OV chipkaart

In 2008 heeft het CBP geweigerd de privacywetgeving te handhaven voor het vastleggen van reisgegevens met de ov-chipkaart. Een reizigersverzoek werd – zelfs na een juridische procedure – afgewezen.

Deze zaak is in het voorjaar van 2007 begonnen. Vincent Dekker, verslaggever voor het Dagblad Trouw, kreeg toen te horen dat zijn voordeelurenabonnement alleen nog maar op een persoonlijke ov-chipkaart geleverd zou worden. Omdat hij bijna iedere dag na 9:00 uur reist, zouden al zijn reisbewegingen geregistreerd worden en zeven jaar lang tot hem te herleiden zijn.....

....Momenteel spelen er meer privacydiscussies. Zo worden abonnementhouders, zoals bijvoorbeeld jaarkaarthouders en op bepaalde dagen ook studenten, verplicht iedere reis te registreren bij diverse vervoersbedrijven. Doen zij dat niet dan riskeren zij een boete en dat terwijl ze niet per individuele reis hoeven te betalen. Vorig week heeft professor Bart Jacobs al gesteld dat dit technisch veel privacyvriendelijker kan en dat zeven jaar opslag niet nodig is. Universitair hoofdocent Gerrit-Jan Zwenne doet er vervolgens nog een schepje bovenop. Hij vertelt Webwereld dat de wet eist dat er zo min mogelijk wordt opgeslagen.

Lees het volledig (uitgebreide) artikel bij de bron; www.webwereld.nl

De OV-chipkaart kan prima functioneren zonder zeven jaar lang iedere reisbeweging van abonnementhouders op te slaan. Dit kan worden afgedwongen via de wet.

Dat stelt advocaat en universitair hoofddocent en privacy-expert Gerrit-Jan Zwenne in reactie op uitspraken van professor computerbeveiliging Bart Jacobs.

Vervoersbedrijven schenden met de OV-chipkaart de privacy van studenten en andere kaarthouders. Prijs mag geen reden zijn anonimiteit op te geven, maar het CBP komt niet in actie.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stelde lange tijd de eis dat er geen situatie mag ontstaan waarin reizigers zich, bijvoorbeeld door prijsdruk, gedwongen zien om met gepersonaliseerde OV-chipkaarten te reizen waar zij dit niet willen.

Het gaat daarbij niet om het op naam stellen van een kaart, maar de daaraan door sommige vervoerders gekoppelde verplichting om altijd in- en uit- te checken, zodat hun reisbewegingen worden geregistreerd. Deze praktijk heeft het CBP echter niet onderzocht en het staat nu ook niet meer op de kaart.

Dit blijkt uit documenten die het CBP op verzoek heeft vrijgegeven en uit diverse gesprekken met betrokkenen...

document 1; Uitgangspunten van het CBP voor het overleg (dd 20-02-2006)
document 2; Brief J Kohnstamm met de visie van het CBP (dd 16-11-2005)
document 3; De uitnodiging voor het gezamelijk overleg (dd 19-09-2005) (21 Mb !)

(documenten gepost om server van BigWobber te ontlasten)

...Studenten en vaste klanten bekeuren

Diverse vervoersbedrijven, zoals het Amsterdamse GVB en de Rotterdamse RET, verplichten nu ook studenten en mensen met een abonnement altijd in- en uit te checken. Ook als dat technisch niet nodig is, zoals bijvoorbeeld in bus of tram. Wie dat niet doet, krijgt ondanks zijn vast reisrecht toch een bekeuring van €35.

Lees verder bij de bron; www.webwereld.nl

Kamerleden reageren boos nu blijkt dat langdurige opslag van reisgegevens van abonnees niet was voorzien door het CBP. “Ronduit belachelijk” zegt de VVD. Bits of Freedom wil de kaart op de schop.

Dat wordt duidelijk uit een rondgang van Webwereld langs politieke partijen en Bits of Freedom om een reactie te krijgen op het nieuws dat klanten niet onder prijsdruk privacy hoeven op te geven bij de OV-chipkaart. De politiek eist opheldering.

Lees verder bij de bron; www.webwereld.nl

De OV-chipkaart is door de lezers van Webwereld uitgeroepen tot ict-flop van het afgelopen jaar. Het anti-Torrentoffensief van Brein en de embed-taks van Buma delen de tweede plaats.

Met een ruime voorsprong krijgt de OV-chipkaart het predicaat ict-flop van het jaar. 25 procent van de in totaal 3150 uitgebrachte stemmen gingen naar het omstreden vervoersbetaalsysteem. Vorig jaar eindigde de OV-chipkaart al als tweede in de flopverkiezing.

Lees verder bij de bron; www.webwereld.nl

De reactie waar dit artikel naar verwijst is toegevoegd aan het eerder geposte artikel

Op het recente bericht ‘NS schaft privacy af’ kwamen veel reacties. Op #40 reageerde SK, privacy compliance officer van de NS. Dat leverde weer vragen op. Ik heb hem gevraagd nader uit te leggen hoe reizigers die geen prijs stellen op ‘commerciële aanbiedingen’ kunnen zorgen dat hun gegevens niet worden bewaard of gebruikt.

Ik waardeer het bijzonder dat K en met hem de NS opening van zaken proberen te geven. Ik denk wel dat er nog de nodige vragen overblijven. Hopelijk brengt de dialoog alle antwoorden.

Eén lezersvraag is nog onbeantwoord: als ik met een anonieme chipkaart wil reizen kan ik geen kortingskaart gebruiken. Anoniem reizen kost dus 55 euro per jaar extra. Het bezit van de juiste kaart is toch al bewijs dat ik er voor heb betaald? Waarom dan toch registratie en minder privacy verplicht stellen? Graag antwoord. Hier het antwoord van de NS:

Lees verder bij de bron; Marc Chavannes op nrc.nl

Een lezer, schrijft onder het voorgaande stukje een bericht van het reisfront. Ik vind dat zo ongelooflijk, zo ongepast wat de NS kennelijk heel gewoon vindt, dat ik haar ervaring hier letterlijk herhaal.

Een treinconducteur was zo vriendelijk om op zijn display te tonen wat hij zag na een simpele handeling met mijn chipkaart (vroeger bedoeld als kaartjescontroleur): naast de abonnementsgegevens, geldigheidsduur van de kaart, geboortedatum etc, zag hij ook in welke bussen, in welke steden, en op welke tijd ik die dag gereisd had. Ik ben nog vergeten te vragen of hij bij doorklikken ook kon kijken naar de vorige dagen.

Er is dus geen privacy meer.

De conducteur hoeft alleen maar te zien of ik betaald heb voor de rit die ik maak. De overige gegevens zijn privé. Of is dit vast voor het geval we de trein gaan slopen of het stadion in brand steken? Een land van 16 miljoen verdachten. Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig niet.

De bron van dit artikel; Marc Chavannes in het NRC

Later reageert NS bij monde van hun Privacy Compliance-bewaker

NS zegt:
woensdag 9 december 2009, 16:31 uur

Beste Mensen,

Inderdaad zijn de laatste 10 ‘reistransacties’ voor zichtbaar. De privacywetgeving verplicht NS om gegevens foutvrij en met open vizier te verwerken. Reizigers beschikken over inzage- en correctierechten. Wat in deze blog wordt gezien als een privacyprobleem, is dus niets anders dan naleving van de privacywet.

Hieraan zitten vooral ook praktische aspecten. Dankzij de 10 laatste reistransacties kan iedereen snel en gemakkelijk controleren of hij/zij niet verkeerd wordt afgerekend. De functionaliteit is tegelijkertijd bedoeld om zwartrijden tegen te gaan (anti-fraude). Conducteurs hebben een wettelijke opsporingstaak.

En om volledig te zijn: in het OV-chipkaartgeheugen worden behalve de 10 laatste reistransacties óók een servicenummer, geboortedatum (i.v.m. leeftijdskorting), reisrecht (bijvoorbeeld voordeelurenkorting) en/of kaartsaldo opgeslagen. De chip bevat *geen* naam- en adresgegevens. Wie thuis is in privacybescherming herkent de aanpak als Privacy by Design.

NS steekt veel tijd en energie in privacybescherming – ook ‘dieper’ in het OV-chipkaartnetwerk. Wie maximale privacybescherming wil, heeft altijd de keuze voor de 100% anonieme OV-chipkaart. Bij overtreding van de regels heeft iedere reiziger het recht om een privacyklacht in te dienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.

Met vriendelijke groet,

....
Privacy Compliancebewaker NS

 

 

 

 

 

NederlandseSpoorwegenA

Om de NS "optimaal inzicht" in het reizigersgedrag te geven, zal volgend jaar iedereen die met trein reist moeten in- en uitchecken, ook al gebruikt men een studenten-OV-chipkaart of NS-jaarkaart. Volgens woordvoerder Miranda Mens kan de NS zo beter de capaciteit plannen.

De NS zal de OV-chipkaart volgend jaar geleidelijk invoeren, maar studenten kunnen vanaf 1 januari 2010 alleen nog met de studenten-OV-chipkaart reizen.

Lees verder bij de bron; www.security.nl

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha