OV chipkaart

Een derde motie, die van VVD'er Charlie Aptroot om reisbewegingen van klanten niet zeven jaar maar twee maanden te bewaren, werd weggestemd.

Ook zijn wens om te voorkomen dat provincies persoonlijke informatie bewaren kreeg geen kamermeerderheid....

..."Ik ben heel erg teleurgesteld in het CDA dat kennelijk privacy niet zo serieus neemt", reageert Aptroot tegen NU.nl. “De minister zou net bezorgd moeten zijn als de kamer”, vult Van Gent aan. "Er komt vast een moment dat we hier wel stappen op kunnen zetten. De aanhouder wint."

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl

De privacy van gebruikers van een ov-chipkaart is goed geborgd. Dat heeft demissionair verkeersminister Camiel Eurlings woensdag gezegd in een debat in de Tweede Kamer. De bewindsman reageerde op een motie die werd ingediend door VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Die wil dat reisgegevens minder lang in bestanden worden opgeslagen.

Om de kosten van een reis met het openbaar vervoer in kaart te brengen, moeten reizigers in- en uitchecken. De gegevens daarvan worden zeven jaar opgeslagen, een eis van de Belastingdienst. Per motie wil Aptroot die periode verlagen tot twee maanden.

Door reisbewegingen te registreren kunnen vervoeraanbieders arrangementen op maat bieden, schetste Eurlings. Hij wil hun die mogelijkheid niet ontnemen. Als reizigers niet willen dat hun gegevens voor dat doel beschikbaar komen voor vervoerders, dan kunnen ze dat bij hun aanvraag aanvinken.

Lees het volledige artikel bij de bron: www.nu.nl

De statenfractie van GroenLinks in Flevoland wil dat de provincie een stokje steekt voor de kortingsacties die vervoersbedrijven bieden aan busreizigers.

Alleen reizigers die gebruik maken van een persoonlijke ov-chipkaart krijgen 20 procent reductie op de ritprijs.

''GroenLinks keurt af dat alleen mensen die bereid zijn hun privacy op te geven, korting krijgen'', liet statenlid Adilia Roda dinsdag weten.

GroenLinks is voorstander van de ov-chipkaart, maar is tegen de korting alleen bij chipkaarten op naam.

Lees het volledige artikel bij de bron: www.nu.nl

Een website om reizigers te verleiden om een op naam gestelde OV-chipkaart te kopen, blijkt open te staan. Aanvallers hebben de persoonlijke gegevens van ruim 168.000 reizigers in handen gekregen.

Het gaat om een website met promotiecampagnes van de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel om mensen in het openbaar vervoer te krijgen. Op Ervaar het OV kunnen mensen zich inschrijven om kortingsbonnen, een persoonlijke OV-chipkaart of een speciaal reisproduct voor hun OV-chipkaart te bestellen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

PersOVChipActieVoor1eu50


Vorige week al in het nieuws de actie in de provincies Flevoland, Gelderland & Overijssel.

Dinsdag stond o.a in de Sp!ts de aanbieding voor Noord Holland....terwijl er sterke twijfel is over de rechtmatigheid van dit soort "privacy opgeven voor prijsdruk" acties.

Een anonieme OV-chipper kost nl 7,50 Euro terwijl deze persoonlijke voor 1,50 Euro wordt aangeboden.

 

Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving...

...Het past namelijk alleen op een op naam gestelde OV-chipkaart. Juist dat laatste staat haaks op intenties van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Die verkoop van de privacy blijkt uit vrijgegeven stukken. Op 16 november 2005 schrijft het CBP dat reizigers niet door prijsdruk gedwongen mogen worden hun anonimiteit op te geven. Dat lijkt nu wel te gebeuren, omdat iedereen de korting kan aanvragen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Vanaf 3 juni kan er alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd in de stadsregio Amsterdam. Er zijn 'lessen geleerd' uit de introductie in Rotterdam.

Na enig uitstel gaat het streekvervoer in Amsterdam als tweede regio in Nederland volledig over op de ov-chipkaart.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

De ingebruikname van de OV-chipkaart door studenten heeft het aantal klachten over het openbaar vervoer naar recordhoogte gestuwd....

...Studenten klaagden onder meer over dat ze de kaart niet hadden ontvangen, hun aanvraag was verdwenen of dat er een verkeerde foto of naam op hun kaart stond.

Volgens het OV-loket is de rechtspositie van reizigers tijdens noodweer slecht. Vervoerders kunnen zich beroepen op overmacht, maar de reizigers hebben pech.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha