OV chipkaart

Kamerleden reageren boos nu blijkt dat langdurige opslag van reisgegevens van abonnees niet was voorzien door het CBP. “Ronduit belachelijk” zegt de VVD. Bits of Freedom wil de kaart op de schop.

Dat wordt duidelijk uit een rondgang van Webwereld langs politieke partijen en Bits of Freedom om een reactie te krijgen op het nieuws dat klanten niet onder prijsdruk privacy hoeven op te geven bij de OV-chipkaart. De politiek eist opheldering.

Lees verder bij de bron; www.webwereld.nl

De OV-chipkaart is door de lezers van Webwereld uitgeroepen tot ict-flop van het afgelopen jaar. Het anti-Torrentoffensief van Brein en de embed-taks van Buma delen de tweede plaats.

Met een ruime voorsprong krijgt de OV-chipkaart het predicaat ict-flop van het jaar. 25 procent van de in totaal 3150 uitgebrachte stemmen gingen naar het omstreden vervoersbetaalsysteem. Vorig jaar eindigde de OV-chipkaart al als tweede in de flopverkiezing.

Lees verder bij de bron; www.webwereld.nl

De reactie waar dit artikel naar verwijst is toegevoegd aan het eerder geposte artikel

Op het recente bericht ‘NS schaft privacy af’ kwamen veel reacties. Op #40 reageerde SK, privacy compliance officer van de NS. Dat leverde weer vragen op. Ik heb hem gevraagd nader uit te leggen hoe reizigers die geen prijs stellen op ‘commerciële aanbiedingen’ kunnen zorgen dat hun gegevens niet worden bewaard of gebruikt.

Ik waardeer het bijzonder dat K en met hem de NS opening van zaken proberen te geven. Ik denk wel dat er nog de nodige vragen overblijven. Hopelijk brengt de dialoog alle antwoorden.

Eén lezersvraag is nog onbeantwoord: als ik met een anonieme chipkaart wil reizen kan ik geen kortingskaart gebruiken. Anoniem reizen kost dus 55 euro per jaar extra. Het bezit van de juiste kaart is toch al bewijs dat ik er voor heb betaald? Waarom dan toch registratie en minder privacy verplicht stellen? Graag antwoord. Hier het antwoord van de NS:

Lees verder bij de bron; Marc Chavannes op nrc.nl

Een lezer, schrijft onder het voorgaande stukje een bericht van het reisfront. Ik vind dat zo ongelooflijk, zo ongepast wat de NS kennelijk heel gewoon vindt, dat ik haar ervaring hier letterlijk herhaal.

Een treinconducteur was zo vriendelijk om op zijn display te tonen wat hij zag na een simpele handeling met mijn chipkaart (vroeger bedoeld als kaartjescontroleur): naast de abonnementsgegevens, geldigheidsduur van de kaart, geboortedatum etc, zag hij ook in welke bussen, in welke steden, en op welke tijd ik die dag gereisd had. Ik ben nog vergeten te vragen of hij bij doorklikken ook kon kijken naar de vorige dagen.

Er is dus geen privacy meer.

De conducteur hoeft alleen maar te zien of ik betaald heb voor de rit die ik maak. De overige gegevens zijn privé. Of is dit vast voor het geval we de trein gaan slopen of het stadion in brand steken? Een land van 16 miljoen verdachten. Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig niet.

De bron van dit artikel; Marc Chavannes in het NRC

Later reageert NS bij monde van hun Privacy Compliance-bewaker

NS zegt:
woensdag 9 december 2009, 16:31 uur

Beste Mensen,

Inderdaad zijn de laatste 10 ‘reistransacties’ voor zichtbaar. De privacywetgeving verplicht NS om gegevens foutvrij en met open vizier te verwerken. Reizigers beschikken over inzage- en correctierechten. Wat in deze blog wordt gezien als een privacyprobleem, is dus niets anders dan naleving van de privacywet.

Hieraan zitten vooral ook praktische aspecten. Dankzij de 10 laatste reistransacties kan iedereen snel en gemakkelijk controleren of hij/zij niet verkeerd wordt afgerekend. De functionaliteit is tegelijkertijd bedoeld om zwartrijden tegen te gaan (anti-fraude). Conducteurs hebben een wettelijke opsporingstaak.

En om volledig te zijn: in het OV-chipkaartgeheugen worden behalve de 10 laatste reistransacties óók een servicenummer, geboortedatum (i.v.m. leeftijdskorting), reisrecht (bijvoorbeeld voordeelurenkorting) en/of kaartsaldo opgeslagen. De chip bevat *geen* naam- en adresgegevens. Wie thuis is in privacybescherming herkent de aanpak als Privacy by Design.

NS steekt veel tijd en energie in privacybescherming – ook ‘dieper’ in het OV-chipkaartnetwerk. Wie maximale privacybescherming wil, heeft altijd de keuze voor de 100% anonieme OV-chipkaart. Bij overtreding van de regels heeft iedere reiziger het recht om een privacyklacht in te dienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.

Met vriendelijke groet,

....
Privacy Compliancebewaker NS

 

 

 

 

 

NederlandseSpoorwegenA

Om de NS "optimaal inzicht" in het reizigersgedrag te geven, zal volgend jaar iedereen die met trein reist moeten in- en uitchecken, ook al gebruikt men een studenten-OV-chipkaart of NS-jaarkaart. Volgens woordvoerder Miranda Mens kan de NS zo beter de capaciteit plannen.

De NS zal de OV-chipkaart volgend jaar geleidelijk invoeren, maar studenten kunnen vanaf 1 januari 2010 alleen nog met de studenten-OV-chipkaart reizen.

Lees verder bij de bron; www.security.nl

 

4 november 2009, wetsvoorstel - De invoering van de OV-chipkaart zorgt ervoor dat de OV-studentenkaart in zijn huidige vorm per 1 januari 2010 verdwijnt. Minister Plasterk (Onderwijs) probeert de zorgen van de Kamer weg te nemen over de praktische problemen die dit kan veroorzaken.

De chip van de OV-chipkaart kan worden gekraakt. Studenten weten niet goed waar ze terechtkunnen met problemen. 18% van de studenten heeft nog geen OV-chipkaart gekregen. Smits (SP), Ten Broeke (VVD), Bosma (PVV) en Dibi (GroenLinks) betwijfelen daarom of het verstandig is om de OV-studentenkaart per 1 januari af te schaffen. De minister moet de oorzaken van de problemen wegnemen, vindt Besselink (PvdA). Minister Plasterk heeft voldoende vertrouwen in het systeem.

Administratieve chaos
Wat gaat de minister doen tegen de administratieve chaos? Smits wijst erop dat studenten die een nieuwe kaart aanvragen, soms maanden moeten wachten. Ook staan studenten regelmatig voor dichte poortjes omdat hun kaart niet goed werkt. Het valt niet te voorkomen dat er soms iets fout gaat, geeft minister Plasterk toe, maar er zijn geen grote problemen. Ook studenten maken overigens regelmatig fouten bij het doorgeven van hun gegevens.

Persoonsgegevens
Is de privacy van studenten voldoende beschermd? Ten Broeke, Dibi en Bosma zetten daar vraagtekens bij. Dit is een algemeen aspect van de OV-chipkaart en geldt niet specifiek voor studenten, betoogt minister Plasterk. Studenten kunnen echter niet kiezen voor een anonieme kaart, betoogt Dibi. Samen met Ten Broeke wijst hij op de bezwaren van het College bescherming persoonsgegevens. De minister zal in een brief ingaan op de rol van de RSR (Regisseur StudentenReisrecht).

Identificatiebewijs

De OV-studentenkaart heeft in de loop der tijd ook de functie van identiteitsbewijs gekregen: een bewijs dat men student is. De kaarten die de verschillende onderwijsinstellingen verstrekken, verschillen te veel van elkaar en kunnen die rol daardoor niet overnemen, betoogt CDA'er Van Dijk. Hij pleit daarom voor het uniformeren van de verschillende universiteitskaarten of het invoeren van een nieuwe kaart. De minister zegt toe dit te onderzoeken.

De Kamer stemt op 5 november over het wetsvoorstel en heeft het aangenomen.

 

Bron artikel; www.tweedekamer.nl

Soms gaan dingen zoals ze zouden moeten gaan. De rechter in Rotterdam vindt het niet goed dat het Openbaar Ministerie foto’s van reizigers opvraagt bij Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart levert.

Het OM wilde een verkrachting oplossen en dacht: even kijken wie er op die tijd in de metro stapten...

...De uitspraak is opgediept door Brenno de Winter

Lees verder bij de bron; Marc Chavannes in het NRC.

 

De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig....

...vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems...

...In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit....

...Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten....

Lees artikel bij de bron ; nu.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha