OV chipkaart

Vier van de vijf OV-bedrijven voldoen niet aan verzoeken om inzage in verzamelde persoonsgegevens te geven. Dat blijkt uit onderzoek van Jan-Jaap Oerlemans, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Oerlemans had op 20 juli van dit jaar bij Trans Link Systems (TLS), NS, RET, Veolia, GVB en Connexxion een inzageverzoek van zijn persoonsgegevens ingediend. TLS en de NS voldeden aan het verzoek, wat niet geldt voor de vier andere OV-bedrijven

"Natuurlijk werd geen dag later dan de wettelijke termijn van een maand aan mijn verzoek door TLS voldaan, maar het overzicht was zeer volledig. Het bevatte voor mij geen schokkende gegevens. TLS verwerkt NAW-gegevens, pasfoto, geboortedatum, geslacht, kaartnummer, gegevens omtrent de kaart, transactiegegevens, gegevens over het gebruik van kaartservices en klachten en informatieverzoeken. Toch wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt als je ziet dat elk in- en uit-checkmoment wordt vastgelegd met daarbij de plaats, datum en tijdstip en met welk vervoersmiddel je gereisd hebt", zo laat Oerlemans weten.

Lees alles bij de bron; www.security.nl 

Vervoersorganisatie Rover is ondanks de publieke toezeggingen van de betrokken bedrijven om de problemen met de studenten ov-chipkaart op te lossen, nog lang niet tevreden.

Dat blijkt uit een brandbrief met 26 resterende knelpunten die de reizigersorganisatie vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. "De organisatie rondom de studenten ov-chipkaart is nog steeds een puinhoop”, aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen.

Lees alles bij de bron; www.spitsnieuws.nl 

De problemen met de studenten OV-Chipkaart blijven aanhouden. De overheid voert de druk op TLS en de vervoerders op. Het is hoog tijd voor verbetering.

Eurlings en Van Bijsterveldt reageren hiermee op de problemen bij de uitgifte van 17.500 OV-chipkaarten vorige week. Deze chipkaarten waren verkeerd geactiveerd waardoor de studenten deze niet konden gebruiken. Volgens Eurlings was dit vooral nadelig voor de ruim 500 studenten die de kaart als vervanging van een defecte of vermiste kaart kregen.

Het activeren van de kaarten ging mis door een verkeerde invoer bij TLS.

Lees alles bij de bron; www.webwereld.nl

Reizigers die restitutie voor hun OV-chipkaart willen aanvragen, moeten bij verschillende vervoersbedrijven hun privégegevens over een onbeveiligde verbinding versturen. Zowel de websites van het GVB, Arriva en Syntus gebruiken geen SSL, zo laat Security.nl lezer Louwrentius ons weten.

Toch moeten gedupeerde reizigers informatie zoals Ov-chipkaart nummer, banknummer, adresgegevens, telefoonnummer en e-mail invoeren. Opmerkelijk genoeg is de website van de OV-chipkaart waar informatie over het aanvragen van restitutie is te vinden, wel versleuteld.

Bron van dit alles; www.security.nl 

In Amsterdam wordt ook na de invoering van de ov-chipkaart nog steeds zwartgereden. Vooral in trams zonder conducteur wordt veel gereisd zonder geldig kaartje.

Ongeveer 2 procent van alle passagiers betaalt niet voor zijn reis. Uit steekproeven blijkt dat de meeste zwartrijders scholieren zijn. Sinds de invoering van de ov-chipkaart hebben de vervoerders nog een nieuw probleem, het zogeheten grijsrijden. Mensen checken in en daarna meteen weer uit, maar rijden wel meer haltes mee. Daardoor betalen ze veel minder.

Bron van dit artikel; www.spitsnieuws.nl 

Vervoersbedrijf GVB moet elke euro die het verdient aan reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, investeren in meer openbaar vervoer of het verlagen van het kilometertarief. Dat vindt de Amsterdamse afdeling van de SP.

Volgens fractievoorzitter Laurens Ivens blijkt uit een berekening dat het GVB maandelijks een half miljoen euro verdient aan reizigers die niet uitchecken als ze uit de tram, bus of metro stappen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.spitsnieuws.nl

Eurlings is niet van plan om in het kader van privacybescherming ov-websites onder de rijksoverheid te laten vallen. Hij is wel voorstander van een meldplicht.

Dat zegt Eurlings in een antwoord op Kamervragen van GroenLinks en SP. De partijen stelden vragen na het lekken van gegevens van 168.000 reizigers via de site ervaarhetov.nl.

Rijk niet verantwoordelijk

"De introductie en exploitatie van de OV-chipkaart is een verantwoordelijkheid van de decentrale overheden en hun vervoerders", schrijft Eurlings aan de Tweede Kamer. Hij wijst er verder op dat ook decentrale overheden zich moeten houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Om te reizen met trein, tram, bus of metro hoef je alleen nog maar in en uit te checken met je ov-chipkaart. Er komt geen papier meer bij kijken. Maar hoe declareer je zakelijke reizen dan bij je baas?

Volgens Trans Link Systems, zijn er twee manieren;

Op de website kunnen houders van een persoonlijke ov-chipkaart zich aanmelden voor Mijn OV-chipkaart. Door een profiel aan te maken geef je Trans Link Systems toestemming om je reisgegevens te verzamelen. Het ‘reis- en transactieoverzicht’ kan vervolgens gebruikt worden.

Als je liever niet je reisgegevens prijsgeeft of als je geen persoonlijke ov-chipkaart bezit, kun je ook een reisbewijs bemachtigen door een bon te laten uitprinten bij een balie of verkoopautomaat van een ov-bedrijf. Maar zo’n bon registreert alleen de laatste tien ‘reisbewegingen’ die je hebt gemaakt, zoals het in- en uitchecken. Ook een tussentijdse overstap is weer een extra reisbeweging, dus je als je veel reist moet je regelmatig bonnetjes uitprinten om alle ritten bij te houden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.vkbanen.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha