OV chipkaart

Een wereldprimeur: geen ander land heeft een chipkaart als vervoersbewijs voor het hele openbaar vervoer. Maar vlekkeloos gaat het nog lang niet. Deze vier klachten komen het vaakst binnen bij OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

1. Wat is die kaart duur; 

De prijs van de chipkaart (7,50 euro) en het minimumsaldo (20 euro) zijn de grootste ergernissen. NS benadrukt dat enkeltjes nog altijd mogelijk zijn. Reizigers betalen wel een euro toeslag voor de eenmalige “wergwerpchipkaart”, of moeten een e-ticket op voorhand printen.

2. Moet het zo omslachtig allemaal? 

Abonnementhouders klagen vooral over veranderde voorwaarden die reizen met de trein omslachtiger en duurder maken. Zo is er de vaste toeslag van 25 euro in de spits om van tweede naar eerste klasse op te waarderen. Omgekeerd kunnen reizigers met een eerste klas Traject Vrij kaart niet meer naar tweede klasse afwaarderen. 

Ook is de ‘samenreiskorting’ omslachtiger geworden. Tegenwoordig heeft iedere reiziger een ov-chipkaart met minimaal 20 euro saldo nodig en moet de korting bij iedere kaart, voor iedere rit, aan een automaat worden opgeladen.

3. Dat eeuwige in- en uitchecken 

Veel reizigers vinden in- en uitchecken vervelend. In april lanceerde Translink Systems (TLS), uitgever van de ov-chipkaart, samen met de meeste vervoerders uitcheckgemist.nl om gemakkelijker geld terug te vragen.

4. Waar is mijn dalurenkorting gebleven?

Voor reizigers die vertrekken in de daluren en overstappen tijdens de spits op een trein van dezelfde vervoerder, blijft de dalkorting geldig. Maar reizigers die overstappen op een andere vervoerder verliezen de dalkorting, en zetten de rit voort volgens het spitstarief.

De chipkaart is goed voor de vervoerder maar niet gebruiksvriendelijk voor de klant, vinden OV loket en reizigersorganisatie Rover. Daarom wil NS reizigers meer keuze bieden. Zo wordt geëxperimenteerd met achteraf betalen en onderzoekt TLS de mogelijkheid om in te checken met een bankkaart of mobiele telefoon. Een woordvoerder van TLS:

“Het systeem is nu volwassen, en het is tijd om het gemak van reizigers te verbeteren.”

 Alles bij de bron; NRCQ

 

 

Een 23-jarige man is door het gerechtshof Den Haag veroordeeld tot een taakstraf wegens het vervalsen van OV-chipkaarten en het plegen van computervredebreuk. Ook moet hij een schadevergoeding aan een persoon betalen en aan Trans Link Systems.

In 2011 hackte de man meerdere keren OV-chipkaarten van Trans Link Systems en wijzigde het saldo.  De man ging tegen een eerdere uitspraak in beroep. Tijdens het hoger beroep stond onder andere de vraag centraal of er bij het hacken van een OV-chipkaart wel sprake van computervredebreuk is.

De advocaat-generaal stelde dat de OV-chipkaart een elektronische betaalpas met een Near Field Communication (NFC)-chip is. Een actieve chip die volgens haar moet worden gekwalificeerd als een geautomatiseerd werk. Het hof kon zich hierin vinden en stelde dat de OV-chipkaarten die de verdachte hackte kunnen worden aangemerkt als een geautomatiseerd werk, aangezien de chip op de kaart bestemd is om elektronisch gegevens op te slaan, te verwerken en over te dragen. Het hof achtte dan ook bewezen dat er sprake van computervredebreuk was, alsmede het meerdere malen opzettelijk vervalsen van waardekaarten en het voorhanden hebben van voorwerpen waarvan de man wist dat ze voor het plegen van misdrijven kunnen worden gebruikt.

Alles bij de bron; Security

Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet niets in het CU voorstel wat beoogd dat reizigers in het openbaar vervoer zelf kunnen bepalen of hun reisgegevens van de OV-chipkaart bewaard moeten worden. Op dit moment worden de gegevens 18 maanden bewaard. Dit zou nodig zijn als reizigers kosten willen aftrekken bij de belasting of in het geval van vertraging geld willen terugvragen. De ChristenUnie stelde dat als reizigers hier geen gebruik van maken ze eigenlijk de keuze moeten hebben om hun reisgegevens niet op te laten slaan. 

Uiteindelijk stemden 50+, D66, PvdA, SGP en VVD tegen en waren CDA, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD, PVV en SP wel voorstander van meer privacy bij de OV-chipkaart. Verder komt staatssecretaris Mansveld (PvdA) met nieuwe regels, waarbij de privacy van reizigers geen rol voor het kabinet lijkt te spelen. Mansveld vindt juist dat informatie over reizigersstromen beter beschikbaar moet komen voor het plannen van het openbaar vervoer.

Alles bij de bron; Security

De OV-chipkaart heeft niet gebracht wat bij de invoering was beloofd. Het zou de veiligheid vergroten, zorgen voor een eerlijker betaalsysteem en het gebruiksgemak zou groot zijn. Inmiddels moeten we constateren dat de kaart daar niet voor heeft gezorgd. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in zijn column.

Hij schrijft in zijn column onderandere dat ruziezoekers in de trein laten zich door de kaart niet tegenhouden. Meisje lastigvallen? De chipkaart belemmert dat niet. In alcohol gedrenkt wangedrag? De chipkaart doet er niets aan. Het punt is dat de ergste asocialen zich door een stukje plastic en een – al dan niet te laag – poortje niet op het rechte pad laten brengen.

Tekenend is het beeld van een meneer die in de Eerste Klas zit te roken, zijn voeten op de bank heeft en verkondigt dat “de conducteur er toch niets tegen kan doen”. En ook de zogeheten treinpisser die dit weekend ’trending’ was, laat zich aan de doelstellingen van de OV-chipkaart weinig gelegen liggen.

Lees de volledige column op ovpro.nl

Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, heeft in 2014 veel meer klachten binnengekregen dan voorgaande jaren. De grieven gingen vooral over de OV-chipkaart die vorig jaar verplicht werd. In totaal kwamen er afgelopen jaar bijna 8000 klachten binnen, 1157 meer dan in 2013. "Het was daarmee het drukste jaar sinds onze oprichting in 2008", aldus een woordvoerster. 

Volgens de ombudsman heeft de stijging vooral te maken met 'gewenningsproblemen' door de verplichte invoering van de OV-chipkaart. Die klachten gaan onder meer over de kosten die daarmee gepaard gingen. Zo deden mensen hun beklag over de vervangingskosten van 11 euro bij een defecte kaart en over de administratiekosten van 2,50 die in rekening worden gebracht als klanten bedragen tot 30 euro van hun oude kaart willen laten terugstorten op hun rekening.

Alles bij de bron; AutomGids

Translink, het bedrijf verantwoordelijk voor de verwerking van de ov-chipkaart, heeft in 2014 2,1 miljard transacties, zoals inchecken, uitchecken en opladen, verwerkt. Dit is een stijging van ongeveer 13 procent ten opzichte van 2013.

Van de ongeveer 21,9 miljoen geproduceerde kaarten zijn er 14,6 miljoen actief . De overige 7 miljoen zijn kwijtgeraakt of verlopen, maakt het bedrijf Translink vrijdag bekend. Wie zijn of haar ov-chipkaart verloren heeft, kan via de website ov-chipkaart.nl een nieuwe aanvragen.  Dat kost 11 euro. Het saldo op de verloren chipkaart kan worden teruggestort naar de bankrekening.

Alles bij de bron; NU

Update;

Slechts een op de vijf actieve OV-chipkaarten wordt wekelijks gebruikt om te reizen in het openbaar vervoer. Dat zijn ongeveer drie miljoen kaarten, zo laat een woordvoerder van het bedrijf achter de kaarten vandaag weten. De overige kaarten worden minder vaak gebruikt, liggen thuis te verstoffen of moeten nog worden gekocht (Ook de kaarten die bijvoorbeeld nog in de automaat op het station zitten, staan overigens te boek als actief, dus van een aantal kaarten is het logisch dat ze niet regelmatig worden gebruikt).

Van de actieve kaarten staan 7,9 miljoen stuks op naam van de reiziger die ze gebruikt, terwijl met het overige deel anoniem wordt gereisd.

Alles bij de bron; NRC

Het vorige kwartaal is het op één na drukste kwartaal geweest voor het in 2008 opgerichte OV Loket. De meeste van deze klachten lijken te maken te hebben met het afschaffen van het papieren treinkaartje bij NS. 

Uit de klachten blijkt ook dat het doolhof aan verschillende regeltjes en voorwaarden bij alle vervoerders blijft heersen. Toch is er met de ov-chipkaart één betaalmiddel voor het gehele openbaar vervoer. Naast de sterk uiteenlopende voorwaarden en regeltjes, wordt hierover ook nog eens verwarrend gecommuniceerd.

De vervoerders besloten naar aanleiding van de onvrede en verwarring over de ov-chipkaart deze zomer eenduidig te gaan communiceren via één klachtenloket. Maar op de website ov-chipkaart.nl wordt vooral algemene en soms tegenstrijdige informatie verstrekt.

Reizigers met bijvoorbeeld een defecte, verloren of gestolen chipkaart moeten van de site zelf bij een vervoerder uitpluizen wat ze moeten doen. De op ov-chipkaart.nl beloofde wachttijd van ‘gemiddeld drie werkdagen’ op een nieuwe kaart, blijkt dan alleen bij het Rotterdamse RET te gelden. Ook over een vervangende kaart en teruggave voor abonnementshouders hanteert haast elke vervoerder eigen regels. 

Ook over de rechten van klanten bij chipkaartproblemen is het een woud van voorwaarden, stelt het OV Loket. Zo kreeg de ombudsman een klacht binnen van een reiziger die bij een actie een extra chipkaart voor 2 euro bij NS had besteld. De kaart was echter uitgerust met de foto van iemand anders. Het herstellen van de fout kostte 11 euro, de prijs van een nieuwe chipkaart.

Connexxion rekende recent keurig twee abonnementen af voor een moeder die online een Brabant Vrij 16-abonnement had aangevraagd voor haar zoon. De vrouw moest volgens de website het nieuwe abonnement bij een automaat ophalen, waar er twee op de kaart bleken te zijn gezet: één via de webshop en één via het automaat. Het verzoek om één abonnement te verwijderen werd ‘volgens de voorwaarden’ afgewezen.

Alles bij de bron; Metro I & Metro II

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha