens van de OV-chipkaart bewaard moeten worden. Op dit moment worden de gegevens 18 maanden bewaard. Dit zou nodig zijn als reizigers kosten willen aftrekken bij de belasting of in het geval van vertraging geld willen terugvragen. De ChristenUnie stelde dat als reizigers hier geen gebruik van maken ze eigenlijk de keuze moeten hebben om hun reisgegevens niet op te laten slaan. 

Uiteindelijk stemden 50+, D66, PvdA, SGP en VVD tegen en waren CDA, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD, PVV en SP wel voorstander van meer privacy bij de OV-chipkaart. Verder komt staatssecretaris Mansveld (PvdA) met nieuwe regels, waarbij de privacy van reizigers geen rol voor het kabinet lijkt te spelen. Mansveld vindt juist dat informatie over reizigersstromen beter beschikbaar moet komen voor het plannen van het openbaar vervoer.

Alles bij de bron; Security

De OV-chipkaart heeft niet gebracht wat bij de invoering was beloofd. Het zou de veiligheid vergroten, zorgen voor een eerlijker betaalsysteem en het gebruiksgemak zou groot zijn. Inmiddels moeten we constateren dat de kaart daar niet voor heeft gezorgd. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in zijn column.

Hij schrijft in zijn column onderandere dat ruziezoekers in de trein laten zich door de kaart niet tegenhouden. Meisje lastigvallen? De chipkaart belemmert dat niet. In alcohol gedrenkt wangedrag? De chipkaart doet er niets aan. Het punt is dat de ergste asocialen zich door een stukje plastic en een – al dan niet te laag – poortje niet op het rechte pad laten brengen.

Tekenend is het beeld van een meneer die in de Eerste Klas zit te roken, zijn voeten op de bank heeft en verkondigt dat “de conducteur er toch niets tegen kan doen”. En ook de zogeheten treinpisser die dit weekend ’trending’ was, laat zich aan de doelstellingen van de OV-chipkaart weinig gelegen liggen.

Lees de volledige column op ovpro.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha