OV chipkaart

Soms gaan dingen zoals ze zouden moeten gaan. De rechter in Rotterdam vindt het niet goed dat het Openbaar Ministerie foto’s van reizigers opvraagt bij Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart levert.

Het OM wilde een verkrachting oplossen en dacht: even kijken wie er op die tijd in de metro stapten...

...De uitspraak is opgediept door Brenno de Winter

Lees verder bij de bron; Marc Chavannes in het NRC.

 

De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig....

...vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems...

...In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit....

...Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten....

Lees artikel bij de bron ; nu.nl

Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.

Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.

De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.

Dienstverlening


Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij. Door reizigersstromen in kaart te brengen kan de capaciteit beter geregeld worden. Ook moet de kaart sociale veiligheid verhogen...

...Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op...

...In 2000 besloot de minister dat iedere reiziger iedere reisbeweging moet registreren.
Toch is het maar helemaal de vraag of dit uiteindelijk rechtsgeldig is...

Lees verder bij de bron; Nu.nl

De planning van de invoering van de ov-chipkaart in de regio Haaglanden is uitgelopen. Een concrete datum voor de nieuwe vervoerskaart was er nog niet, maar duidelijk is dat het gebruik van de kaart wat langer op zich laat wachten.

Parijzenaars met haast – en dat zijn er nogal wat – winnen weer een paar secondes op een jachtig leven. Een metropas zoeken is er niet meer bij. Met hun tas in de aanslag schieten ze door de controlepoortjes heen. De sterke chip van de nieuwe Parijse openbaar vervoerkaart stuurt zelfs door dikke lagen leer de benodigde data door. De vervoersorganisatie RATP krijgt ‘live’ alle persoonsgegevens binnen: wie reist op welk tijdstip vanaf welk metrostation. Informatie waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Maar juist het verzamelen van die persoonsgegevens stuit veel mensen tegen de borst. Privacy telt zwaar in Frankrijk.

‘Ik voelde me onbespied tijdens de reis naar mijn werk. Dat is voortaan voorbij’, aldus een deftige dertiger in de metro. Hij vreest dat ‘binnenkort al ons doen en laten in kaart is gebracht’.

Lees het volledige artikel

Vanaf vandaag wordt langzaam wordt de strippenkaart verbannen en vervangen voor de OV Chipkaart. Daarmee verdwijnt ook langzaam de keuzevrijheid voor wel of geen Chipkaart en wordt iedereen gedwongen mee te doen aan een systeem dat aantoonbaar onveilig is en een vorm van privacy schending in de praktijk brengt.

Strippenkaart verdwijnt langzaam

Vanaf 29 januari 2009 kan er alleen nog met de de ov-chipkaart betaald worden. De Rotterdamse vervoerder RET begint met het sluiten van toegangspoortjes tot de metrostations die zijn te openen met een strippenkaart. Wethouder Baljeu van Vervoer verwijdert op station Zuidplein de eerste strippenkaartautomaat.

Read full article...

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha