OV chipkaart

De ANWB stapt per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de ov-chipkaart (LCO). De automobilistenvereniging vindt dat haar ''inbreng in dit overleg onvoldoende serieus wordt genomen’’ en ziet ''geen meerwaarde in verdere deelname".

Het duurt volgens de ANWB te lang voordat reizigers verbeteringen merken, terwijl de uitrol van de ov-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio’s wordt afgeschaft.

lees alles bij de bron; nu.nl  en bij trouw kunt je je grieven kwijt en andermans grieven inzien

Nooit meer wachten voor het kaartjesautomaat. Nooit meer verstrikt raken in een keuzemenu. Maar meteen doorlopen naar het perron en achteloos je kaart langs een in- of uitcheckpaal zwaaien. Dat is pas gemak! Welke reiziger verkiest nou nog een papieren kaartje boven het comfortabele ov-chipkaart systeem? ...95 procent, om precies te zijn.

Zelfs in Rotterdam en Amsterdam, waar reizen in bus, tram en metro niet meer met strippenkaart mogelijk is, geven reizigers nog de voorkeur aan de papierspuwende NS-automaten. De grootste hobbel lijkt de straf te zijn die staat op vergeten uit te checken. Aan dit soort problemen zijn hele websites gewijd: vergetenuittechecken.nl en ov-chipklacht.nl.

Waarom gebruik jij de ov-chipkaart eigenlijk niet in de trein?
Je laat dit peperdure systeem toch niet floppen? 

Lees alles bij de bron; www.nrcnext.nl 

Het salaris van de drie toplieden van TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart, is de afgelopen twee jaar met ruim 20 procent gestegen. TLS maakt al sinds de oprichting in 2001 verlies.

De drie directeuren verdienden vorig jaar gemiddeld 240.000 euro en zitten daarmee boven de zogeheten Balkenendenorm...

...Een woordvoerster van TLS meldt dat de salarisstijgingen over 2008 en 2009 ’marktconform’ zijn geweest. Welke definitie van ’marktconform’ TLS hanteert, kan zij niet zeggen. In 2008 sloeg de economische crisis toe en in 2009 was die op haar hevigst. Dit jaar heeft de directie van TLS opnieuw een ’marktconforme’ salarisverhoging gekregen, meldt de woordvoerster desgevraagd. Nu zit het gemiddelde salaris dus heel ruim boven de Balkenendenorm.

Lees alles bij de bron. www.trouw.nl 

De NS wil de ov-chippoortjes op alle stations net zoals nu het geval is open laten. De VVD en de PvdA reageren in de krant verontwaardigd. De NS wil de poortje onbemand en open laten als het rustig is. Bij drukte moet er personeel bij staan.

Nog maar vijf procent van de treinreizigers gebruikt de chipkaart. Met een gewoon kaartje is het poortje niet te openen. Voor het overgrote deel van de reizigers zou het sluiten van de poortjes dus een gedwongen overstap op de chipkaart betekenen.

SP-Kamerlid Farshad Bashir is echter minder rouwig. "Ik ben altijd al bang geweest dat de NS na het instellen van de poortjes zou willen bezuinigen op conducteurs." Veiligheid wordt volgens hem niet bereikt door poortjes, maar door duidelijk zichtbaar personeel.

Lees alles bij de bron; www.trouw.nl 

In reactie op het verzamelartikel over de OV-chip en een discussie die in het NRC op gang gekomen is mailde de voorzitter van Vrijbit onderstaande reactie;

Met het OVchipkaart syteem moet je niet enkel betalen voor je vervoer, maar ook voor toegang tot het station en voor respect van je privacy. De OVchip is daarbij ook niet enkel meer een betaalsysteem maar uitgebreid naar een gedrag- registratiesysteem van de reizigers. Persoonlijke gegevens waar niemand iets mee nodig heeft worden 7 jaar lang vastgelegd. Zelfs van mensen die vrij reizen hebben. Gegevens over op welk tijdstip men onderweg is, hoe vaak men reist, van waar naar waar, met welke frequentie, met welke tussenstops en tijdsmarge, in gezelschap van welke personen enz. Allemaal informatiemateriaal wat dient om gedragsprofielen van reizigers samen te stellen. Liefst ook nog gekoppeld aan bankgegevens van allen die niet contant betalen en video- opnames van bewakingscamera’s met gezichtherkennende software. En bij studenten ook digitaal gekoppeld aan hun Burgerservicenummer en studiegegevens.

Omdat veiligheids- inlichtingendiensten over al deze gegevens kunnen beschikken, en Justitie de gegevens op kan eisen - ook na de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van Translink tegen het OM- wordt een vervoersysteem zo ingezet als een verlengde lange arm van de politie. Een extra middel van de semi-overheid om de burgers in ons land, die zich verplaatsen, als potentieel verdachten in de gaten te kunnen houden.

De OV-Chip is vandaag Hot Nieuws. Een artikel over het matige gebruik in de trein staat in verschillende kranten en op diverse sites en ook in de politiek verschijnen er vandaag een 10-tal kamerstukken die betrekking hebben op de OV-Chip. Het hele OV dossier heeft binnen de politek het dossiernummer 23645 - Openbaar vervoer

Het artikel op www.security.nl

OV-chipkaart mislukt bij treinreizigers 

Treinreizigers blijken de OV-chipkaart massaal te negeren, waardoor een mislukking dreigt. Nog geen vijf procent van de reizigers gebruikt de digitale kaart, ook al is die in Amsterdam en Rotterdam verplicht, zo meldt de Telegraaf vandaag. Wekelijks telt de NS naar eigen zeggen 300.000 ritten met de OV-chipkaart, terwijl er dagelijks 1,1 miljoen reizen met de trein worden gemaakt...

...Vooralsnog hebben de vervoerders veel profijt van de OV-chipkaart. Ze verdienen namelijk aan de 0,5% en 2% van de reizigers die vergeten uit te checken.Dit levert de vervoerders jaarlijks zes miljoen euro extra op.

 

De kamerstukken; (allen in PDF)

Brief regering; Reactie op verzoek commissie inzake dubbel opstaptarief, eindbeeldstudies en Voortgangsbrief Aanvalsplan OV-chipkaart

Brief van de Stuurgroep OV-studentenkaart over verbeterd declaratiebeleid studenten 

Openbaar vervoer; Brief regering; Reactie op verzoek van de commissie van VW inzake het nieuwe declaratiebeleid van de vervoerbedrijven inzake de OV-chipkaart 

Overzicht Eindbeeldstudies OV-chipkaart 

Openbaar vervoer; Brief regering; 3e Voortgangsbrief Aanvalsplan OV-chipkaart

Overzicht stand van zaken te realiseren deelelementen Eindbeeld OV-chipkaart 

Eindbeeldstudie Landelijke dekking OV-chipkaart 

Eindbeeldstudie Overstap Meerdere Vervoerders 

Eindbeeldstudie ‘Landelijke Distributie’ 

Eindbeeldstudie Locale voordeeltarieven

Eindbeeldstudie 'OV-chipkaaft Reisinformatie: route' tiid en prijs' Eindbeeldstudie 53' 

 

Vier van de vijf OV-bedrijven voldoen niet aan verzoeken om inzage in verzamelde persoonsgegevens te geven. Dat blijkt uit onderzoek van Jan-Jaap Oerlemans, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Oerlemans had op 20 juli van dit jaar bij Trans Link Systems (TLS), NS, RET, Veolia, GVB en Connexxion een inzageverzoek van zijn persoonsgegevens ingediend. TLS en de NS voldeden aan het verzoek, wat niet geldt voor de vier andere OV-bedrijven

"Natuurlijk werd geen dag later dan de wettelijke termijn van een maand aan mijn verzoek door TLS voldaan, maar het overzicht was zeer volledig. Het bevatte voor mij geen schokkende gegevens. TLS verwerkt NAW-gegevens, pasfoto, geboortedatum, geslacht, kaartnummer, gegevens omtrent de kaart, transactiegegevens, gegevens over het gebruik van kaartservices en klachten en informatieverzoeken. Toch wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt als je ziet dat elk in- en uit-checkmoment wordt vastgelegd met daarbij de plaats, datum en tijdstip en met welk vervoersmiddel je gereisd hebt", zo laat Oerlemans weten.

Lees alles bij de bron; www.security.nl 

Vervoersorganisatie Rover is ondanks de publieke toezeggingen van de betrokken bedrijven om de problemen met de studenten ov-chipkaart op te lossen, nog lang niet tevreden.

Dat blijkt uit een brandbrief met 26 resterende knelpunten die de reizigersorganisatie vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. "De organisatie rondom de studenten ov-chipkaart is nog steeds een puinhoop”, aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen.

Lees alles bij de bron; www.spitsnieuws.nl 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha