OV chipkaart

In Amsterdam wordt ook na de invoering van de ov-chipkaart nog steeds zwartgereden. Vooral in trams zonder conducteur wordt veel gereisd zonder geldig kaartje.

Ongeveer 2 procent van alle passagiers betaalt niet voor zijn reis. Uit steekproeven blijkt dat de meeste zwartrijders scholieren zijn. Sinds de invoering van de ov-chipkaart hebben de vervoerders nog een nieuw probleem, het zogeheten grijsrijden. Mensen checken in en daarna meteen weer uit, maar rijden wel meer haltes mee. Daardoor betalen ze veel minder.

Bron van dit artikel; www.spitsnieuws.nl 

Vervoersbedrijf GVB moet elke euro die het verdient aan reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, investeren in meer openbaar vervoer of het verlagen van het kilometertarief. Dat vindt de Amsterdamse afdeling van de SP.

Volgens fractievoorzitter Laurens Ivens blijkt uit een berekening dat het GVB maandelijks een half miljoen euro verdient aan reizigers die niet uitchecken als ze uit de tram, bus of metro stappen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.spitsnieuws.nl

Eurlings is niet van plan om in het kader van privacybescherming ov-websites onder de rijksoverheid te laten vallen. Hij is wel voorstander van een meldplicht.

Dat zegt Eurlings in een antwoord op Kamervragen van GroenLinks en SP. De partijen stelden vragen na het lekken van gegevens van 168.000 reizigers via de site ervaarhetov.nl.

Rijk niet verantwoordelijk

"De introductie en exploitatie van de OV-chipkaart is een verantwoordelijkheid van de decentrale overheden en hun vervoerders", schrijft Eurlings aan de Tweede Kamer. Hij wijst er verder op dat ook decentrale overheden zich moeten houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Om te reizen met trein, tram, bus of metro hoef je alleen nog maar in en uit te checken met je ov-chipkaart. Er komt geen papier meer bij kijken. Maar hoe declareer je zakelijke reizen dan bij je baas?

Volgens Trans Link Systems, zijn er twee manieren;

Op de website kunnen houders van een persoonlijke ov-chipkaart zich aanmelden voor Mijn OV-chipkaart. Door een profiel aan te maken geef je Trans Link Systems toestemming om je reisgegevens te verzamelen. Het ‘reis- en transactieoverzicht’ kan vervolgens gebruikt worden.

Als je liever niet je reisgegevens prijsgeeft of als je geen persoonlijke ov-chipkaart bezit, kun je ook een reisbewijs bemachtigen door een bon te laten uitprinten bij een balie of verkoopautomaat van een ov-bedrijf. Maar zo’n bon registreert alleen de laatste tien ‘reisbewegingen’ die je hebt gemaakt, zoals het in- en uitchecken. Ook een tussentijdse overstap is weer een extra reisbeweging, dus je als je veel reist moet je regelmatig bonnetjes uitprinten om alle ritten bij te houden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.vkbanen.nl

Een 30-jarige man uit Leiden is aangehouden op verdenking van fraude met de OV-chipkaart. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Utrecht donderdag laten weten. De man werd dinsdag opgepakt en is donderdag vrijgelaten en moet later voor de rechter komen.

Volgens het OM kopieerde de man met speciale apparatuur niet op naam gestelde OV-chipkaarten zodat hij meerdere keren kon reizen op het saldo van de oorspronkelijke kaart.

De maximale straf voor het delict vervalsen van een waardekaart, waarvan hij verdacht wordt, is een celstraf van zes jaar of een geldboete van 76.000 euro.

Bron van dit artikel: www.telegraaf.nl

Update: een RAAK commentaar bij het artikel op www.security.nl

"Mooi voorbeeld van hoe anoniem die anonieme kaart nu werkelijk is..  Wat een grap die OV chipkaart..."

De bekendheid van de ov-chipkaart neemt toe, maar de tevredenheid over de digitale reispas is tanende. Dat blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 een onderzoek onder 1054 mensen...

Nog maar 28 procent noemt de OV-chipkaart een eerlijk reissysteem. In 2008 vond nog 37 procent het systeem eerlijk. Slechts zeven procent gelooft dat zijn persoonsgegevens bij de chipkaart veilig zijn, ongeveer net zo veel als in 2008. Ook het percentage dat de kaart betrouwbaar noemt (elf procent) bleef nagenoeg gelijk. Maar twintig procent gelooft dat de kaart het reizen sneller maakt.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nieuws.nl

Een derde motie, die van VVD'er Charlie Aptroot om reisbewegingen van klanten niet zeven jaar maar twee maanden te bewaren, werd weggestemd.

Ook zijn wens om te voorkomen dat provincies persoonlijke informatie bewaren kreeg geen kamermeerderheid....

..."Ik ben heel erg teleurgesteld in het CDA dat kennelijk privacy niet zo serieus neemt", reageert Aptroot tegen NU.nl. “De minister zou net bezorgd moeten zijn als de kamer”, vult Van Gent aan. "Er komt vast een moment dat we hier wel stappen op kunnen zetten. De aanhouder wint."

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl

De privacy van gebruikers van een ov-chipkaart is goed geborgd. Dat heeft demissionair verkeersminister Camiel Eurlings woensdag gezegd in een debat in de Tweede Kamer. De bewindsman reageerde op een motie die werd ingediend door VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Die wil dat reisgegevens minder lang in bestanden worden opgeslagen.

Om de kosten van een reis met het openbaar vervoer in kaart te brengen, moeten reizigers in- en uitchecken. De gegevens daarvan worden zeven jaar opgeslagen, een eis van de Belastingdienst. Per motie wil Aptroot die periode verlagen tot twee maanden.

Door reisbewegingen te registreren kunnen vervoeraanbieders arrangementen op maat bieden, schetste Eurlings. Hij wil hun die mogelijkheid niet ontnemen. Als reizigers niet willen dat hun gegevens voor dat doel beschikbaar komen voor vervoerders, dan kunnen ze dat bij hun aanvraag aanvinken.

Lees het volledige artikel bij de bron: www.nu.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha